מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעל קורא שטעה בקריאת התורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ג' יולי 31, 2018 8:40 pm

כידוע עיקר קריאת התורה היא מצד העולה לתורה ולא מצד הבעל קורא, שכן בזמן חז"ל כל עולה היה קורא בעצמו וכיום שאין בקיאים החזן מוציא יד"ח, אך עדיין חובה על העולה לקרוא בשקט.

לפ"ז לכאו' אין הקורא בתורה משפיע כלל ולכן אם טעה הבעל קורא אך העולה לא טעה אין צריך להחזיר אותו, כיון שעיקר הקריאה היתה כהוגן.

[וההיכי תמצי בזה יכול להיות באופן שהעולה בעצמו הרגיש בטעות הבעל קורא ושאר הציבור לא הרגיש, או שהבעל קורא מתקשה בביטוי אות מסוימת]

וא"ת שלפ"ז לכאו' א"צ אפילו שהבעל קורא יהיה בר מצווה או יהודי, כאן לכאו' י"ל שיש גם צורך שהציבור ישמעו את הקריאה וגם זה חלק מהחיוב, ולכן צריך בר חיובא.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 01, 2018 9:18 am

העולה צריך לקרוא בצבור ולכן אם הוא קרא נכון והצבור שמעו את הבעל קורא שקרא בטעות לא יצאו ידי חובת הקריאה שנתקנה בצבור.
בכלל, טענת כת"ר שעיקר הקריאה היא ע"י העולה יכולה להיות רק לפי המחבר ולא לפי הרמ"א שמתיר לעלות גם מי שאינו יכול לקרוא כי סומכים על קריאת הש"ץ ויתכן שזה נכון גם לשיטת המחבר שעיקר הקריאה בצבור סומכים על הש"ץ אלא שלדעתו העולה צריך לקרוא כי הוא המברך.
לפי לפחות חלק מהמקובלים בכלל אסור לעולה לקרוא והוא צריך להקשיב לקריאת הש"ץ ולפי זה ודאי שהעיקר הוא קריאת הש"ץ

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1644
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' אוגוסט 01, 2018 1:18 pm

בתשובות רבבות אפרים דן בהנ"ל ואכן מכשיר את הקריאה אם העולה לא טעה

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ד' אוגוסט 01, 2018 1:25 pm

מאיר סובל כתב:בתשובות רבבות אפרים דן בהנ"ל ואכן מכשיר את הקריאה אם העולה לא טעה

יישר כח! אפשר מקור?

האם הוא מקל גם בבעל קורא גוי, או עכ"פ אדם שאינו יודע לבטא אותיות כהוגן.

לבי במערב
הודעות: 9347
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 02, 2018 12:51 am

לכאו' בעי עשרה דצייתי לקריאתו, וליכא.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ש' אוגוסט 04, 2018 10:01 pm

אני עדיין ממתין למקור, וכרגע יש כאן מחלוקת בין הכותבים.

לבי במערב
הודעות: 9347
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 09, 2018 4:26 am

לבי במערב כתב:לכאו' בעי עשרה דצייתי לקריאתו, וליכא.

בנוגע לעשרה דצייתי - ראה שערי אפרים שער ד ס"ק יב [הו"ד במסגרת השלחן (על ס' שלחן הקריאה) סי' ט ס"ק ג].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 09, 2018 8:19 am

קשה להבין את הדיון כאן. עיקר הקריאה הוא ההשמעה של ד"ת לציבור וזו תקנת מרע"ה בשבת ותקנת חז"ל בשני וחמישי.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1644
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' אוגוסט 09, 2018 12:01 pm

עיינתי ברבבות אפרים [ישנו באוצר] ושם מדבר על ענין שונה - בעל קורא ששח בין ברכת העולה לקריאתו אי הוי הפסק, ומסיק בשם כמה פוסקים שלא הוי הפסק ואי"צ לברך שוב, כי העיקר הוא העולה ולא הקורא.

לבי במערב
הודעות: 9347
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בעל קורא שטעה בקריאת התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 09, 2018 12:58 pm

מאיר סובל כתב:עיינתי ברבבות אפרים [ישנו באוצר] ושם מדבר על ענין שונה - בעל קורא ששח בין ברכת העולה לקריאתו אי הוי הפסק, ומסיק בשם כמה פוסקים שלא הוי הפסק ואי"צ לברך שוב, כי העיקר הוא העולה ולא הקורא.

אבל לכאורה הכוונה בזה היא, דלענין ברכות התורה העיקר הוא העולה ולא הבע"ק. אבל לענין תקנת הקריאה בציבור (שמתקנת מרע"ה ועזרא הסופר, כמ"ש לעיל הרב 'אוצר החכמה'), הרי שהעיקר היא קריאת הבע"ק - וכשרות הקריאה תלוי' בקריאתו דוקא.
ומעין ראי' לזה, ממה שאין א"א שיעלה אפילו במחשבתו לומר, שאם טעה העולה בקריאתו - פסולה הקריאה. וק"ל. כנלפענ"ד הקצרה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 454 אורחים