מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדבקת התיתורא.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

הדבקת התיתורא.

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' אוגוסט 01, 2018 4:40 am

נתבקשתי לברר סוגיא זו.
אשמח לקבל: מאמרים העוסקים בסוגיא זו/דעת פוסקי הזמן/מנהג העולם.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הדבקת התיתורא.

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' אוגוסט 01, 2018 6:15 am

כשבאתי למאנטריאל התפלאתי לראות הרבה אנשים ובחורים עם תפילין שהתיתורא פתוחה מעט ואף יותר, וביררתי את העניין - במכון המשרת את חסידי חב"ד אמרו שזה לא פרקטי לסגור הרמטית כי מרבים בבדיקות למעט מי שמבקש הדבקה, סופרים אחרים הראני לשו"ת בית הלוי של הדייi המקומי הרב וואזנער שליט"א שמצדד להעדיף ללא הדבקה וכן ידוע מהחזו"א, אלא שלטעמי יצא שכרו בהפסדו כי מזג האויר הקיצוני המתחלף כאן גורם לכיווץ והתרחבות של העור וכך לאט לאט התפילין נפתחות וחודר לחות עד לחשש כשרות, ולכך המלצתי לכולם לסגור, וכך אני עושה בעצמי לאחר התפירה בסיוע מלחציים שהסגירה טובה ואני אף מנסה לפתוח, אז אני מטפטף טיפות דבק בעדינות לחריץ שנשאר לאחר התפירה וצובע אח"כ וזה נשמר טוב יותר, אבל אני לא מעמיס בדבק כמו שיש שעושים כשהחריץ פתוח קצת והתפירות רפויות וזה נשאר סגור חזק אף לאורך זמן, אלא כמובן מקפיד להדק ורק אחר כך שם דבק כך שגם לא נכנס הרבה דבק וממילא לאחר כמה שניים גם הסגירה ההרמטית נפתחת כאן בשל מזג האויר

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הדבקת התיתורא.

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' אוגוסט 01, 2018 8:03 pm

זאת התשובה של הרב וואזנער כפי שהיא נדפסת בשו"ת בית הלוי סימן ד

בענין תפילין שנתרפו התפירות, עד שנפרדו קצת התיתורא העליונה מן התחתונה

שאלה לכבוד הב' המופלג וכו', ובענין מה ששאלת בתפילין שלך שנתרפו קצת חוטי התפירה, עד שנראה קצת פרודות התיתורא העליונה מן התחתונה, ואמר לך הסופר מו"ה וכו' שיש לדבקם בדבק, אי אריך לעשות כן.

תשובה לענ"ד נראה דעדיף להניחם כך מלדבקם בדבק, אכן יש להשים לב דכשיתרפו יותר יתנם לסופר שיחזור ויתפרם כראוי.

א) הנה בביאור הלכה (סי' ל"ב סעי' נ"א ד"ה יתפור) כתב וז"ל שמעתי בשם אחד מהגדולים שהזהיר שלא לדבק התיתורא בדבק קודם התפירה, דדבק חשיב חיבור כתפירה, וכמש"כ ברמ"א (סעי' מ"ז) ובב"י (שם), וא"כ אפשר דתפירה שאח"כ לא חשיבא כלום, וההלכה למשה מסיני נאמר רק על התפירה ולא על דיבוק, וסיים הבה"ל וצ"ע בזה, ועי' בחזון איש (או"ח סי' י"א אות י') שפקפק קצת על חומרא זו וכתב דאינו מוכרע, די"ל דאה"נ דגם לאחר הדיבוק נחשב עדיין כמפורד, אבל לא שיפסיד אם יחובר גם בגידין [ומש"כ שם עד שיחובר, לכאו' הוא ט"ס, וצ"ל אף שיחובר], אכן אינו מבואר בדבריו שהחליט לקולא שהרי כתב שאינו מוכרע, ושוב ראיתי בשונה הלכות (סי' ל"ב סעי' רל"ה) שהביא דברי החזו"א, וסיים דמ"מ יש להחמיר.

ב) ועכ"פ אף אם ננקוט חומרא הנ"ל, משמע לכאו' דכל זה היינו אם דבק הדבק קודם התפירה, אבל לאחר שכבר נתפר לא איכפת לן, דמאחר שכבר הוכשר בהתפירה, לא מעלה ולא מוריד מה שמחזקו עוד, אכן בחזו"א (שם) לא סבירא לי' כן ודעתו דאין שום נפק"מ אי מדבק קודם התפירה, או לאחר התפירה, ולפי גדול הנ"ל שאוסר לדבק, ה"ה שלאחר התפירה אסור, מפני שהדיבוק שאח"כ מבטל את התפירה, שאין התפירה מחברת עכשיו כלום, כיון שהוא גוף אחד בלא הגידין, ומש"כ המ"ב שהזהיר הגדול שלא לדבק קודם התפירה, היינו מפני שכן הי' דרכם עיי"ש.

ג) ולכאורה צ"ע קצת בדברי החזו"א מה דפשיטא לי' כ"כ שאין לחלק בזה, עד שהוציא דברי המ"ב מפשוטו, דלכאו' מסתבר הרבה לחלק שלאחר שכבר נתפר, וכבר עומד יפה הבית צמוד שפתו על שפתו, לא יוסיף תת כח הדיבוק שלאח"ז, וצ"ע, ועכ"פ לפי החזו"א ודאי עדיף [לפי דעת הגדול הנ"ל] שלא לדבקו, והגם שעתה עומד בנפרד קצת, לכאור' אין זה חסרון, דלא ראיתי מבואר בפוסקים דצריך להיות צמוד כ"כ עד שלא יהא נראה אויר בינתים, והעיקר שיהיו תפורים יחד, ואם יתפרד יותר יתפרם שנית, משא"כ אם ידבקם עכשיו אז שוב לא יתפרם שנית, [עד שיפתחם לבודקם], ועוד אם כבר היו התפורות כ"כ רפויים עד שהיו עומדים להנתק, אז לכאור' גם לפשטות דברי המ"ב י"ל דאינו נכון לדבקם בדבק, ודומה לזה מבואר באחרונים לענין כתב על גבי כתב בס"ת ועי' מש"כ בזה בחיי הלוי (ח"א סי' צ"א), והגם שאין לנו לגבב חומרות בדבר שעצם הלכה זו אינו ברור להלכה, אבל עכ"פ נראה דכיון שגם אין הכרח לדבקם, נראה דעדיף להניחם כך, עד שיחזור ויתפרם כראוי, ואחר שכתבתי כ"ז בא לידי ספר הנדמ"ח דינים והנהגת חזון איש וראיתי שהביא (בפ"ג ס"ג) שהחזו"א החמיר בזה גם בדיעבד והורה שלא יברך על תפילין שנדבק התיתורא אפילו לאחר התפירה עד שיתקנו עיי"ש, והגם שהוא קצת פלא שהרי כתב בחזו"א (הנ"ל) שעיקר הדין אינו מוכרע, אכן נראה שכיון שסכ"ס הי' מסתפק בזה, ע"כ החמיר למעשה אפילו בדיעבד שלא לברך עליהם, וע"כ עכ"פ לכתחילה ודאי עדיף להניחם כמו שהן.

והשי"ת יצילנו משגיאות וינחנו במעגלי צדק למען שמו

תוכן התשובה

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הדבקת התיתורא.

הודעהעל ידי לענין » ד' אוגוסט 01, 2018 8:15 pm

יעויין מש''כ בספר הנפלא אות שלמה.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: הדבקת התיתורא.

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' יולי 19, 2022 5:43 pm

האם ידוע מה דעת תלמידי החזו"א בענין? האם התיתורא שלהם אכן נראית קצת פתוחה?
דברתי עם סופר והוא אמר לי בפשטות שאם זה פתוח זה הידור (אע"פ שזה לא נראה יפה בכלל)

שומר
הודעות: 1177
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: הדבקת התיתורא.

הודעהעל ידי שומר » ה' יולי 21, 2022 8:11 pm

הגרח קניבסקי זצ"ל אמר לי לשים טיפה דבק . והבנתי היא שלולא זה גרוע יותר שנפתח .וכן מוכר התפילין לגרח הרב יהודה באמת שמים טיפה דבק

בספר אמרי יושר סוכה מהגרמ גרינמן . כתב שהחזון אמר שיש לדון מהגמ בסוכה שהיו אוגדים את הלולב בחוטי זהב משמע שלא מבטל את הקשירה . ממילא גם בתפילין אולי לא מבטל הדבק את התפירה . כלומר שהדין לא מוכרע לגמרי עיין שם

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: הדבקת התיתורא.

הודעהעל ידי עליך עיננו » ה' יולי 21, 2022 10:29 pm

שומר כתב:הגרח קניבסקי זצ"ל אמר לי לשים טיפה דבק . והבנתי היא שלולא זה גרוע יותר שנפתח .וכן מוכר התפילין לגרח הרב יהודה באמת שמים טיפה דבק

בספר אמרי יושר סוכה מהגרמ גרינמן . כתב שהחזון אמר שיש לדון מהגמ בסוכה שהיו אוגדים את הלולב בחוטי זהב משמע שלא מבטל את הקשירה . ממילא גם בתפילין אולי לא מבטל הדבק את התפירה . כלומר שהדין לא מוכרע לגמרי עיין שם

ייש"כ!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים