עמוד 1 מתוך 1

חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 2:20 pm
על ידי תוכן
מי שחוזר בתשובה בחלום מתוך חרטה עמוקה ובכיות נוראות ועצומות, האם הוא צדיק גמור כשמתעורר?

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 2:27 pm
על ידי שייף נפיק
חלמא טבא חזאי..
מי שהניח תפילין בחלום האם יצא יד"ח?...
ודאי דישן לאו בר מצוה הוא כלל!

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 2:35 pm
על ידי סגי נהור
תוכן כתב:מי שחוזר בתשובה בחלום מתוך חרטה עמוקה ובכיות נוראות ועצומות, האם הוא צדיק גמור כשמתעורר?

במקום לשאול בפורום, אולי תעשה על זה שאלת חלום.

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 5:52 pm
על ידי ביקורת תהיה
שייף נפיק כתב:חלמא טבא חזאי..

אך במקורותינו ישנה התייחסות שונה לחלומות, כדלהלן:
הַנּוֹדֵר בַּחֲלוֹם - אֵינוֹ כְּלוּם וְאֵינוֹ צָרִיךְ שְׁאֵלָה. וְיֵשׁ אוֹמְרִים שֶׁיַּתִּירוּ לוֹ עֲשָׂרָה דְּיָדְעִי לְמִקְרֵי (וְיַתִּירוּ לוֹ בַּחֲרָטָה כְּאִלּוּ נָדַר בְּהָקִיץ). וְיֵשׁ לָחֹשׁ לְדִבְרֵיהֶם. (שו"ע יו"ד סימן רי סעיף ב)
נִדּוּהוּ בַּחֲלוֹם – הָוֵי נִדּוּי וְצָרִיךְ הַתָּרָה. וַאֲפִלּוּ הִתִּירוּ לוֹ בַּחֲלוֹם – אֵינוֹ כְּלוּם. וַאֲפִלּוּ יוֹדֵעַ מִי נִדָּהוּ - אֵינוֹ יָכוֹל לְהַתִּירוֹ. וְצָרִיךְ עֲשָׂרָה בְּנֵי אָדָם שֶׁשּׁוֹנִים הֲלָכוֹת לְהַתִּירוֹ. (שו"ע יו"ד סימן שלד סעיף לה)

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 5:55 pm
על ידי אוצר החכמה
מה הוא מרגיש כשקם שלא ישוב עוד לחטא כדברי הרמב"ם? אז חסר לו רק וידוי בפה.

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 5:58 pm
על ידי כדכד
תוכן כתב:מי שחוזר בתשובה בחלום מתוך חרטה עמוקה ובכיות נוראות ועצומות, האם הוא צדיק גמור כשמתעורר?

אולי אם ישן לבד אבל אם אשתו עמו או שהוא בחור בחדר בפנימיה והם התעוררו מהבכיות אז צריך לעשות תשובה על שהעיר אותם

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 6:39 pm
על ידי קראקובער
תוכן כתב:מי שחוזר בתשובה בחלום מתוך חרטה עמוקה ובכיות נוראות ועצומות, האם הוא צדיק גמור כשמתעורר?

זה עוזר לעבירות שהוא חלם לעשות.

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 6:44 pm
על ידי תוכן
שייף נפיק כתב:חלמא טבא חזאי..
מי שהניח תפילין בחלום האם יצא יד"ח?...
ודאי דישן לאו בר מצוה הוא כלל!


אין זה דומה כלל! תפילין המעשה מצוה הוא העיקר, ואילו בתשובה, העיקר הוא ההרהור בלב, כדאמרינן בקידושין.

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 6:46 pm
על ידי תוכן
אוצר החכמה כתב:מה הוא מרגיש כשקם שלא ישוב עוד לחטא כדברי הרמב"ם? אז חסר לו רק וידוי בפה.


זאת אומרת, שלדעתך החרטה ועזיבת החטא יצא בחלום?

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 7:08 pm
על ידי סגי נהור
תוכן כתב:
שייף נפיק כתב:חלמא טבא חזאי..
מי שהניח תפילין בחלום האם יצא יד"ח?...
ודאי דישן לאו בר מצוה הוא כלל!


אין זה דומה כלל! תפילין המעשה מצוה הוא העיקר, ואילו בתשובה, העיקר הוא ההרהור בלב, כדאמרינן בקידושין.

הרהור הלב פירושו הכוונה המכוונת והמודעת של האדם לשוב לה', כפשוט.
אם הוא ער לגמרי ועדיין הוא חש כוונה כזאת, גם אם נתעורר לה ע"י החלום, ודאי שזה מועיל. ולזה התכוון גם הרב אוצה"ח.

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 10:43 pm
על ידי ביני
אין חלום בלי דברים בטלים

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 11:18 pm
על ידי קראקובער
אם נאמר שהוא צדיק גמור כשמתעורר אפשר ליישב הקושיא הידוע של רבי אלחנן וסרמן שתמה מה החידוש בתשובה הרי גם בתוהה על הראשונות מפסיד הכל ונפק"מ כשעשה תשובה בשעת שינה... (בתוהה על הראשונות בחלום כשאינו בדעתו וודאי לא הפסיד שכרו)

Re: חזרה בתשובה בחלום

פורסם: ג' אוגוסט 14, 2018 2:59 am
על ידי העיברי
נפלאתי מאד על מה שדחו שאלת חכם בשתי ידים בלי להכנס כלל לשקו"ט בדברי הפוס' המדברים מענין לענין באותו ענין, ראשית כל ידוע ד' החת"ס בתשו' חיו"ד סי' רכ"ב [ד"ה אבל] בענין הנודר בחלום וז"ל וצ"ל משום דאין מראין לאדם אלא מהרהורי דיומא וכו' וחששו שמא קיבל בלב בהקיץ דבר זה, ואנו מחמירין להתיר הסכמה בלב כו' על כן חששו הגאונים להתיר נדרי חלום, וא"כ ע"כ הגאונים מיירי מנדר שיש בו נדנד כו', ע"ש. א"כ לכאורה ה"ה בשאלתינו אע"ג שכאן בתשובה אנו מקילין עליו ושם באו הגאנים להחמיר להצריכו התרה מ"מ לך בתר טעמא וכמש"כ הח"ס שבדבר מצוה תלינן בהרהורי דיומא ושפיר עשה תשובה שלימה עוד לפני שהלך לישן.

איברא לפמש"כ הגריד"ג בליקוטי הערות שם לת' קשיות הפתחי תשובה, אפשר שגם להגאונים לד' הח"ס לא מהני כ"א חלק החרטה שבמצות תשובה משא"כ חלק שצריך להתוודות בפה מלא, ע"ש עוד, וצ"ע.


ועוד זאת יש לציין לדברי החסיד האלוקי רבי יהודה החסיד הו"ד בשו"ת אפרקסתא דעניא ח"ב סי' קמ"ז להתיר ניוול המת מכח חלום [הגם דיש לחלק ולפלפל בדבריו, מ"מ אני לך].