עמוד 1 מתוך 1

יחוד עם בתו

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2018 8:16 am
על ידי שמואל דוד
כתב רבינו יונה בספר היראה וז״ל אל תתייחד עם שום אישה, אפילו בתך או אחותך, ואפילו פנויה, חוץ מאשתך - ואפילו היא נדה - ואמך.

לכאורה קשה, איפה מצינו איסור יחוד עם בתו ? וצ״ע.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2018 8:56 am
על ידי עזריאל ברגר
היזהרו בי מפני בתי.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2018 9:38 pm
על ידי שמואל דוד
עזריאל ברגר כתב:היזהרו בי מפני בתי.

?

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2018 9:49 pm
על ידי הרע במיעוטו
מסתמא מידת חסידות.

אגב, בראיון שנתן ר"ד דבליצקי למוסף ש"ק כותב בתו"ד שלא רצה הגרש"ד להיות כמה רגעים עם נכדתו שבאה לביקור קצר בשעת ערב מאוחרת אפי' כשהדלת פתוחה ואביה-בנו נמצא גם הוא בבית.

ואולי לא הבנתי טוב.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2018 9:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:
עזריאל ברגר כתב:היזהרו בי מפני בתי.

?

רמבם איסורי ביאה כב,כ - כחומרא בעלמא ופרישות יתרה.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 5:59 pm
על ידי ביקורת תהיה
הרע במיעוטו כתב:בראיון שנתן ר"ד דבליצקי למוסף ש"ק כותב בתו"ד שלא רצה הגרש"ד להיות כמה רגעים עם נכדתו שבאה לביקור קצר בשעת ערב מאוחרת אפי' כשהדלת פתוחה ואביה-בנו נמצא גם הוא בבית.

יש נידון בפוסקים אם ההיתר להתייחד עם בתו אמור גם בבת בתו ובבת בנו. עיין עליו.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2018 10:48 pm
על ידי הרע במיעוטו
ביקורת תהיה כתב:
הרע במיעוטו כתב:בראיון שנתן ר"ד דבליצקי למוסף ש"ק כותב בתו"ד שלא רצה הגרש"ד להיות כמה רגעים עם נכדתו שבאה לביקור קצר בשעת ערב מאוחרת אפי' כשהדלת פתוחה ואביה-בנו נמצא גם הוא בבית.

יש נידון בפוסקים אם ההיתר להתייחד עם בתו אמור גם בבת בתו ובבת בנו. עיין עליו.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 1:14 am
על ידי ביקורת תהיה
אם נכדה איננה בכלל הנשים המותרות להתייחד עמהן, אין להתייחד עמה בשעות הלילה אף על פי שאביה עמה, אלא צריך שלשה.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 9:18 am
על ידי החושב
דרך אגב, מה הדין במקרה שאדם נכשל כבר בנושא הזה. האם עם כל זה הדין לא משתנה ומותר לו (ולה) להתייחד?
ואם אסור, האם המטפל (פסיכולוג\מטפל רגשי) בקרבן צריך להזהיר אותו שאסור להם על פי הלכה להתייחד?

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 10:26 am
על ידי עזריאל ברגר
ביקורת תהיה כתב:אם נכדה איננה בכלל הנשים המותרות להתייחד עמהן, אין להתייחד עמה בשעות הלילה אף על פי שאביה עמה, אלא צריך שלשה.

האם ברור לך שכך הוא הדין?!

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 10:27 am
על ידי עזריאל ברגר
החושב כתב:דרך אגב, מה הדין במקרה שאדם נכשל כבר בנושא הזה. האם עם כל זה הדין לא משתנה ומותר לו (ולה) להתייחד?
ואם אסור, האם המטפל (פסיכולוג\מטפל רגשי) בקרבן צריך להזהיר אותו שאסור להם על פי הלכה להתייחד?

א. לכאורה יש לברר באופן אישי.
ב. מדוע לא?

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 11:18 am
על ידי החושב
עזריאל ברגר כתב:
החושב כתב:דרך אגב, מה הדין במקרה שאדם נכשל כבר בנושא הזה. האם עם כל זה הדין לא משתנה ומותר לו (ולה) להתייחד?
ואם אסור, האם המטפל (פסיכולוג\מטפל רגשי) בקרבן צריך להזהיר אותו שאסור להם על פי הלכה להתייחד?

א. לכאורה יש לברר באופן אישי.
ב. מדוע לא?

א. לא הבנתי. אני לא מדבר עכשיו על 'מה כדאי ומה לא כדאי'. אלא מדבר על גדר ההלכה היבשה.
ב. אין הכי נמי. שאלתי נובעת מכך שבפועל לא עושים כך. ואני מדבר מהיכרות עם מטפלים יראי שמים (אם כי לאו דווקא תלמידי חכמים).
זה נוגע גם למי שנכשל במשכב זכור. וכן מי שנכשל באשתו נדה.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 11:24 am
על ידי אוצר החכמה
לגבי משכב זכור מבואר בשו"ע שבמקומות שחשודים על כך יש איסור ייחוד כך שמי שחשוד על העניין אסור לו להתיחד.
שאלתי פעם את הרב אלישיב אם מי שאינו חשוד מותר לו להתייחד עם חשוד והשיב לי שכן.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 11:50 am
על ידי החושב
אוצר החכמה כתב:לגבי משכב זכור מבואר בשו"ע שבמקומות שחשודים על כך יש איסור ייחוד כך שמי שחשוד על העניין אסור לו להתיחד.

כוונתך כנראה לזה:
שולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן כד
א (א) ג] ובדורות הללו שרבו הפריצים, יש להתרחק מלהתייחד עם הזכר.

מלשונו לא משמע שזה איסור גמור מדינא.
אף כי גם להיפך אין להוכיח - כי השו"ע מדבר על מקומות שנפרצו בזה, וממילא על כל אחד יש חשש יותר. ואילו אנחנו מדברים על אדם מוגדר, שללא כל ספק יש לחשוש לגביו.
אסביר יותר את הצד למה שלא יהיה כאן איסור מדינא: אפשר שגדרי האיסור הנאמר בתורה הם קבועים (או לפחות נקבעים לפי רובא דעלמא). ואם יש מישהו חריג - הרי זה כמו אחד שפרוץ בכל נושא אחר - למשל במאכלות אסורות. יש לו עניין של 'סחור סחור', אבל לא חל עליו איסור תורה ממש להתייחד עם צ'יזבורגר.

שאלתי פעם את הרב אלישיב אם מי שאינו חשוד מותר לו להתייחד עם חשוד והשיב לי שכן.

אולי שאלת גם האם מותר ללחוץ יד לאדם כזה? או שזה כמו ללחוץ יד לאשה? [גם בזה מסתבר שאסור, ולא שמענו שנזהרים בזה]

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 12:11 pm
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:
ביקורת תהיה כתב:אם נכדה איננה בכלל הנשים המותרות להתייחד עמהן, אין להתייחד עמה בשעות הלילה אף על פי שאביה עמה, אלא צריך שלשה.

האם ברור לך שכך הוא הדין?!

פתחי תשובה אהע"ז סימן כב ס"ק ב: אב ובתו ההולכים בדרך ויש ישראל אחר עמהם - אסור, דדוקא בעיר אהני ב' אנשים ולא בדרך, ומטעם שמא יצטרך אחד לנקביו, וכאן נמי יש חשש שמא יצטרך האב ותשאר בתו ביחוד עם ישראל האחר. ע"כ. ובלילה בעיר דינו כמו בדרך, כמבואר שם בסעיף ה ברמ"א.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 1:05 pm
על ידי חיימשה
החושב כתב:
אוצר החכמה כתב:לגבי משכב זכור מבואר בשו"ע שבמקומות שחשודים על כך יש איסור ייחוד כך שמי שחשוד על העניין אסור לו להתיחד.

כוונתך כנראה לזה:
שולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן כד
א (א) ג] ובדורות הללו שרבו הפריצים, יש להתרחק מלהתייחד עם הזכר.

מלשונו לא משמע שזה איסור גמור מדינא.
אף כי גם להיפך אין להוכיח - כי השו"ע מדבר על מקומות שנפרצו בזה, וממילא על כל אחד יש חשש יותר. ואילו אנחנו מדברים על אדם מוגדר, שללא כל ספק יש לחשוש לגביו.
אסביר יותר את הצד למה שלא יהיה כאן איסור מדינא: אפשר שגדרי האיסור הנאמר בתורה הם קבועים (או לפחות נקבעים לפי רובא דעלמא). ואם יש מישהו חריג - הרי זה כמו אחד שפרוץ בכל נושא אחר - למשל במאכלות אסורות. יש לו עניין של 'סחור סחור', אבל לא חל עליו איסור תורה ממש להתייחד עם צ'יזבורגר.

שאלתי פעם את הרב אלישיב אם מי שאינו חשוד מותר לו להתייחד עם חשוד והשיב לי שכן.

אולי שאלת גם האם מותר ללחוץ יד לאדם כזה? או שזה כמו ללחוץ יד לאשה? [גם בזה מסתבר שאסור, ולא שמענו שנזהרים בזה]
שאלתי פעם כמה מורים עבור תלמיד שהיה נוגע לו שאלה כעין זה, וכולם כאחד ענו שאין אנו ממציאים איסורים מעצמנו.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 1:29 pm
על ידי הרואה
אוצר החכמה כתב:לגבי משכב זכור מבואר בשו"ע שבמקומות שחשודים על כך יש איסור ייחוד כך שמי שחשוד על העניין אסור לו להתיחד.
שאלתי פעם את הרב אלישיב אם מי שאינו חשוד מותר לו להתייחד עם חשוד והשיב לי שכן.

לכאורה יוצא מזה חידוש, שאיסור יחוד הוא איסור ע"ד לא תקרב, ולא חשש שיבוא לידי עבירה.
כי במקרה כזה של חשוד על הזכור ושאינו, אם יש חשש שיבוא לידי איסור אסור לשניהם, ואם אין חשש (כי האינו חשוד נעשה שומר על עצמו) לשניהם מותר.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 1:31 pm
על ידי הרואה
מי שנכשל באשתו נדה, יעלה על הדעת שמעתה ואילך יאסרו ביחוד בזמן טומאתה? מה יעשו כל בעלי התשובה?

Re: יחוד עם בתו

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 11:37 am
על ידי עזריאל ברגר
כתבתי שיש לברר באופן אישי, כי בדבר שאיננו איסור גמור מן הדין - צריכים לבדוק ביישוב הדעת, האם נראה שזו היתה נפילה חד פעמית או בקביעות, ועד כמה זה משפיע על התנהגותו בעתיד וכו'.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ג' אוגוסט 21, 2018 6:15 pm
על ידי דעת_האברך
הרע במיעוטו כתב:מסתמא מידת חסידות.

אגב, בראיון שנתן ר"ד דבליצקי למוסף ש"ק כותב בתו"ד שלא רצה הגרש"ד להיות כמה רגעים עם נכדתו שבאה לביקור קצר בשעת ערב מאוחרת אפי' כשהדלת פתוחה ואביה-בנו נמצא גם הוא בבית.

ואולי לא הבנתי טוב.

לי זכור שהיה סיפור כזה ביחס לאחות בבית חולים, אך אולי אני לא הבנתי נכון?

Re: יחוד עם בתו

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 10:03 am
על ידי יקר
אוצר החכמה כתב:שאלתי פעם את הרב אלישיב אם מי שאינו חשוד מותר לו להתייחד עם חשוד והשיב לי שכן.


האם תשובה זו נדפסה באיזה מקום?

Re: יחוד עם בתו

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 1:25 pm
על ידי אוצר החכמה
לא על ידי. איני יודע אם עוד מישהו שאל אותו.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ב' דצמבר 17, 2018 1:06 am
על ידי לענין
נבהלתי עד מאד כאשר ראיתי כמה וכמה ספרים בני ימינו (באוצר החכמה) שאוסרים להסתכל על 'נער נאה' (דומני שהציטוט מדויק) משום איסור הסתכלות בעריות. ולדידהו יש לאסור יחוד (עד איזה גיל?).

בדבר האשכול, מה תגידו על החשוב בזכור לעצמו - האם אסור לו להתייחד עם עצמו?

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ב' דצמבר 17, 2018 7:43 am
על ידי אוצר החכמה
הרואה כתב:
אוצר החכמה כתב:לגבי משכב זכור מבואר בשו"ע שבמקומות שחשודים על כך יש איסור ייחוד כך שמי שחשוד על העניין אסור לו להתיחד.
שאלתי פעם את הרב אלישיב אם מי שאינו חשוד מותר לו להתייחד עם חשוד והשיב לי שכן.

לכאורה יוצא מזה חידוש, שאיסור יחוד הוא איסור ע"ד לא תקרב, ולא חשש שיבוא לידי עבירה.
כי במקרה כזה של חשוד על הזכור ושאינו, אם יש חשש שיבוא לידי איסור אסור לשניהם, ואם אין חשש (כי האינו חשוד נעשה שומר על עצמו) לשניהם מותר.


לא הבנתי את המסקנה שלך והיא גם לא נראית הגיונית.
הרב אלישיב לא אמר שבמקרה של אחד חשוד ואחד לא חשוד יש איסור רק על החשוד ולא על האחר. אם כך הרי היתה כאן בעייה של לפני עוור. מה שהוא אמר שהאיסור הוא רק כששניהם חשודים אבל כשאחד חשוד ואחד לא אין איסור.
אני לא יכול להעיד בפירוש שאמר לי שגם על החשוד אין איסור כי לא שאלתי אותו והיה ברור לי שזה נכלל בתשובה אבל הוא לא אמר גם להיפך כהבנתך שעל החשוד יש איסור.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ב' דצמבר 17, 2018 8:52 pm
על ידי אוהב עמו
לכאורה אם על החשוד יש אסור אז גם לכשר יהיה אסור מטעם לפני עיוור.

לענין מש"כ שאין אנו מחדשים איסורים מעצמנו ידוע מהגר"י סלנטר ש"חידש" איסור ייחוד עם כסף של השני, ולכאורה אף אם אינו איסור מ"מ יש בזה הרחקה וסחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ג' דצמבר 18, 2018 1:36 pm
על ידי חיימשה
אוהב עמו כתב:לכאורה אם על החשוד יש אסור אז גם לכשר יהיה אסור מטעם לפני עיוור.

לענין מש"כ שאין אנו מחדשים איסורים מעצמנו ידוע מהגר"י סלנטר ש"חידש" איסור ייחוד עם כסף של השני, ולכאורה אף אם אינו איסור מ"מ יש בזה הרחקה וסחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב.

איסור והרחקה הם בני דודים רחוקים מאד

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ג' דצמבר 18, 2018 1:54 pm
על ידי מתהלך
חיימשה כתב:
החושב כתב:אולי שאלת גם האם מותר ללחוץ יד לאדם כזה? או שזה כמו ללחוץ יד לאשה? [גם בזה מסתבר שאסור, ולא שמענו שנזהרים בזה]
שאלתי פעם כמה מורים עבור תלמיד שהיה נוגע לו שאלה כעין זה, וכולם כאחד ענו שאין אנו ממציאים איסורים מעצמנו.

לא הבנתי. הלא גם בלחיצת יד לאישה אין איסור אלא א"כ נהנה (וכפי שכתב הסטייפלער באגרתו שלא ימלט וכו'), והרי בנהנה מגבר בכל מקרה אסור משום ונשמרת וכהרהור, וא"כ איך שייך לחלק?

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ג' דצמבר 18, 2018 10:11 pm
על ידי חיימשה
השאלה היתה באופן שלא תמיד זה גורם הרהור.
והתשובה היתה שאין חיוב להמנע אא'כ באופן שיודע שיזיק לו, לא כבאיסור ייחוד.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ג' דצמבר 18, 2018 11:32 pm
על ידי אוצר החכמה
מצד מי היתה השאלה מצד זה שחושש שהוא עצמו יבא לידי זה או מצד השני שחושש ללפני עוור?

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ד' דצמבר 19, 2018 12:35 am
על ידי חיימשה
הוא עצמו

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ד' דצמבר 19, 2018 4:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
לענין כתב:מה תגידו על החשוד בזכור לעצמו - האם אסור לו להתייחד עם עצמו?

אכן יש שאסרו ייחוד עם אינטרנט.

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ד' דצמבר 19, 2018 7:37 pm
על ידי חיימשה
עזריאל ברגר כתב:
לענין כתב:מה תגידו על החשוד בזכור לעצמו - האם אסור לו להתייחד עם עצמו?

אכן יש שאסרו ייחוד עם אינטרנט.

כל חכם מבין שזהו גדר ולא איסור של ממש

Re: יחוד עם בתו

פורסם: ד' ינואר 20, 2021 2:52 am
על ידי פולסברג
ברא''ש סוף קידושין כתב דבשאר עריות המחמיר תע''ב, ועי' ביש''ש שם דהכוונה על אמו.