עמוד 1 מתוך 1

כוח המחשבה

פורסם: ש' ספטמבר 15, 2018 10:02 pm
על ידי מתושלח
דיין אחד הרוצה בעילום שמו כתב קונטרס ארוך בענין מבט היהודי בנושא "כוח המשבה" ובו הוא מפרט לנו ההשקפה הנכונה ויוצא נגד אלו שחושבים שבכוח המחשבה הם יכולים לשנות את טבע העולם וכדו'. מצו"ב.

Re: כוח המחשבה

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 10:20 am
על ידי החושב
לענ"ד יש להבחין בין שני עניינים.
א. פילוסופיה כזו אחרת שמאחורי השיטה. אדם רואה תופעה ומסביר אותה לפי אמונתו ונטיית לבו. וכאן בהחלט נאמרו הרבה שטויות ודברי כפירה (ואין בכל כל פלא, שהרי, כאמור, כל אחד נוטה לפרש לפי אמונתו). ובזה צודק המחבר שיצא נגדם בשצף קצף.
ב. היתר השימוש בתופעה שהמדע לא מכיר בה. בזה טוען המחבר שהדבר אסור, ואין דבריו נראים מבוססים וגם לא משכנעים.
ולמשל כתב בתוך דבריו כך (בעמוד מד):
לכן כוח על טבעי רוחני שאין לו הסבר בגדרי הטבע והמחקר מהווה עבורנו תעלומה שאסורה בשימוש, או משום איסור קוסם כבלעם שתום העין שרצה להפעיל כוחות רוחניים להשמיד את עם ישראל והקב"ה מנע ממנו לממש את זממו, או שנאסרו הכוחות הרוחניים משום עבודה זרה. אי לכך לא ניתן להפוך עבודה זרה לחוק טבע כשם שלא קיים בר דעת היכול לנסח חוקיות חד משמעית שהשתחווייה לעבודה זרה מהווה חוק טבע להבאת ישועה ורפואה, לכן התורה אסרה עבודה זרה מכיוון שהאדם מפעיל כוח אלילי רוחני לרפא אותו באופן שאיננו טבעי.

וקורא אני עליו דברי הרשב"א
שו"ת הרשב"א חלק א סימן תיג
עוד יש לי מקום עיון בדברי הרב ז"ל שכתב אמרו בפי' כל שיש בו משום רפואה אין בו משום דרכי האמורי. רוצה בזה כל מה שיגזרהו העיון הטבעי הוא מותר וזולתו אסור. ע"כ. ואני שואל כמסתפק בדברי הרב ז"ל מהו הדבר שיקראוהו הרב ז"ל שיגזרהו העיון הטבעי. אם מה שיגזרהו עיון חכמי' שחברו ספרים בטבע כאריסטו וגאלינוס וחבריה' שחברו ספרים בטבע הסמים והמסעדים המועילים לפי עיונם וכל מה שלא השיג עיונם הוא בכלל איסור דרכי האמורי. לפי שעיון חכמים אלו שהשתדלו בחכמת הטבע כולל כל מה שאפשר להיות פעל כל בעל טבע בטבעו. ואצל עיון חכמים אלו יפסק מאפשרות העיון הטבעי. זה באמת מה שלא יקבלהו השכל. כי באמת הדברים הפועלים בסגלה אין פעולתם בפלא מהם אלא בטבע מסוגל. רצוני לומר טבע לא ישיגנו עיון החכמים. ואולי אפילו החכם שבחכמים לרוב העלם הטבע ההוא מכלל המין האנושי מצד שהוא אדם כסגלת האבן השואבת שהברזל קופץ עליה. ויותר מזה מורגל ביורדי הים באניות תוחבין מחט בחתיכת עץ צף על פני המים ומראין לו אבן וישוט על פני המים עד שיפנה אל פני הסדן ושם ינוח. ולא ישיג עיון טבע זה כל חכם שבחכמים אלו של חכמת הטבע. ואם כן אף כל המינין בעלי הסגולות בטבע הם פועלים כסמים והמסעדים ואין בהם משום דרכי האמורי כמו שאין בדברים המפורסמים המועילים לפי העיון הטבעי של אלו החכמים. ואולי עוד לא יגזרהו עיונם גזרו עיון החכם עליו השלום שעשה ספר רפואו' ידבר על הכל מן הארז אשר בלבנון ועד האזוב אשר בקיר. וא"כ למה נאסור מה שיאמרוהו מצד הטבע המסוגל? ושמא יגזרהו עיון החכם ע"ה ואף על פי שלא יגזרהו עיון אחד מאלו חכמי הטבע.

Re: כוח המחשבה

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 10:45 am
על ידי לענין
דעתי העניה היא שכאשר יוצאת בשורה חדשה, בנושא זה, שהוא יסודי ועיקרי מאד בתורתנו הקדושה ואמונתנו בבורא עולם, הגון וראוי להחזיק ידי הכותב, ורק בהמשך האשכול להתמודד עם נקודות מסויימות, אם מישהו חושב שיש לו מה להעיר עליהם.
הנושא עצמו הוא יסודי עד מאד, וכואב לא פחות. הזדמנו לי ספרים כאלו, שהם מתבססים כביכול על תורת ברסלב [בשעה שאין לזה שום שום קשר!!!] ומפטמים את מוחות האנשים ברעיונות הזויים, ואיני רוצה לפרט שמות הספרים [ושמות מחבריהם, שהם מפורסמים מאד. לא מדובר בתלמידי חכמים מופלגים או משהו כזה, כך שאין כאן 'פלוגתא בין הגאונים'...]
אני מכיר אנשים שמאמינים בזה בכל נפשם, וכל היום מחשבתם תפוסה בלהמשיך לעצמם ישועות - 'כי אם אני מאמין בזה, אז זה ודאי יקרה', רח''ל [ובסוף, כשלא קורה, מאשימים את האומלל שהוא לא האמין מספיק].
צריך לעקור את התופעה משרשה, הן באופן פרטי, בנדון דידן, והן באופן כללי, על כך שכל כסיל שגולש לו בין בתרי האינט', ואוסף לעצמו רסיסי מידע תמוהים מכל הדתות, יכול שמו להלך לפניו, כבעל דעות והשקפות, ושיטות ורעיונות וכו' וכו', והכל עוד בשם גדולי הצדיקים מדורות עברו! רחמנא ליצלן מהאי דעתא
וה' יגדור פרצותינו ברחמים אמן

[עלעלתי רק בדפים הראשונים של הקונטרס, וכמובן שאיני מביע דעתי עליו טרם קראתיו, ולא באתי אלא להעיר בכללות].

Re: כוח המחשבה

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 11:17 am
על ידי דרומי
מעלעול קצר בקונטרס נראה שרוב קהל היעד - אלו שמחפשים 'ישועות' בדרך מהירה... - לא ישתכנע ממנו, בהיותו כתוב בשפה 'תוקפנית' למדי. סביר להניח שהקורא יתרשם שאין כאן מטרה אמיתית לברר את הענין בדרך נייטרלית וחפה מדיעות קדומות, אלא שהכותב סימן לעצמו מטרה מראש וזהו.

לענ"ד בענינים חשובים כמו אלו צריך להשקיע הרבה מחשבה על ההגשה שתהיה בשפה נעימה ורכה, ואז הדברים יותר מתקבלים.

Re: כוח המחשבה

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 9:58 pm
על ידי עקביה
תמיד סברתי ששיטה זו היא שטויות במיץ עגבניות, כעת אני שומע שהיא גם כפירה, וזה נראה לי מוגזם.
מה בין זה לבין מי שסבור שבמאמציו וביגיע כפיו הוא יכול לעשות לפרנסתו, או לשנות את המציאות?

Re: כוח המחשבה

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 10:27 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
למי שלא יודע במה מדובר: https://translate.google.com/translate? ... edit-text=

Re: כוח המחשבה

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 9:17 am
על ידי החושב
עקביה כתב:תמיד סברתי ששיטה זו היא שטויות במיץ עגבניות, כעת אני שומע שהיא גם כפירה, וזה נראה לי מוגזם.
מה בין זה לבין מי שסבור שבמאמציו וביגיע כפיו הוא יכול לעשות לפרנסתו, או לשנות את המציאות?

אני גם חושב שההכללה כאן איננה נכונה, אבל מה שכן, בהחלט אפשר לבוא מתוך זה לידי כפירה. וכמו, בעצם, בכל תופעה מעניינת שלא יודעים לתחם אותה באופן הראוי, והכסילים-המתלהבנים ממהרים כבר להסיק מסקנות מרחיקות לכת.

Re: כוח המחשבה

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 10:01 am
על ידי אוצר החכמה
עקביה כתב:תמיד סברתי ששיטה זו היא שטויות במיץ עגבניות, כעת אני שומע שהיא גם כפירה, וזה נראה לי מוגזם.
מה בין זה לבין מי שסבור שבמאמציו וביגיע כפיו הוא יכול לעשות לפרנסתו, או לשנות את המציאות?



שאלה יפה. גם אני שואל מה ההבדל בין מי שחושב שהשכן שלו יכול לעזור לו לבין מי שחושב שהפסל יכול לעזור לו?

Re: כוח המחשבה

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 10:10 am
על ידי דורשי יחודך
הרב אוצה"ח,
אני מבין את הטענה שלכם אבל זה מעלה כמה שאילות יסודיות בהגדרת ענין עבודה זרה.

מה באמת הדין מי שיש לו בובה וחושב שהבובה יכולה לחשוב וללכת ולפעול כמו בן אדם.
לעתים הוא נותן לבובה הוראות: לכי תביאי לי מלח מהמטבח וכדומה.
האם זה עבו"ז?
לי היה נראה שאין כאן עבודה זרה אלא טעות, וכמו שאדם שחושב שהכלב שלו יודע לחשב חשבונות ולערוך מחשבות פילוסופיות, שטות יש כאן אבל עבו"ז אין כאן.
כי אין עבו"ז אלא כשמייחס כח אלהי\אלהות לדבר.

Re: כוח המחשבה

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 1:17 pm
על ידי החושב
יפה.
וכאן הבן שואל: מה זה כוח אלוהי?

יותר מדויק, השאלה היא לא לגבי 'כוח', אלא בכלל, מה היא ההגדרה של 'אלוהות'

מסברא הייתי אומר שההבחנה והעניין המבדיל בין אלוהות למשהו אחר - זה נושא הפולחן.
אם אדם מתייחס למלאך כמו אל ישות שראוי לעובדה, אז הפנייה אליו - זה עבודה זרה. אבל כאשר המלאכים נגלו אל אברהם, והם ישבו על שולחנו, אם היה אברהם פונה אל אחד מהם: "רפאל, תביא לי מלח, בבקשה" - זה לא מתקרב לעבודה זרה.

ורמז לדבר:
דברים פרק יז
וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם וְלַשֶּׁמֶשׁ אוֹ לַיָּרֵחַ אוֹ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי:
רש"י דברים פרק יז פסוק ג
אשר לא צויתי -ק לעבדם:

Re: כוח המחשבה

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 1:22 pm
על ידי דורשי יחודך
החושב כתב:יפה.
וכאן הבן שואל: מה זה כוח אלוהי?

עריכה בשל עריכת ההודעה המצוטטת.
אתייחס בהמשך.

Re: כוח המחשבה

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 1:32 pm
על ידי דורשי יחודך
החושב כתב:יפה.
וכאן הבן שואל: מה זה כוח אלוהי?

יותר מדויק, השאלה היא לא לגבי 'כוח', אלא בכלל, מה היא ההגדרה של 'אלוהות'

מסברא הייתי אומר שההבחנה והעניין המבדיל בין אלוהות למשהו אחר - זה נושא הפולחן.
אם אדם מתייחס למלאך כמו אל ישות שראוי לעובדה, אז הפנייה אליו - זה עבודה זרה. אבל כאשר המלאכים נגלו אל אברהם, והם ישבו על שולחנו, אם היה אברהם פונה אל אחד מהם: "רפאל, תביא לי מלח, בבקשה" - זה לא מתקרב לעבודה זרה.

ורמז לדבר:
דברים פרק יז
וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם וְלַשֶּׁמֶשׁ אוֹ לַיָּרֵחַ אוֹ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי:
רש"י דברים פרק יז פסוק ג
אשר לא צויתי -ק לעבדם:


אני מסכים אתך (אם כי עדיין הגבולות לא ברורות ואכ"מ להאריך בזה.)

ולפ"ז בניד"ד שלפי מה שהבנתי מכאן (אני לא מכיר את התופעה) אין מי שעובד לאף אחד, אלא טעות שחושבים שהטבע שטבע הקב"ה בבריאה שהיא שמחשבות מסויימות פועלות באופן מסויים, אין כאן לא עבו"ז ולא כפירה אלא שטות.

Re: כוח המחשבה

פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 9:00 pm
על ידי החושב
דורשי יחודך כתב: אין מי שעובד לאף אחד, אלא טעות שחושבים שהטבע שטבע הקב"ה בבריאה שהיא שמחשבות מסויימות פועלות באופן מסויים, אין כאן לא עבו"ז ולא כפירה אלא שטות.

כמדומה, גם לגבי השאלה מה מתוך זה שטות ומה לא שטות, הגבולות גם כן אינם ברורים כ"כ.
ראה למשל כאן viewtopic.php?f=7&t=40579&p=464704#p464704
מה שהבאתי בזמנו מדברי רש"י:
"שכל הנמשך אחר הצער יותר מדאי, הצער נמשך אחריו".

Re: כוח המחשבה

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2018 12:19 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
מפרי עטו של אחר ממחברי זמנינו:

Re: כוח המחשבה

פורסם: ו' ספטמבר 21, 2018 9:16 am
על ידי החושב
ר_חיים_הקטן כתב:מפרי עטו של אחר ממחברי זמנינו:

אז מה הבעיה בפאות?

Re: כוח המחשבה

פורסם: ו' ספטמבר 21, 2018 1:25 pm
על ידי מקדש מלך
עד כמה שזכור לי האליל של הפאות קיים כפסל גדול במקדש. הם עובדים לפסל כבעבר, לא למציאות דמיונית.