הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' אוקטובר 02, 2018 11:23 pm
לא שמעתיו, אבל לפני למעלה מ3 עשורי שנים שמעתי שיעור בענין זה בנוסח קצת דומה כדלהלן:
המחלוקת בין השיעורים בזמנינו נראה שהיא על גודל האמה, למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה. אבל זה לא מדוייק היות ושורשה התחיל בהגדרת שיעור האצבע, ושם לא דייקו בדיוק על הפרש של מילימטר או הפחות ממילימטר.
ולהחזו"א למשל נקבו שאצבע היא בשיעור 2.5 ס"מ, אבל אין זה מדוייק אבל גם לא נפק"מ.
והיכן מתברר שיש נפק"מ? כשדנים לשער למשל שיעור מקוה, שהוא ג' על ג' אמות, באמה בת ו' טפחים, וטפח בן ה' אגודלין, שם הפרש של מילימטר לכל אצבע מצטבר בס"ה לשיעור עצום. ולכן במקוואות שמוצאים הארכיאולוגים בירושלים אין את השיעור הגדול של החזו"א המקובל, אבל יש יותר מהשיעור הקטן. וההסבר הוא שהם לא נמדדו בכלל בס"מ או במ"מ אלא בשעורין כמ"ש הרמב"ם, ושיעור האצבע [הגדול וכהחזו"א] הוא בערך 2.35 ס"מ. ומכאן ההפרש.