עמוד 1 מתוך 2

מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 10:50 pm
על ידי הפשטן
כתבתי "עוד" דינים, כלומר בנוסף על שלושת הדינים הבאים, שכבר מוכיחים זאת:

א. בדין האם יש מצות פרי' ורבי', על מי שכל צאצאיו מתו.

ב. בדין האם יש מצות יבום, אם כל צאצאי האח המת מתו לפני שמת.

ג. בדין האם האשה רשאית לאכול תרומה, אם היא אלמנת כהן אשת זר (או אלמנת זר אשת כהן), שכל הצאצאים שלה נולדו לה מבעלה הראשון, וכולם מתו.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים, שמי שכל צאצאיו מתו, נחשב להלכה כערירי

פורסם: א' מרץ 17, 2019 6:48 pm
על ידי לבי במערב
להעיר מיבמות נה, א [הובא בפירש"י עה"פ (קדושים כ, כ)]:
דרבה רמי: כתיב ערירים יהיו, וכתיב ערירים ימותו! הא כיצד? יש לו בנים - קוברן; אין לו בנים - הולך ערירי. ואיצטריך למכתב ערירים יהיו, ואיצטריך למכתב ערירים ימותו; דאי כתב רחמנא ערירים יהיו - ה''א עד חטאי', אבל מחטאי' ואילך לא; כתב רחמנא - ערירים ימותו. ואי כתב רחמנא ערירים ימותו - ה''א מחטאי' ואילך, אבל מעיקרא לא.

חזינן דמתו בניו חשיב נמי ערירי.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים, שמי שכל צאצאיו מתו, נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 12:07 am
על ידי הפשטן
יפה.
אבל אני מזכיר שאני מחפש "עוד דינים". מהו אפוא אותו דין שנוסף על שלושת הדינים שציינתי (דין פרי' ורבי', דין יבום, ודין תרומה)?

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים, שמי שכל צאצאיו מתו, נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 11:01 am
על ידי עזריאל ברגר
דין כרת.
(ובפרט לשיטת הראשונים שמנו כל כרת כמ"ע)

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים, שמי שכל צאצאיו מתו, נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 1:10 pm
על ידי הפשטן
ב"דינים" התכוונתי, הוראות הלכתיות מעשיות: מה לעשות.

אני הבאתי שלוש דוגמאות של "דינים", כלומר של הוראות הלכתיות מעשיות.
פרי' ורבי' זה "דין" (מעשי) שלפיו, לא רק ערירי אלא גם - מי שכל צאצאיו מתו, מצטווה (מעשית) לעסוק בפרי' ורבי' (להוליד גם בן חדש וגם בת חדשה). מה שאין כן אם לא כל צאצאיו מתו.
גם יבום זה "דין" (מעשי) שלפיו, לא רק אשת ערירי אלא גם - אשת מי שכל צאצאיו מתו, מצטווית (מעשית) להתייבם. מה שאין כן אם לא כל צאצאיו מתו.
גם תרומה זה "דין" (מעשי) שלפיו, לא רק אשת זר אלמנת כהן ערירית אלא גם - אשת זר אלמנת כהן שכל הצאצאים שלה מתו, מצטווית (מעשית) להימנע מאכילת תרומה. מה שאין כן אם לא כל הצאצאים שלה מתו [ובכגון שילדה רק מהכהן ההוא].

אבל מה פירוש "כרת זה דין"? מה ה"דין" (המעשי) שיש כאן? מה האדם (או הדיין) מצטווה (מעשית), כשאומרים לו "ונכרתה הנפש ההיא"?

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 5:03 pm
על ידי כרמי שלי
מה מכריח לומר שישנם עוד?

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 6:11 pm
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:מה מכריח לומר שישנם עוד?


אני לא יודע האם יש עוד, ולכן כתבתי "מחפש".

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 6:24 pm
על ידי כרמי שלי
צ"ל "האם ישנם...". מסגנונך הבוטח הי' נראה שידוע לך שיש.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 6:46 pm
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:צ"ל "האם ישנם...". מסגנונך הבוטח הי' נראה שידוע לך שיש.


אם פלוני כותב "חיפשתי שם נפט - אבל לא מצאתי - אז כנראה שאין", לא ניתן לייחס לו סגנון בוטח.
אם פלוני כותב "אני עדין מחפש שם נפט - משום שטרם התייאשתי מלמצוא", לא ניתן לייחס לו סגנון בוטח.
זה שטרם התייאשתי מלמצוא, לא אומר שאני יודע שלבסוף אמצא.

לא שאלתי "האם ישנם", שכן אילו כתבתי כך אז ניתן הי' לחשוב כי - ניתן לצאת ידי תשובה מספיקה - גם על ידי מילה בודדת: "כן" (שכן התשובה "כן" או "לא" מספיקה לכל שאלה שמתחילה ב"האם"). לכן כתבתי שאני "מחפש" עוד כאלה, כדי לרמוז כי במידה ויתברר שיש עוד כאלה אז - לא תספיק לי תשובת "כן" אלא - אני גם רוצה לקבל אותם לידי.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 7:12 pm
על ידי כרמי שלי
חיפוש נפט זהו דוגמא טובה לכך שמחפשים במָקום שיש סיבה לחשוב שהדבר נמצא.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 7:14 pm
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:
הפשטן כתב:
כרמי שלי כתב:צ"ל "האם ישנם...". מסגנונך הבוטח הי' נראה שידוע לך שיש.


אם פלוני כותב "חיפשתי שם נפט - אבל לא מצאתי - אז כנראה שאין", לא ניתן לייחס לו סגנון בוטח.
אם פלוני כותב "אני עדין מחפש שם נפט - משום שטרם התייאשתי מלמצוא", לא ניתן לייחס לו סגנון בוטח.
זה שטרם התייאשתי מלמצוא, לא אומר שאני יודע שלבסוף אמצא.

לא שאלתי "האם ישנם", שכן אילו כתבתי כך אז ניתן הי' לחשוב כי - ניתן לצאת ידי תשובה מספיקה - גם על ידי מילה בודדת: "כן" (שכן התשובה "כן" או "לא" מספיקה לכל שאלה שמתחילה ב"האם"). לכן כתבתי שאני "מחפש", כדי לרמוז כי במידה ויתברר שיש כזה דין נוסף אז - לא תספיק לי תשובת "כן" אלא - אני גם רוצה לדעת "מהו" אותו דין נוסף.

נפט זו דוגמא טובה לכך שמחפשים במָקום שיש סיבה לחשוב שהדבר נמצא.


אילו אמרו לך שיש סיכוי של חמישים אחוז למצוא שם זהב, האם היית מחפש שם זהב?
המקום שבו אני מחפש את הזהב, הוא פורום אוצר החכמה, כי רק שם יש סיכוי של חמישים אחוז שאמצא את מה שאני מחפש (אם בכלל יש כזה דבר).

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 7:17 pm
על ידי כרמי שלי
הוא אשר שאלתי: מה הביאך לחוש בנדו"ד לקיומם של דינים נוספים?

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 7:18 pm
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:הוא אשר שאלתי: מה הביאך לחוש בנדו"ד לקיומם של דינים נוספים?


לא השבת על מה ששאלתי.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 7:22 pm
על ידי כרמי שלי
השבתי בשאלה: מהם בעניננו חמישים האחוזים שגרמו לך לחפש?

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 8:04 pm
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:השבתי בשאלה: מהם בעניננו חמישים האחוזים שגרמו לך לחפש?


אז אני משיב בשלוש שאלות:

א. אם נזרוק מטבע, מה הסיכוי שהמטבע יפול על הצד שעליו הימרנו לפני שזרקנו?
ב. האם יש לנו סיבה מיוחדת להמר שהוא יפול דווקא על הצד ההוא?
ג. אילו אמרו לך שאם תחפש שם זהב אז יש סיכוי של חמישים אחוז שתמצא, האם היית מחפש שם?

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 9:04 pm
על ידי כרמי שלי
הפשטן כתב:א. אם נזרוק מטבע, מה הסיכוי שהמטבע יפול על הצד שעליו הימרנו לפני שזרקנו?
ב. האם יש לנו סיבה מיוחדת להמר שהוא יפול דווקא על הצד ההוא?
ג. אילו אמרו לך שאם תחפש שם זהב אז יש סיכוי של חמישים אחוז שתמצא, האם היית מחפש שם?

השוואה שלא במקומה.
שלא כבמטבע, כאן עוד לא ראיתי כיוון-מחשבה כלשהו המוביל לסיכוי של חמישים אחוז.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 9:13 pm
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:השוואה שלא במקומה.


ההשוואה היא בזה, שגם בהפלת מטבע, אין שום כיוון-מחשבה כלשהו לטובת נפילה על צד פלוני. כשאין שום כיוון של מחשבה לטובת צד פלוני, אז ברירת המחדל היא שיש סיכוי של חמישים אחוז שהמטבע יפול על הצד ההוא.


כרמי שלי כתב:שלא כבמטבע, כאן עוד לא ראיתי כיוון-מחשבה כלשהו המוביל לסיכוי של חמישים אחוז.


אז מה הסיכוי? אפס? עשר אחוז? נסה לזרוק מספר. לי אין מספר. כשאין שום כיוון של מחשבה לטובת איזשהו מספר, אז ברירת המחדל היא חמישים אחוז. בדיוק כמו עם זריקת מטבע.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 9:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
מציע להפסיק את הדברים-בטלים באשכול תורני רציני.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 11:23 pm
על ידי כרמי שלי
הפשטן כתב: . .

עודי אוחז בדברי הנכוחים, אך אאמץ את הצעת קודמי.

נאר איין ווארט: במטבע יש 100% שהיא תיפול על א' מצידי'. ודו"ק.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 12:26 am
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:...

אף אני עודני מחזיק בתומתי, ואף אני אאמץ אפוא את הצעת זה שקדם לקודמי.

נאר איין ווארט: במטבע יש רק 50% שהיא תיפול על הצד ההוא. לכן בהודעתי הקודמת, לא כתבתי "אחד הצדדים", אלא נזהרתי לדקדק לכתוב "הצד ההוא". ודו"ק.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 2:34 pm
על ידי כרמי שלי
מאת האחוזים לנפילת המטבע מתחלקים ל-50% לכל א' מצידי'. אך כאן שאין כל ערובה להמצאות דינים נוספים, האפשרויות לכך הן: או 100% או 0%. וז"פ.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 3:32 pm
על ידי הפשטן
כשם שאין ערובה לצד של הימצאות דינים נוספים, ככה אין ערובה לצד ההפוך - של היעדר דינים נוספים, ולכן אין שום ערובה לטובת אף אחד משני הצדדים. לכן, זה ממש כמו בזריקת מטבע. וז"פ.

כשאין שום ערובה לטובת איזשהו מספר, אז ברירת המחדל היא חמישים אחוז. בדיוק כמו עם זריקת מטבע. וז"פ.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 3:40 pm
על ידי כרמי שלי
בלית ערובה ברירת המחדל היא 0%, וככל שתגדל ההסתברות לחיוב יגדלו האחוזים.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 4:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
מציע להפסיק את הדברים-בטלים באשכול תורני רציני.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 4:45 pm
על ידי הפשטן
אני מזכיר שוב (באותיות קטנות כדי להיענות להצעת הרב עזריאל ברגר) כי, כשם שאין ערובה לצד של הימצאות דינים נוספים, ככה אין ערובה לצד ההפוך - של היעדר דינים נוספים, ולכן אין שום ערובה לטובת אף אחד משני הצדדים. אז לשיטתך, האמנם ההסתברות של כל אחד משני הצדדים היא אפס? במילים אחרות, האמנם לשיטתך אין סיכוי שלפחות אחד משני הצדדים נכון?

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 4:59 pm
על ידי כרמי שלי
חוסר ערובה למציאות = ברירת-מחדל של העדרה.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 8:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
והפעם ברצינות:
אולי תפסיקו לריב על הניסוח?!

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 10:53 pm
על ידי אוצר החכמה
הם דנו כאן בשאלה רצינית.
אדם הלך למדינת הים וידעינן שנולד לו זרע. חמישים אחוז שזה בן וחמישים אחוז שזה בת זה פשוט.
אבל אם אין אנחנו יודעים שנולד לו האם אנחנו יכולים לומר שחמישים אחוז שיש לו זרע וחמישים אחוז שלא כי אין אנחנו יודעים ואלה שתי האפשרויות?

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 11:20 pm
על ידי בן מיכאל
אוצר החכמה כתב:הם דנו כאן בשאלה רצינית.
אדם הלך למדינת הים וידעינן שנולד לו זרע. חמישים אחוז שזה בן וחמישים אחוז שזה בת זה פשוט.
אבל אם אין אנחנו יודעים שנולד לו האם אנחנו יכולים לומר שחמישים אחוז שיש לו זרע וחמישים אחוז שלא כי אין אנחנו יודעים ואלה שתי האפשרויות?

טוב, בכל זאת פורים מחר..

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 12:14 am
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:חוסר ערובה למציאות = ברירת-מחדל של העדרה.


או כלך לדרך זו: חוסר ערובה להיעדר = ברירת-מחדל של הימצאות.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 12:25 am
על ידי הפשטן
אוצר החכמה כתב:הם דנו כאן בשאלה רצינית.
אדם הלך למדינת הים וידעינן שנולד לו זרע. חמישים אחוז שזה בן וחמישים אחוז שזה בת זה פשוט.
אבל אם אין אנחנו יודעים שנולד לו האם אנחנו יכולים לומר שחמישים אחוז שיש לו זרע וחמישים אחוז שלא כי אין אנחנו יודעים ואלה שתי האפשרויות?


במצב האחרון שאתה מתאר, מלכתחילה יש לנו כמה פירורי מידע. למשל, אנחנו יודעים מלכתחילה שיש כאן חזקה קמייתא שהוא לא הוליד, בעוד שההלכה - גם אם לא הסטטיסטיקה - מתחשבת בחזקה קמייתא, ולכן נגיד (הלכתית) שהוא בחזקת שלא הוליד. אנחנו גם יודעים מלכתחילה שסטטיסטית, רוב הבוגרים מולידים, ולכן נגיד (סטטיסטית) - שיותר מחמישים אחוז סיכוי שלבוגר פלוני "יש" ילדים.

ולפעמים זה הפוך: למשל, אנחנו יודעים מלכתחילה שסטטיסטית, לרוב לבני האדם אין תאומים. לכן נגיד (סטטיסטית), שיותר מחמישים אחוז סיכוי שלפלוני "אין" תאומים.

אבל בנדו"ד של אשכול זה, מלכתחילה אין שום חזקה קמייתא (כי אי אפשר להניח שעד זמן מסויים ידענו שהיו רק שלושה דינים ושרק החל מרגע מסויים התעורר הספק האם מתישהו מאז אותו רגע נוספו לנו עוד דינים - אלא אדרבא הספק האם יש עוד דינים הי' קיים כבר מלכתחילה), וגם אין שום סטטיסטיקה, ולא שום קצה חוט כדי לאמוד האם יש או אין. לכן, גם אין שום ברירת מחדל מסויימת להטות אותנו להניח שיש או שאין. לכן, זה כמו זריקת מטבע: ברירת המחדל היא להניח - כי חמישים אחוז שיש - וכי חמישים אחוז שאין.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 11:49 am
על ידי מלחמתה של תורה
הפשטן צודק, ומלכתחי' לא ראוי להניח (כברירת מחדל) שאין עוד דינים, משום שיש גם יש דין נוסף (ורביעי), והוא בדין ירושה:

הבן אינו יורש בקברו מאמו, אם הוא שכל את כל צאצאיו, משום דלעניין זה הוא נחשב כערירי (שאינו יורש בקברו מאמו: ב"ב קיד סע"ב, וכמובא בש"ע חו"מ רעו ה).

כך מוכח להדיא מהר"ן לב"ב קכה ע”ב, בד"ה נכסאי (הובא בב”י ח”מ רמח ד”ה ומ”ש ואם), ובד"ה אמר רבה (הובא בב"י שם ד"ה ומ"ש רבנו ואם - ד"ה ומ"ש שהרי... וזה).

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 1:46 pm
על ידי כרמי שלי
הפשטן כתב:
כרמי שלי כתב:חוסר ערובה למציאות = ברירת-מחדל של העדרה.

או כלך לדרך זו: חוסר ערובה להיעדר = ברירת-מחדל של הימצאות.

מציאות היא קביעה חיובית הנוספת על הקיָם, וזו זקוקה לאישוש וערובה. העדר הוא אַיִן, ואינו זקוק להוכחה לקיומו.

לדרכך זו: חוסר ערובה לכך שפלוני אינו גנב = החזקתו לכזה כל עוד יוכח אחרת.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 2:42 pm
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:לדרכך זו: חוסר ערובה לכך שפלוני אינו גנב = החזקתו לכזה כל עוד יוכח אחרת.


שים לב, שאת כל מה שכתבתי בהודעתי הקודמת, כתבתי רק לשיטתך שאתה טוען "חוסר ערובה להימצאות = ברירת-מחדל של היעדר", אז על כך כתבתי "או כלך לדרך זו [ההפוכה]: חוסר ערובה להיעדר = ברירת-מחדל של הימצאות". אבל כל זה כאמור רק לשיטתך, שהלא אני טוען שלא ניתן להחזיק את האדם - לא כעבריין - ולא כאדם כשר, משום שלדעתי הסיכוי של כל אחת משתי האפשרויות הוא חמישים אחוז, אלא אם כן יש סטטיסטיקה המעידה שרוב בני האדם הם כשרים - ואז נחזיקו ככשר, או יש ססטיסטיקה הפוכה המעידה שרוב בני האדם עבריינים - ואז נחזיקו כעבריין, אבל כל עוד שאין שום סטטיסטיקה עובדתית - אז לא נוכל להחזיקו באף אחד משני הצדדים.

ולשיטתך, שאתה כנראה חושב כי: חוסר ערובה לכך שפלוני עבריין = החזקתו לאדם כשר כל עוד לא יוכח אחרת, הייתי משיבך: "או כלך לדרך זו: חוסר ערובה לכך שפלוני אדם כשר = החזקתו לעבריין כל עוד לא יוכח אחרת". אבל כל זה רק לשיטתך - שאתה "מחזיק", אבל אני לא "מחזיק" - אלא אומר ששתי האפשרויות שקולות (אלא אם כן יש סטטיסטיקה שמטה לאחד משני הצדדים, או יש שיקולי הלכה של חזקה קמייתא וכדומה).

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 2:55 pm
על ידי כרמי שלי
גם במקום שאין סטטיסטיקה ברירת-המחדל היא ההעדר, שכן כאמור:
כרמי שלי כתב:מציאות היא קביעה חיובית הנוספת על הקיָם, וזו זקוקה לאישוש וערובה. העדר הוא אַיִן, ואינו זקוק להוכחה לקיומו.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 3:36 pm
על ידי הפשטן
כרמי שלי כתב:גם במקום שאין סטטיסטיקה ברירת-המחדל היא ההעדר, שכן כאמור: מציאות היא קביעה חיובית הנוספת על הקיָם, וזו זקוקה לאישוש וערובה. העדר הוא אַיִן, ואינו זקוק להוכחה לקיומו.


לשיטתך, כלך לדרך זו: במקום שאין סטטיסטיקה, ברירת-המחדל היא ההימצאות, שכן היעדר הוא קביעה שלילית שמחסירה את מה שיכול להיות קיים, וזו זקוקה לאישוש וערובה. ההימצאות היא יש, ואין אנו זקוקים להיווכח שיש משהו: אין אנו מסוגלים להעלות בדעתנו שאין כלום, ובזה מודים כולם (ולא רק מי שיודע כי "מלוא כל הארץ כבודו").

אבל כאמור כל זה רק לשיטתך, שאתה מכניס שיקולים חיצוניים כדי להכריע בנדוננו. לשיטתי, אין להכניס בנדוננו שיקולים חיצוניים (בין אם מהסוג שהיצגת לי ובין אם מהסוג שהיצגתי לך כתמונת-מראה בפיסקה הקודמת), ולכן לשיטתי מצב העניינים - בין "יש" לבין "אין" - הוא סימטרי לגמרי, ולכן הסיכוי הוא - כי חמישים אחוז שיש - וכי חמישים אחוז שאין (אלא אם כן יש סטטיסטיקה לטובת אחד משני הצדדים).

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 3:41 pm
על ידי כרמי שלי
משחק מילים קטנוני.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 4:09 pm
על ידי הפשטן
בכך אתה חוזר במילים דומות על מה שטען הרב עזריאל ברגר, פעם בתגובתי אליי, ופעם בתגובתו אליך. רק שאני תמה, האם גם אתה כמוהו, התכוונת בתגובת האחרונה להתייחס - הן אליי והן אליך. הסיכוי לכך הוא לדעתי חמישים אחוז, כי אין לי סטטיסטיקה.

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 4:09 pm
על ידי כרמי שלי
תשמור את הבדיחות לפורים

Re: מחפש עוד דינים שמוכיחים שמי שכל צאצאיו מתו נחשב להלכה כערירי

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 4:11 pm
על ידי הפשטן