עמוד 1 מתוך 1

כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: א' נובמבר 04, 2018 2:24 pm
על ידי חיים סגל
לפלא בעיני שעדיין לא נפתח אשכול על הסערה העונתית - או שמא נפתח ולא מצאתיו.
עכ"פ כך התפרסם בימים האחרונים:
לבית ההוראה של הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן בבני ברק, מחשובי פוסקי ההלכה בדורנו, הגיע אמש (חמישי) אברך בשליחות הגרב"ד פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז', וטען בפניו כי בכתובתו נמצא שחסרים שני המילים "ואזון ואפרנס" - מה שפוסל את הכתובה/
הסיפור לא מסתיים כאן, מאחר ומתברר כי בדפוס המסוים של הכתובה הזאת הנמכרת בחנויות נפלו באותו חודש צמד המילים "ואזון ואפרנס", המביעות את התחייבות הבעל. אם כך פני הדברים, הרי שישנם בארץ אלפי כתובות אצל זוגות שנישאו שחסרות בהן המילים הללו והם חייבים לכתוב מחדש את כתובתם עם עדים וקניין, שכן היא פסולה מדרבנן. שהרי ישנה תקנה מדרבנן שמי שלא יודע אפילו היכן כתובתו נמצאת - אסור לו ללון עם אשתו באותו בית.
יצוין כי רוב הכתובות היום שנמצאות בשוק יצאו תחת ידו של הגרש"א שטרן וכאן בדפוס בעימוד יצאו ללא המילים. מה שקרה, שמאז לא שמו לב עורכי הכתובות שחסרים צמד המילים הללו, וייתכן מאוד כי אלפי זוגות צריכים לכתוב את כתובתם מחדש עם עדים וקניין.
בבית ההוראה של הגרש"א שטרן מבקשים שמי שיש לו כתובה מחודש תמוז תשע"ח שיפנה לבית ההוראה במספר הטלפון 036161616.
גם בישיבת פוניבז' פרסמו הודעה לאלו הקונים כתובות בקופת תומכי תורה של הישיבה "הודעה דחופה! בכתובות החדשות הנמכרות בחודשים האחרונים בת''ת 'חסדי שלמה' של ישיבת פוניבז' התגלתה טעות, ועל כן כל מי שהתחתן בחודשיים האחרונים ועשה שימוש בכתובה צריך לעשות כתובה חדשה. מי שזקוק לסיוע הלכתי בעניין יכול לפנות 0527671919".

ושאלתי שאלת עם הארץ: מי תיקן התחייבות זו בכתובה? והאם אכן בלעדיה היא פסולה? שהרי עיקר הכתובה היא ההתחייבות בדמי הכתובה

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: א' נובמבר 04, 2018 2:39 pm
על ידי פלגינן
[זו כנראה צנזורה ליטאית.]

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: א' נובמבר 04, 2018 4:26 pm
על ידי זאב ערבות
פלגינן כתב:[זו כנראה צנזורה ליטאית.]

זה מה שנקרא אבולוציה של הכתובה

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: א' נובמבר 04, 2018 5:06 pm
על ידי חלמישצור
ככל הידוע לי, הנוסח "אזון ואפרנס" הוא תקנה מאוחרת ואינו חלק מהותי בכתובה (רשב"א בתשובה, ושו"ע קיד, יב, וחו"מ ס, ג). אך כעת ראיתי בנחלת שבעה, שטרות, יב, שכותב: "ועל כן לפי זה אם שכח הסופר בכתובה ואיזון או ואפרנס הכתובה פסולה, כי שמא יטעו לומר שבכיון לא נכתב והתנאי כך היה", עיי"ש. ויש להעיר שאם אכן הכתובות פסולות, כי אז לא רק ש'אסור לו ללון עם אשתו' אלא גם לשהות אפילו שעה אחת (ראו מעשה בדרך עץ החיים, ב, עמ' 468).

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: א' נובמבר 04, 2018 5:22 pm
על ידי חיים סגל
חלמישצור כתב:ככל הידוע לי, הנוסח "אזון ואפרנס" הוא תקנה מאוחרת ואינו חלק מהותי בכתובה (רשב"א בתשובה, ושו"ע קיד, יב, וחו"מ ס, ג). אך כעת ראיתי בנחלת שבעה, שטרות, יב, שכותב: "ועל כן לפי זה אם שכח הסופר בכתובה ואיזון או ואפרנס הכתובה פסולה, כי שמא יטעו לומר שבכיון לא נכתב והתנאי כך היה", עיי"ש. ויש להעיר שאם אכן הכתובות פסולות, כי אז לא רק ש'אסור לו ללון עם אשתו' אלא גם לשהות אפילו שעה אחת (ראו מעשה בדרך עץ החיים, ב, עמ' 468).

ישר כח!

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: א' נובמבר 04, 2018 11:20 pm
על ידי משולש
האם הביטוי "פסולה מדרבנן" הוא נכון? יש כתובה שפסולה מדאורייתא?

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 9:46 am
על ידי בברכה המשולשת
משולש כתב:האם הביטוי "פסולה מדרבנן" הוא נכון? יש כתובה שפסולה מדאורייתא?


לכאורה לפי שיטת חלק מהראשונים שכתובה דאורייתא שייך בה גם פסול אורייתא.

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 3:33 pm
על ידי משולש
בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:האם הביטוי "פסולה מדרבנן" הוא נכון? יש כתובה שפסולה מדאורייתא?


לכאורה לפי שיטת חלק מהראשונים שכתובה דאורייתא שייך בה גם פסול אורייתא.

חשבתי שהם סוברים שמאתיים זוז זה דאורייתא, אבל לא שצריכים לכתוב מסמך כתוב על ההתחייבות הזו.

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 3:37 pm
על ידי בברכה המשולשת
משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:האם הביטוי "פסולה מדרבנן" הוא נכון? יש כתובה שפסולה מדאורייתא?


לכאורה לפי שיטת חלק מהראשונים שכתובה דאורייתא שייך בה גם פסול אורייתא.

חשבתי שהם סוברים שמאתיים זוז זה דאורייתא, אבל לא שצריכים לכתוב מסמך כתוב על ההתחייבות הזו.


ייתכן (אינני זוכר כרגע), אבל נלענ"ד שאם יכתבו מסמך על זה והמסמך יסתור את החיוב דאורייתא אז הוא יהיה פסול

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 8:06 pm
על ידי מקדש מלך
הרי יש מקומות שבכלל לא נהגו לכתוב כתובה, אז ברור שהמסמך אינו דאורייתא

Re: כתובה שהושמטו ממנה התיבות 'איזון ואפרנס'

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 11:39 pm
על ידי הערה נכונה
האם מאן דהוא מהלומדים יכול אולי לבאר דברי גאון ישראל הנחלת שבעה הנזכרים (סי' יב סעיף יט אות ד)
שכתב לפסול הכתובה כשהשמיט התחייבות איזון ואפרנס מטעם "שמא יטעו לומר שבכוונה לא נכתב שהיה תנאי על כך עכ"ל
ומה איכפ"ל שיטעו ויטענו באמת כך הרי באמת הבעל יכול להתנות על כך כיון שהוא דבר שבממון שיכול להתנות ע"מ שכתוב בתורה
ומהיכ"ת לפסול הכתובה משום כך ורק לדון אם באמת יכול לטעון התניתי בזה יש מקום סברא לדינא
ולא מצאתי מי מהפוסקים שיבאר דברי הנחלת שבעה על כן אבקש מכל אחד אנא שאלו ת"ח שיאירו עינינו בדברי הנחלת שבעה המוקשים
ולדינא בענינינו נראה לענ"ד שאין מקום לפסול אף לדעת הנח"ש
א. כיון שמזכיר בהמשך הכתובה וזנין ומפרנסים מוכיח שגם הוא כאחד מהם ולא התנה על כך
ב. כיון שהכתובה נמכרת לרבים כטופס כתובה אין לומר שרצה להתנות אחרת מאחרים ואין כל סמך על כך מהשמטתו.