דיוניםבהלכה כתב:מבואר בתוס' מגילה כ"א. דאלמלי ביו"ד הכוונה ל"אכן" ואלמלא באל"ף הכוונה ל"לא" האם ה"ה לענין לולי ולולא?
לו ישמעאל יחיה לפניך - פירוש המלה הזאת בכל מקום כטעם "אם", והורכבה במלת "לולי" (להלן לא מב), וטעמה "אם לא", ונכתבה לפעמים באל"ף (להלן מג י). וכן ירכיבוה עוד ויאמרו "אלו" ואלו לעבדים ולשפחות (אסתר ז ד), ואלו חיה אלף שנים פעמים (קהלת ו ו). וענין המלה "אם לו", וטעמה כמו "אם אם", ובא הכפל לחזוק, כמו הרק אך במשה (במדבר יב ב), המבלי אין קברים (שמות יד יא), ודומיהם:
ביקורת תהיה כתב:זיל קרי בי רב! כל 'לולי' שבמקרא משמע 'אם לא'.
החל בפסוק 'לוּלֵי אֱלֹהֵי אָבִי הָיָה לִי כִּי עַתָּה רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי', וכלה בפסוק 'לוּלֵי יְיָ שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 344 אורחים