עמוד 1 מתוך 1

ואפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לומר - כיצד דרשו?

פורסם: ג' דצמבר 04, 2018 11:01 pm
על ידי החושב
דברים פרק ט, י
וַיִּתֵּן יְקֹוָק אֵלַי אֶת שְׁנֵי לוּחֹת הָאֲבָנִים כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים וַעֲלֵיהֶם כְּכָל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר יְקֹוָק עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ בְּיוֹם הַקָּהָל:

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יט עמוד ב
ואמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: מאי דכתיב ועליהם ככל הדברים אשר דבר ה' עמכם בהר - מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא למשה דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, ומה שהסופרים עתידין לחדש, ומאי ניהו - מקרא מגילה.

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת מגילה פרק ד הלכה א
אריב"ל [דברים ט י] עליהם ועליהם דברים הדברים כל בכל מקרא ומשנה ותלמוד ואגדה ואפי' מה שתלמיד וותיק עתיד להורות לפני רבו כבר נאמר למשה מסיני


בפשטות יוצא שכל הדברים האלה היו על הלוחות. איך וכיצד? מה ההבנה בזה?

Re: ואפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לומר - כיצד דרשו?

פורסם: ג' דצמבר 04, 2018 11:32 pm
על ידי הוה אמינא
את הגר"א שכותב איך הכל מרומז בו' ימי בראשית וכללי הכל מתומצתין במילה בראשית, כבר הבנת?
אם כן אז תקח בחשבון שמשה רבינו היה "קצת" יותר בעל כשרון מהגר"א, והרבי שלו היה הקב"ה בעצמו, אז אין בכלל שאלה.

ואודה ולא אבוש שאני לא מבינתי ולא אנסה להבין.
גם אם יהיה לי "פשט" בזה, אדע נאמנה שזה לא נכון, כי אם זה יכול להיות מובן בשכל שלי, מה המיוחד במשה רבינו??

Re: ואפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לומר - כיצד דרשו?

פורסם: ד' דצמבר 05, 2018 1:21 am
על ידי שמואל_הקטן
החושב כתב:בפשטות יוצא שכל הדברים האלה היו על הלוחות. איך וכיצד? מה ההבנה בזה?

למה הפשטות היא שהכל היה על הלוחות, אפילו דברי התורה עצמה בפשטות לא היו על הלוחות אלא נאמרו למשה בסיני והוא כתבם בספר שם, או בסוף (או עד סוף, למ"ד תורה מגלה מגלה נתנה) ארבעים שנה, כמש"כ הרמב"ן בהקדמת התורה. אכן ברש"י שמות כה יב כתוב שכל תרי"ג מצוות בכלל עשרת הדברות, אבל גם זה לא מחייב שנלמד מהלוחות אלא שאחר שלמדנו אותם, יש לנו לכוללם בעשרת הדברות וכמו שהביא שם רש"י מרס"ג.
ומה שדורשת כאן הגמ' הוא, מ"כל" וכ' יתירא, או מו' דועליהם וה' דהדברים (ראה מצפ"א) או מ"ככל" בגימטריא שבעים פנים לתורה (הגאון באד"א) שנאמרו כולם למשה בסיני, אבל מהיכ"ת לומר בפשטות שהיו על הלוחות?

Re: ואפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לומר - כיצד דרשו?

פורסם: ד' דצמבר 05, 2018 1:32 pm
על ידי החושב
שמואל_הקטן כתב:למה הפשטות היא שהכל היה על הלוחות?

כך נראה מצורת הדרשה. הריבוי מ'כל' לא בא בדרך 'אם אינו ענין לכאן תנהו לענין אחר', אלא הוא רמז לדברים נוספים שיש לשייך לענין הפסוק - והיינו מה היה בלוחות.
אני מסכים שאפשר להציע גם פירושים אחרים (למשל, ש'עליהם' נדרש כאן במובן של 'בנוסף לזה'), אבל מאידך אני טוען שהבנה הכי פשוטה של הדרשה היא כנ"ל.