זכין מאדם-במתנה על מנת להחזיר
פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 6:46 pm
נפשי בשאלתי:
שמעון זקוק לזכות בחפץ מסוים לזמן מסוים.
בא ראובן ומזכה לו את הדבר במתנה על מנת להחזיר. זה לכאורה פשוט שיכול, מצד "זכין לאדם שלא בפניו".
ועכשיו, על מנת שיתקיים התנאי "על מנת להחזיר" - רוצה ראובן להקנות הדבר בחזרה לעצמו.
האם יוכל? בייחוד לפי דברי הקצה"ח בסימן רמ"ג, דלא אמרינן "זכין מאדם"?
ולמה באמת כן יוכל? כי אולי אין זה "זכין מאדם", אלא "זכין לאדם", שכן אם לא יתקיים התנאי של "ע"מ להחזיר" לא זכה שמעון בחפץ למפרע, וא"כ דומה הדבר לתנאי בזכיה, שגם אותו יוכל המזכה לעשות עבור הזוכה מצד "זכין לאדם".
ומצד שני, הרי בפועל ראובן לוקח את החפץ משמעון, והרי הוא "זוכה מאדם"....
שמעון זקוק לזכות בחפץ מסוים לזמן מסוים.
בא ראובן ומזכה לו את הדבר במתנה על מנת להחזיר. זה לכאורה פשוט שיכול, מצד "זכין לאדם שלא בפניו".
ועכשיו, על מנת שיתקיים התנאי "על מנת להחזיר" - רוצה ראובן להקנות הדבר בחזרה לעצמו.
האם יוכל? בייחוד לפי דברי הקצה"ח בסימן רמ"ג, דלא אמרינן "זכין מאדם"?
ולמה באמת כן יוכל? כי אולי אין זה "זכין מאדם", אלא "זכין לאדם", שכן אם לא יתקיים התנאי של "ע"מ להחזיר" לא זכה שמעון בחפץ למפרע, וא"כ דומה הדבר לתנאי בזכיה, שגם אותו יוכל המזכה לעשות עבור הזוכה מצד "זכין לאדם".
ומצד שני, הרי בפועל ראובן לוקח את החפץ משמעון, והרי הוא "זוכה מאדם"....