עמוד 1 מתוך 1

מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 2:03 pm
על ידי חכם תחכמוני
איתא בגמ' מגילה דף טז: "כי מרדכי היהודי משנה למלך אחשורוש וגדול ליהודים ורצוי לרוב אחיו לרוב אחיו, ולא לכל אחיו מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין" וכתב רש''י :"לפי שבטל מדברי תורה ונכנס לשררה", והדברים נפלאו מבינתי בינת הדיוט שבהדיוטות האיך אפשר ולו במעט לקרב אל השכל דרשת חז''ל הזאת שכביכול מרדכי בבנס פורים ירד מדרגתו,
ובהמשך הגמ' איתא עוד "אמר רב יוסף גדול ת''ת יותר מהצלת נפשות דמעיקרא חשיב ליה למרדכי בתר ד' ולבסוף בתר חמשה=כלו' מרדכי לפני נס פורים נספר רביעי ולאחר מכן כיוון שעסק בהצלת נפשות ולא בתלמוד תורה ירד כביכול להספר חמישי,[ מעיקרא כתיב {עזרא ב-ב} אשר באו עם זרובבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן ולבסוף כתיב {נחמיה ו-י} הבאים עם זרובבל ישוע נחמיה עזריה רעמיה נחמני מרדכי בלשן, ע''כ].
והדברים מדברים בעד עצמם ואי''צ לבאר את הצריך ביאור.

Re: מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 2:41 pm
על ידי חכם תחכמוני
ולאחר שכתבתי זאת נתעורר לי להקשות עוד דעכ''פ באמת מדוע מרדכי נהיה משנה למלך ונכנס לשררה זו על חשבון לימוד התורה הק' דהלא אי''ז היה לצורך נס פורים דבפשטות את הנס פעלה אסתר בבית המלך אך כיוון ששמע אחשורוש מה מרדכי, ומי הוא לה, גדלו משו''כ עד מאוד ואי הווי ירידה בדרגה לשם מה עשה זאת?

Re: מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 10:27 pm
על ידי יהודי
פעמים כמו ואצל אסתר ההצלה באה דרך מעשה שנאלצה לוותר בגינו על עולם הבא, איננו מבינים בחשבונות שמים, אך לא תמיד נראה לעין בשר ודם הקשר בין המעשה הטוב לבין זכות האדם

Re: מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 10:49 pm
על ידי שמח תשמח
ועוד יותר מזה, כיון דע"י היותו משנה למלך אחשוורוש, היה יכול להשפיע רוב טוב ליהודים, לא חשב על טובתו הפרטית ועל מעלתו הרוחנית, אלא חשב על הטוב לכלל ישראל.
לילה טוב.

Re: מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: ה' מרץ 24, 2011 2:09 am
על ידי יאיר
יהודי כתב:פעמים כמו ואצל אסתר ההצלה באה דרך מעשה שנאלצה לוותר בגינו על עולם הבא, איננו מבינים בחשבונות שמים, אך לא תמיד נראה לעין בשר ודם הקשר בין המעשה הטוב לבין זכות האדם

ס"ד?!..[סנהדרין עד:] או שלא הבנתי נכון..

ולשאלת חכם תחכמוני..על שאלתך בהודעתך הראשונה ענית בהודעתך השניה ועל שאלתך השניה מדוע עשה זאת, י"ל דבאמת היה פה קצת חטא לפי מדרגתו ולכן פרשו ממנו מקצת סנהדרין או כתירוץ שמח תשמח, אך אז לכאורה ק"ק מה חטא יש פה וחוזרת שאלתך הראשונה..
[לפרש שחלקו הסנהדרין, האם היה מותר לו לעשות זאת לטובת היהודים על חשבון לימוד תורה..קק"ל לפרש כך]..

Re: מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: א' מרץ 27, 2011 9:19 am
על ידי עט סופר
מסקנת הגמרא כמאמר רב יוסף כי היה עדיף להתחמק מהמינוי של משנה למלך אחשורוש ולעסוק בדברי תורה, ובפשטות למסקנת הגמרא היה בכך יותר תועלת לעם ישראל. למעשה מסתמא המינוי היה בערך שנתיים מתליית המן בשנה הי"ב עד מות אחשורוש בשנה הי"ד. ואז שב מרדכי לאר"י עם חידוש הבנין בימי דריווש, והיה ממונה על הקינין.

Re: מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: א' מרץ 27, 2011 7:55 pm
על ידי אדג
כבר עמד בזה האדמו"ר מליובאוויטש וביאר בדבריו, נופת צופים דתליא מילתא במחל' הירושלמי והבבלי אי "חסידים תורתם משתמרת", או ש"תורתם מתברכת".
ואי"ה אבאר דבריו לקמן, והשעה דוחקת.

Re: מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: א' מרץ 27, 2011 8:22 pm
על ידי אוצר החכמה
כבר נרמז בדברי העונים למעלה אבל צריך להדגיש
שמעבר לכל ההסברים הפשט הפשוט בדברי הגמרא הוא כך, שלמעשה מי שמזדמנת לו מצווה של הצלת נפשות, הדין הוא שיניח לימודו ויקיים המצווה ויחזור ללימודו, אבל יותר זכות הוא לאדם שלא יזדמן לו. ונפ"מ למשל למה יתפלל כל חסיד לעת מצא (ואע"פ שנראה לי שזה פשוט לכולם אציין ששמעתי כך פעם מפי הגר"ע ברזל).
וכמדומני שהביאו פעם באחד האשכולות מכתבי הגרמ"מ שולזינגער בשם ר' יחזקאל אברמסקי בעניין התורה והעסקנים העוסקים בצרכי ציבור לש"ש. (אולי יאיר יוכל לציינו)

Re: מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: א' מרץ 27, 2011 8:26 pm
על ידי יאיר
לצערי יאיר לא יוכל לציינו משום שהחיפוש לא עובד [עדיין] כמו שצריך..מה שלפעמים אני מצליח למצוא, הוא בגלל שאני משתמש בשיטה כזו או אחרת ולדוגמא אם יודעים מי הגיב באותו אשכול אז יותר קל למצוא אותו וכו'..[כמובן שאפשר להשתמש גם בחיפוש של ווינדוס על הפורום הלא מקוון אבל זה לוקח לפעמים הרבה זמן].

Re: מדרש פליאה מי יוכל לקרבו אל השכל???

פורסם: א' מרץ 27, 2011 8:44 pm
על ידי אוצר החכמה
אני חשבתי שאתה מוצא תמיד בגלל החיפוש שיש לך בלא מקוון