עמוד 1 מתוך 1

שינוי הזולת - תפקיד או איסור?

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 9:10 pm
על ידי יהודי
ידוע המשפט בשם אחד מן הגדולים כי בצעירותו ניסה לשנות את כל העולם, כשגדל יותר - את מדינתו, כשגדל - את משפחתו, עד שכל מטרתו היתה בשינוי עצמו בלבד.
כיצד ניתן לדעת האם התנהגות הזולת איננה ברת שינוי, והיא בגדר עובדה קיימת שיש להאמין שהיא גזירת אלוקות ואין לשנותה, ומתי מדובר בהתנהגות הנובעת מהעדר כישורים רגשיים\ נפשיים \ מעשיים שניתן לפעול ולשנותם?
מתחבט בשאלה זו זמן רב ואשמח לקבל דעתכם.

Re: שינוי הזולת - תפקיד או איסור?

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 9:35 pm
על ידי נוטר הכרמים
המשפט מקובל בשם בעל 'דברי חיים מצאנז זי"ע.

לענ"ד הנסיון הוכיח כי החזקה היא שא"א לשנות הרגלים וטבעים של בני אנוש, וכך יש לנהוג כל עוד לא ידוע בבירור אחרת.

Re: שינוי הזולת - תפקיד או איסור?

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 11:34 pm
על ידי איש אשכולות
יהודי כתב:ידוע המשפט בשם אחד מן הגדולים כי בצעירותו ניסה לשנות את כל העולם, כשגדל יותר - את מדינתו, כשגדל - את משפחתו, עד שכל מטרתו היתה בשינוי עצמו בלבד.
כיצד ניתן לדעת האם התנהגות הזולת איננה ברת שינוי, והיא בגדר עובדה קיימת שיש להאמין שהיא גזירת אלוקות ואין לשנותה, ומתי מדובר בהתנהגות הנובעת מהעדר כישורים רגשיים\ נפשיים \ מעשיים שניתן לפעול ולשנותם?
מתחבט בשאלה זו זמן רב ואשמח לקבל דעתכם.


אתה מגלה טפח ומכסה טפחיים.... כך שא"א לענות על שאלתך, דבר אחד ברור בכח לא משנים אף אחד, במח נו...נו... עדיין לא ראינו שאחד שינה את השני לפי רצונו, רק אם עמיתו חפץ בעצמו להשתנות.
לכן קודם תשנה את עצמך שלא יפריע לך מעשי / רצונות / שגיונות זולתך, ואם לא הצלחת לפעול בנפשך את זה, איך תשנה את השני, גם אם זה לא גזירה אלוקית.
(אגב, המילים גזירה אלוקית לא כ"כ מובן וכי אינך מאמין שכל אחד יכול לשנות טבעו מרעה לטובה, וע"כ כוונתך שכלפיך זו גזירה אלוקית!)

Re: שינוי הזולת - תפקיד או איסור?

פורסם: ה' מרץ 24, 2011 2:43 am
על ידי יאיר
"הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים"..ספרי מוסר, שעורי מוסר וכו' ויש כאלה שמתחזקים גם מדברים אחרים..תיקון המידות צריך קודם כל לבוא מהכרה של האדם בקלקול/"חיספוס" מדותיו ואח"כ לרצות ולשאוף לתקנן..ולא תמיד (ובד"כ אף פעם) אדם משתנה ע"י אחרים אא"כ האחר הוא דוגמא טובה-טוב במידותיו וניחן בכושר שכנוע וג"ז רק כשהכיר השני בחסרון מדותיו..אך ודאי שאין זו גזירה אלקית אלא כמו שכתב איש אשכולות בסוף דבריו.