מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 20, 2018 12:37 pm

מה דין הצלחת?
נשאלתי והיה נראה לי לומר שמספיק שטיפה כיוון שהבשר החם לא נגע ישירות בצלחת אולם לרווחא דמילתא הוריתי לערות רותחים מכלי ראשון לאחר השטיפה משום שאפילו אם נאמר שנגע בשרי חם בצלחת והאוכל הזה נחשב דבר גוש הרי שהטעם שקבלה הצלחת אינו יותר מאשר אם ערו עליה מכלי ראשון.
אשמח לשמוע חו"דהחברים דפה אם יפה הוריתי

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

הודעהעל ידי יהושע100 » ה' דצמבר 20, 2018 2:26 pm

במשנה ברורה בסי' תנא ס"ק קיד מבואר שאי אפשר להכשיר ע"י עירוי כלי שבלע בגוש
אמנם יש להסתפק שכאן הווי דבר יבש (בשונה מפשטידה שמוזכרת במשנה ברורה שם) ויבש ביבש בלי רוטב לא מבליע אא"כ הוא איסור שמן. וע' בסי' קה בט"ז ס"ק טז שכלי לא נאסר ממאכל שבלוע בו איסור שאינו מפעפע ובאנו למחל' מרן ורמ"א אי חיישינן לכל מאכל כדבר שמן ור' בגר"א שם שיש שיטות בראשונים שגם בלוע שמן לא יוצא בלי רוטב

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

הודעהעל ידי יהושע100 » ה' דצמבר 20, 2018 2:40 pm

יהושע100 כתב:במשנה ברורה בסי' תנא ס"ק קיד מבואר שאי אפשר להכשיר ע"י עירוי כלי שבלע בגוש
אמנם יש להסתפק שכאן הווי דבר יבש (בשונה מפשטידה שמוזכרת במשנה ברורה שם) ויבש ביבש בלי רוטב לא מבליע אא"כ הוא איסור שמן. וע' בסי' קה בט"ז ס"ק טז שכלי לא נאסר ממאכל שבלוע בו איסור שאינו מפעפע ובאנו למחל' מרן ורמ"א אי חיישינן לכל מאכל כדבר שמן ור' בגר"א שם שיש שיטות בראשונים שגם בלוע שמן לא יוצא בלי רוטב


אולי טעיתי כי בפת"ש סי' צז סק"ב כ' דלחם בשרי או חלבי חשיב כאיסור מחמת עצמו ולא כאיסור בלוע וא"כ דינו כאיסור חם שנפל לצונן דאע"ג דתתאה גבר מ"מ צריך קליפה ועירוי מכ"ר לא מועיל להכשרת מה שבלוע כ"ק שהרי אי עירוי מבליע או מבשל כ"ק הוא מחל' ראשונים ולחומרא אמרינן ולא לקולא
נערך לאחרונה על ידי יהושע100 ב ה' דצמבר 20, 2018 2:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ה' דצמבר 20, 2018 2:42 pm

נדמה לי שאם הבשר לא נגע בצלחת בפשיטות א"צ כלום.
במקרה שהבשר נגע אפשר שתלוי איך הגיע הטוסט לצלחת.
אין דין לחם בשרי בלחם שיש בו בשר בעין! אתה בא לאסור אכילת טוסטים??

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

הודעהעל ידי יהושע100 » ה' דצמבר 20, 2018 2:51 pm

חשבונות רבים כתב:נדמה לי שאם הבשר לא נגע בצלחת בפשיטות א"צ כלום.
במקרה שהבשר נגע אפשר שתלוי איך הגיע הטוסט לצלחת.
אין דין לחם בשרי בלחם שיש בו בשר בעין! אתה בא לאסור אכילת טוסטים??


בתחילה לא הבנתי דבריך. אכן ראיתי שוב במקור הדברים שמיירי בלחם שנאסר משום שנעשה עם חלב. וזה ודאי לא שייך בטוסט וצדקו דבריך.
א"כ לכא' שוב יש לדון שחשיב איסור בלוע שאינו יוצא בלי רוטב אא"כ האיסור שמן.
כ"ז כמובן אם לא נגע מהבשר כלום בצלחת שאם כן הדבר פשוט שנאסרה הצלחת כ"ק

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

הודעהעל ידי יהושע100 » ה' דצמבר 20, 2018 4:34 pm

שוב ראיתי שאני צריך לעשות חזרות שמבו' בש"ך סי' קה ס"ק כא שבתתאה צונן לא אמרינן שצריך כ"ק באיסור בלוע אפי' אם הוא שמן רותח וא"כ אם לא נגע הבשר בצלחת אין צריך הכשר כלל

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 23, 2018 5:28 pm

יהושע100 כתב:במשנה ברורה בסי' תנא ס"ק קיד מבואר שאי אפשר להכשיר ע"י עירוי כלי שבלע בגוש
אמנם יש להסתפק שכאן הווי דבר יבש (בשונה מפשטידה שמוזכרת במשנה ברורה שם) ויבש ביבש בלי רוטב לא מבליע אא"כ הוא איסור שמן. וע' בסי' קה בט"ז ס"ק טז שכלי לא נאסר ממאכל שבלוע בו איסור שאינו מפעפע ובאנו למחל' מרן ורמ"א אי חיישינן לכל מאכל כדבר שמן ור' בגר"א שם שיש שיטות בראשונים שגם בלוע שמן לא יוצא בלי רוטב

המשנ"ב שם מביא דעת מהרי"ו שאומר כן אולם אין זה לכו"ע ואולי כו"ע מודו כשידוע שבלע מדבר גוש ונחלקו רק שם אם יש לחשוש שבלע מדבר גוש או שנחלקו משום שס"ל דאזלינן בתר רוב תשמישו לפסח


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 353 אורחים