עמוד 1 מתוך 1

אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 12:37 pm
על ידי כדכד
מה דין הצלחת?
נשאלתי והיה נראה לי לומר שמספיק שטיפה כיוון שהבשר החם לא נגע ישירות בצלחת אולם לרווחא דמילתא הוריתי לערות רותחים מכלי ראשון לאחר השטיפה משום שאפילו אם נאמר שנגע בשרי חם בצלחת והאוכל הזה נחשב דבר גוש הרי שהטעם שקבלה הצלחת אינו יותר מאשר אם ערו עליה מכלי ראשון.
אשמח לשמוע חו"דהחברים דפה אם יפה הוריתי

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 2:26 pm
על ידי יהושע100
במשנה ברורה בסי' תנא ס"ק קיד מבואר שאי אפשר להכשיר ע"י עירוי כלי שבלע בגוש
אמנם יש להסתפק שכאן הווי דבר יבש (בשונה מפשטידה שמוזכרת במשנה ברורה שם) ויבש ביבש בלי רוטב לא מבליע אא"כ הוא איסור שמן. וע' בסי' קה בט"ז ס"ק טז שכלי לא נאסר ממאכל שבלוע בו איסור שאינו מפעפע ובאנו למחל' מרן ורמ"א אי חיישינן לכל מאכל כדבר שמן ור' בגר"א שם שיש שיטות בראשונים שגם בלוע שמן לא יוצא בלי רוטב

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 2:40 pm
על ידי יהושע100
יהושע100 כתב:במשנה ברורה בסי' תנא ס"ק קיד מבואר שאי אפשר להכשיר ע"י עירוי כלי שבלע בגוש
אמנם יש להסתפק שכאן הווי דבר יבש (בשונה מפשטידה שמוזכרת במשנה ברורה שם) ויבש ביבש בלי רוטב לא מבליע אא"כ הוא איסור שמן. וע' בסי' קה בט"ז ס"ק טז שכלי לא נאסר ממאכל שבלוע בו איסור שאינו מפעפע ובאנו למחל' מרן ורמ"א אי חיישינן לכל מאכל כדבר שמן ור' בגר"א שם שיש שיטות בראשונים שגם בלוע שמן לא יוצא בלי רוטב


אולי טעיתי כי בפת"ש סי' צז סק"ב כ' דלחם בשרי או חלבי חשיב כאיסור מחמת עצמו ולא כאיסור בלוע וא"כ דינו כאיסור חם שנפל לצונן דאע"ג דתתאה גבר מ"מ צריך קליפה ועירוי מכ"ר לא מועיל להכשרת מה שבלוע כ"ק שהרי אי עירוי מבליע או מבשל כ"ק הוא מחל' ראשונים ולחומרא אמרינן ולא לקולא

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 2:42 pm
על ידי חשבונות רבים
נדמה לי שאם הבשר לא נגע בצלחת בפשיטות א"צ כלום.
במקרה שהבשר נגע אפשר שתלוי איך הגיע הטוסט לצלחת.
אין דין לחם בשרי בלחם שיש בו בשר בעין! אתה בא לאסור אכילת טוסטים??

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 2:51 pm
על ידי יהושע100
חשבונות רבים כתב:נדמה לי שאם הבשר לא נגע בצלחת בפשיטות א"צ כלום.
במקרה שהבשר נגע אפשר שתלוי איך הגיע הטוסט לצלחת.
אין דין לחם בשרי בלחם שיש בו בשר בעין! אתה בא לאסור אכילת טוסטים??


בתחילה לא הבנתי דבריך. אכן ראיתי שוב במקור הדברים שמיירי בלחם שנאסר משום שנעשה עם חלב. וזה ודאי לא שייך בטוסט וצדקו דבריך.
א"כ לכא' שוב יש לדון שחשיב איסור בלוע שאינו יוצא בלי רוטב אא"כ האיסור שמן.
כ"ז כמובן אם לא נגע מהבשר כלום בצלחת שאם כן הדבר פשוט שנאסרה הצלחת כ"ק

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 4:34 pm
על ידי יהושע100
שוב ראיתי שאני צריך לעשות חזרות שמבו' בש"ך סי' קה ס"ק כא שבתתאה צונן לא אמרינן שצריך כ"ק באיסור בלוע אפי' אם הוא שמן רותח וא"כ אם לא נגע הבשר בצלחת אין צריך הכשר כלל

Re: אכלו טוסט בשרי חם על צלחת חרסינה חלבית שאינה בת יומה

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 5:28 pm
על ידי כדכד
יהושע100 כתב:במשנה ברורה בסי' תנא ס"ק קיד מבואר שאי אפשר להכשיר ע"י עירוי כלי שבלע בגוש
אמנם יש להסתפק שכאן הווי דבר יבש (בשונה מפשטידה שמוזכרת במשנה ברורה שם) ויבש ביבש בלי רוטב לא מבליע אא"כ הוא איסור שמן. וע' בסי' קה בט"ז ס"ק טז שכלי לא נאסר ממאכל שבלוע בו איסור שאינו מפעפע ובאנו למחל' מרן ורמ"א אי חיישינן לכל מאכל כדבר שמן ור' בגר"א שם שיש שיטות בראשונים שגם בלוע שמן לא יוצא בלי רוטב

המשנ"ב שם מביא דעת מהרי"ו שאומר כן אולם אין זה לכו"ע ואולי כו"ע מודו כשידוע שבלע מדבר גוש ונחלקו רק שם אם יש לחשוש שבלע מדבר גוש או שנחלקו משום שס"ל דאזלינן בתר רוב תשמישו לפסח