עמוד 1 מתוך 1

ואת לרבות אחיך הגדול דווקא בחיי האב או אף לאחר מותו

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 4:29 pm
על ידי סייג לחכמה
בחתם סופר בפרשת ויחי הביא דעת הרמב"ן דאין חיוב לכבד האח הגדול אלא דווקא בחיי האב, ומצאתי דדעת הרשב"ם במסכת בבא בתרא דף קל"א: על הא דאיתא בגמ' פשיטא בנו הגדול לא עשאו אלא אפוטרופוס, כתוב ברשב"ם והכי פירושו פשיטא בנו גדול שכתב לו כל נכסיו לא עשאו אלא אפוטרופא דרוצה הוא שיחלקו לו אחיו כבוד שהרי חייבין בכבודו כדאמרינן (כתובות קג.) ואת לרבות אחיך הגדול ואומד הדעת הוא שלכבודו נתכוין בנו, ע"כ, וכוונת האב ליתן כל נכסיו לבנו לאחר פטירתו כדי שיכבדוהו בניו לאחר מותו מטעם את לרבות אחיך הגדול, ודו"ק

Re: ואת לרבות אחיך הגדול דווקא בחיי האב או אף לאחר מותו

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 4:44 pm
על ידי שמש
סתם הערה אחיו הגדול נלמד מייתור הו''ו ולא מה'את' (מהאתין לומדים בעל אמו ואשת אביו).

Re: ואת לרבות אחיך הגדול דווקא בחיי האב או אף לאחר מותו

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 6:36 pm
על ידי בקרו טלה
שמש כתב:סתם הערה אחיו הגדול נלמד מייתור הו''ו ולא מה'את' (מהאתין לומדים בעל אמו ואשת אביו).

סתם הערה
זוה"ק חלק ג דף פג ע''א
פתח רבי שמעון ואמר, עם כל דא ברא בוכרא חייבין כל אחוי ביקריה, דהא כתיב (שמות כ יב) כבד את אביך, ואוקמוה רבנן את לרבות אחיך הגדול.

ועי"ע מה שכתב הגאון הרי"ח סופר שליט"א
תורת יעקב.PDF
(488.77 KiB) הורד 210 פעמים

Re: ואת לרבות אחיך הגדול דווקא בחיי האב או אף לאחר מותו

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 10:06 pm
על ידי שמש
מודה שלא היכרתי את הזוהר הנ"ל, אך עדיין נדמה לי שהחיוב לכבד אחיו הגדול הוא קודם כל דינא דגמ' ושם דרשי' מהו'.

Re: את לרבות אחיך הגדול דווקא בחיי האב או אף לאחר מותו

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 10:22 pm
על ידי תם ותמים
שמש כתב:מודה שלא היכרתי את הזוהר הנ"ל, אך עדיין נדמה לי שהחיוב לכבד אחיו הגדול הוא קודם כל דינא דגמ' ושם דרשי' מהו'.


בבקשה לעיין במה שצירף מעלת "בקרו טלה", ותנוח דעת מר נ"י.

Re: ואת לרבות אחיך הגדול דווקא בחיי האב או אף לאחר מותו

פורסם: א' דצמבר 23, 2018 10:30 pm
על ידי שמש
עיינתי ולא נחה דעתי, זה שיש הסבר לחילוק לא משנה את העובדה שההלכה (הספציפית הזו ובכלל) נלמדת ראשית לכל מהגמרא ולע"ד אין ראוי לבחור לצטט דרשה ממקור אחר במקום דינא דגמ' הערוך לפנינו (אני מניח כמובן שכאן זו פשוט טעות ומה שהביא מהזוהר אינו אלא יישוב בדיעבד אך עדיין עדיף לזכור מהו המקור המחייב).
אגב, לא יישב שם מהיכן נלמד בעל אמו (או אשת אביו) אם ה'ואת' (או ה'את') כולה תפוסה לאחיו הגדול האם ילפינן שניהם מ'את' אחד או שמסברא או לימוד אחר וצ"ב.

Re: ואת לרבות אחיך הגדול דווקא בחיי האב או אף לאחר מותו

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 12:34 pm
על ידי סייג לחכמה
שם הנושא כתבתי בחפזי ותיקנתיו

Re: ואת לרבות אחיך הגדול דווקא בחיי האב או אף לאחר מותו

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 12:47 pm
על ידי עץ תמר
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... h=1398עיין בקישור הצורף להגאון המקורי ר' יעקב שור.

Re: ואת לרבות אחיך הגדול דווקא בחיי האב או אף לאחר מותו

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 12:49 pm
על ידי עץ תמר
עץ תמר כתב:http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?157359&pageid=P0040.LST&rect=-16,179,1403,669&pagewidth=1398עיין בקישור הצורף להגאון המקורי ר' יעקב שור.

וכן בספר עינים למשפט אריאלי בב"ב שם.