עמוד 1 מתוך 1

שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 4:20 am
על ידי מיללער
מה שיש לבית דין בזה"ז תוקף אף שאין לנו מומחין וסמוכין הוא כמ"ש חז"ל דאנן שליחותייהו דקמאי קעבדינן, ואפ"ה תיקנוה רק במילתא דשכיחא ולא במילתא דלא שכיחא.

הדין של שלוחתייהו דקמאי קעבדינן היינו שלפיכך מיקרי שיש להבי"ד תוקף של בי"ד סמוכין ומעשיהם מהני מן התורה, או שכל כולו זה תקנת חז"ל ואף בדברים שבשלוחתייהו דקמאי קעבדינן לא מהני רק מדרבנן?

אשמח לקבל מראי מקומות בה דנים ע"ז

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 5:36 am
על ידי מקדש מלך
אמרי בינה הלכות דיינים סימן א

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 6:25 pm
על ידי מיללער
מקדש מלך כתב:אמרי בינה הלכות דיינים סימן א

תודה רבה - אכן דיון מקיף מכמה ראשונים וגדולי הפוסקים.

ונמצא חידוש גדול לפי הראשונים דכל תוקף בית דין בזה"ז הוא רק מדרבנן, דלפי"ז כל גרים שנתגיירו לאחר שגלו הסנהדרין, אין להם דין ישראל מה"ת רק מדרבנן.

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 8:24 pm
על ידי הנאמן
איני זוכר אם האמרי בינה מביא זאת שם, אבל דעת הנתיבות דהוא מדאוריייתא וכמדומה שמוכיח מגירות, אכן ברמב"ן ביבמות מו: העלה צד שהוא מן התורה

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 10:02 pm
על ידי מיללער
הנאמן כתב:איני זוכר אם האמרי בינה מביא זאת שם, אבל דעת הנתיבות דהוא מדאוריייתא וכמדומה שמוכיח מגירות, אכן ברמב"ן ביבמות מו: העלה צד שהוא מן התורה

האמרי בינה מביא את הרמב"ן ביבמות, אולם מביא שמרמב"ן בספר המצוות וכן מרמב"ן עה"ת משמע שהיא רק מדרבנן.

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 10:27 pm
על ידי הוה אמינא
זכור לי לשון מפורשת של הבית יוסף בחו"מ סימן א' בענין, ואינו תחת ידי לבדוק אם כתב שע"י שליחותייהו כל הבי"ד דאורייתא, או שעשאוהו "כעין דאורייתא".

על שאלת כ"ת שכל הגיורים הם מדרבנן י"ל שאחרי שחל מדרבנן הוי מדאורייתא כדאשכחן גבי קנינים דרבנן דמהני לדאורייתא ועוד כיו"ב.

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 11:09 pm
על ידי קראקובער
מיללער כתב:
מקדש מלך כתב:אמרי בינה הלכות דיינים סימן א

תודה רבה - אכן דיון מקיף מכמה ראשונים וגדולי הפוסקים.

ונמצא חידוש גדול לפי הראשונים דכל תוקף בית דין בזה"ז הוא רק מדרבנן, דלפי"ז כל גרים שנתגיירו לאחר שגלו הסנהדרין, אין להם דין ישראל מה"ת רק מדרבנן.

כך כתוב באחיעזר ואולי מביא מפורש מהראשונים ככה.

Re: שליחותייהו דקמאי - תוקף בית דין בזה"ז מה"ת או מדרבנן

פורסם: ב' דצמבר 24, 2018 11:56 pm
על ידי מיללער
קראקובער כתב:
מיללער כתב:
מקדש מלך כתב:אמרי בינה הלכות דיינים סימן א

תודה רבה - אכן דיון מקיף מכמה ראשונים וגדולי הפוסקים.

ונמצא חידוש גדול לפי הראשונים דכל תוקף בית דין בזה"ז הוא רק מדרבנן, דלפי"ז כל גרים שנתגיירו לאחר שגלו הסנהדרין, אין להם דין ישראל מה"ת רק מדרבנן.

כך כתוב באחיעזר ואולי מביא מפורש מהראשונים ככה.

תודה רבה והוא באחיעזר ח"ג סי' כ"ו מביא מחלוקת הראשונים בזה אי הגירות כהיום הוא רק מדרבנן ויש כח בידם לעקור דבר מה"ת או שהוא מדאורייתא .

הוה אמינא כתב:זכור לי לשון מפורשת של הבית יוסף בחו"מ סימן א' בענין, ואינו תחת ידי לבדוק אם כתב שע"י שליחותייהו כל הבי"ד דאורייתא, או שעשאוהו "כעין דאורייתא".

על שאלת כ"ת שכל הגיורים הם מדרבנן י"ל שאחרי שחל מדרבנן הוי מדאורייתא כדאשכחן גבי קנינים דרבנן דמהני לדאורייתא ועוד כיו"ב.

על זה בדיוק פתחתי האשכול למצוא מ"מ לומר שהדרבנן פועל על הדאורייתא, ראה פה:

viewtopic.php?p=512132&sid=5811b7b878f1745c72b58084c82cba39#p512132