מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מרץ 24, 2011 1:38 pm

כידוע טמא מת אסור לו להיכנס למחנה לוויה אך לא מצאנו כל איסור להשכיב מת במחנה לוויה מה גם שהרי משה רבינו נשא עצמות יוסף עמו ולא מצינו שהניח לעצמות יוסף בטרם נכנס למשכן. (וראה בגמ' סוטה חכם לב יקח מצוות שמשה נשא עמו עצמות יוסף במשך ארבעים שנה).

ולפי"ז לשם מה מיהרו להוציאם מחוץ למשכן.

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי הור ההר » ה' מרץ 24, 2011 7:06 pm

מן התורה טמא מת מותר ליכנס למחנה לויה ואפילו מת עצמו וכמו שציינת מעצמות יוסף, והיא גמרא מפורשת בפסחים סז, א, וטמא מת מותר ליכנס למחנה לויה. ולא טמא מת בלבד אמרו, אלא אפילו מת עצמו. שנאמר (שמות יג) ויקח משה את עצמות יוסף עמו, עמו - במחיצתו. ומה שאסור טמא מת ליכנס להר הבית הוא מד"ס.
אמנם מחנה שכינה שאסור טמא מת ליכנס שם מן התורה, כ"ש שמת עצמו אסור.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מרץ 24, 2011 7:28 pm

כ"ש שמת עצמו אסור מנין לך זאת?!.

ויותר נראה בזה שאכן אין כל איסור להשאיר מת, גם לא במחנה שכינה, ובזה מדייק היטב דברי רש"י פרק י' פסוק ד' ד"ה שאו וכו' שכתב בזה"ל "כאדם האומר לחבירו העבר את המת מלפני הכלה, שלא לערבב את השמחה". וכמו שכתבנו, כיון שמעיקר הדין לולא ביטול שמחת חנוכת המשכן לא היה להם למהר כלל להוציאם.

כתבתי בדרך אפשר.

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי הור ההר » ה' מרץ 24, 2011 7:35 pm

תולעת ספרים07 כתב:כ"ש שמת עצמו אסור מנין לך זאת?!.

קודם כל, מדברי הגמרא שציטטתי "ואפילו מת עצמו", משמע שמת יותר חמור לענין זה מחי טמא מת.
יכולתי להסתפק בזאת, אך עוד יותר, בעצם הפסוק שהביאה הגמרא ברור שהוא לא רק ללמוד ממנו היתר במת, אלא ללמוד גם היתר בטמא מת מכ"ש, וא"כ במחנה שכינה נלמד מת מטמא מת לאיסורא במכ"ש.
זה ברור ואין צריך לפנים אך לטובת הענין, אצטט לשון ספרי דבי רב להר"ד פארדו:
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (14.14 KiB) נצפה 4324 פעמים

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי הור ההר » ה' מרץ 24, 2011 7:42 pm

אם אינך סומך על אחרונים (אולי נכתבו הדברים בדרך דרוש...), ראה גם בריטב"א חולין ב ע"ב שמפורש שלומדים לטמא מת שמותר במחנה לויה מהפסוק של עצמות יוסף ומוכח כדברינו.

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי הור ההר » ה' מרץ 24, 2011 7:56 pm

אמנם יש לתת מקום לדבריך, לפי דברי התוס' סוטה דף כ' ע"ב ד"ה לא טמא מת, ודוק.
ויש עוד להאריך בזה.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מרץ 24, 2011 8:14 pm

היכן כתוב שמיהרו להוציאם מן המשכן?
יש נידון רחב באחרונים האם מת עצמו טמא או שהוא רק מטמא והוכיחו לזה ממדרשים גבי אלישע ובן השונמית.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מרץ 24, 2011 8:52 pm

והלא מקרא מלא הוא שמיני (י,ד) ויקרא משה וכו' ויאמר אלהם קרבו שאו את אחיכם וגו'.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מרץ 24, 2011 8:55 pm

מה רצית שישארו בפנים לנצח? צריך לקבור אותם באיזשהו שלב יש מצווה לקבור מתים

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מרץ 24, 2011 9:06 pm

אם רצונך לומר משום בל תלין עד כמה שידוע לי איסור בל תליו קיים רק בירושלים ולא במדבר. - לדעתי היה עדיף להגיד שם כמה פרקי תהלים ולא למהר לקבור אותם.
לא כך?!

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מרץ 24, 2011 9:07 pm

תולעת ספרים07 כתב:אם רצונך לומר משום בל תלין עד כמה שידוע לי איסור בל תליו קיים רק בירושלים ולא במדבר. - לדעתי היה עדיף להגיד שם כמה פרקי תהלים ולא למהר לקבור אותם.
לא כך?!


ברור שאמרו פרקי תהלים
רק אחרי שגמרו את כל הספר חי פעמים חי אנשים אמר משה להוציאם ולקוברם וכי יש ענין לומר ספר תהלים יט פעמים?

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מרץ 24, 2011 9:17 pm

אם הבנתי אותך נכון כאן נצוינו על מצוות קבורה בפרשת שמיני וקמ"ל קרא שלא הניחו אותם בהיכל או בעזרה בהיות שנתחייבו על מצוות קבורה. יפה.

אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי אנושי » ב' יולי 24, 2017 12:54 am

עיין יבמות ז:

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' יולי 24, 2017 10:39 am

מבואר בסיפרי זוטא עה"פ הנוגע במת בנפש אדם שהנוגע במת טמא ואין מת עצמו טמא.
וכן משמעות תוס' נידה ע,ב ד"ה מתים שפשיטא שבן השונמית לא בעי הזאה ועי' בהג' הרד"ל שם, ובבפרדס יוסף פר' וירא אות ס"ב במהדורה החדשה.
ולפי"ז לכארורה אין חילוק בין מחנה שכינה למחנה לווויה והוציאום כדי שלא לערב את השמחה או לקיים מצוות קבורה, ולא מחמת טומאה.

דרומי
הודעות: 9179
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 24, 2017 10:45 am

ראה דיוק לשון רש"י: כאדם האומר לחבירו כו' - והיינו שאין כאן דין וגזירה, אלא ענין של דרך ארץ כו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13252
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 24, 2017 12:28 pm

תולעת ספרים07 כתב:אם רצונך לומר משום בל תלין עד כמה שידוע לי איסור בל תליו קיים רק בירושלים ולא במדבר. - לדעתי היה עדיף להגיד שם כמה פרקי תהלים ולא למהר לקבור אותם.
לא כך?!

המודגש - כנראה נכתב כבדיחה, כי איסור "בל תלין" ומצוות "כי קבור תקברנו ביום ההוא" (והיינו לפני השקיעה, כפי שכתב אדה"ז בב' מקומות, שאמנם על הלאו אינו עובר עד עלות השחר, אבל בעשה עובר בשקיעה) - הם איסורים מדאורייתא שנוהגים בכל זמן ובכל מקום, ומה שאין מלינים את המת בירושלים הוא מדרבנן ובמקום שאין את העשה והלאו מדאורייתא כגון שהלינו לכבודו.


ולגופו של אשכול - וכי גרע מת משרץ שמוציאים אותו ממחנה שכינה אפילו בשבת?! (כפי שנאמר במשנה האחרונה במסכת עירובין)


אגב, בפשטות יש כאן כעין דין של "עשה דוחה לא תעשה" שעשה של "וישלחו מן המחנה" דוחה לא תעשה של "ואל המקדש לא תבוא" (כלומר: מישאל ואלצפן טימאו את עצמם במודע כדי להוציא את נדב ואביהוא).

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' יולי 24, 2017 9:06 pm

עזריאל ברגר כתב:
ולגופו של אשכול - וכי גרע מת משרץ שמוציאים אותו ממחנה שכינה אפילו בשבת?! (כפי שנאמר במשנה האחרונה במסכת עירובין)


לפי מש"כ לעיל אזי שרץ גרע שהוא עצמו טמא משא"כ מת אינו טמא רק מטמא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13252
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לשם מה הוצרכו להוציא את נדב ואביהו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 24, 2017 10:32 pm

מיכאל1 כתב:
עזריאל ברגר כתב:
ולגופו של אשכול - וכי גרע מת משרץ שמוציאים אותו ממחנה שכינה אפילו בשבת?! (כפי שנאמר במשנה האחרונה במסכת עירובין)


לפי מש"כ לעיל אזי שרץ גרע שהוא עצמו טמא משא"כ מת אינו טמא רק מטמא.

עכ"פ את שניהם מוכרחים להוציא כדי שלא ייטמאו אחרים בנגיעתם (וכ"ש מת - שמטמא גם במשא ובאוהל, אם כי ייתכן שהמשכן אינו נחשב אוהל לגבי טומאת אהלות, שכן איננו יכול לקבל מעזיבה, ויש לחקור).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 559 אורחים