עמוד 1 מתוך 1

עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 6:15 am
על ידי פלפלת בחכמה
ידועים דברי הירושלמי סוף קידושין דעתיד אדם ליתן וחשבון על כל מה שראו עיני ולא אכל... ויש אומרים דזה הענין שמרבים בפירות בט״ו בשבט...
האם ידוע למישהוא איזה ענינים על ירושלמי זה לזכות את הרבים...

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל....

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 6:35 am
על ידי ביליצר
מסילת ישרים פרק יג פרישות

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל....

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 7:32 am
על ידי סגי נהור
שמעתי פעם ווארט, שייתן את הדין על עצם זה שעיניו ראו את הדבר...

אבל באמת המאמר מובן וברור וכבר נידון כאן בעבר. כשאדם אוכל לשם שמים ומברך לפניו ולאחריו הוא מתקן את המאכל ומעלהו לקדושה, ולכן עתיד ליתן את הדין על מה שיכול היה לתקן ולא תיקן. מובן שמי שיודע שאכילתו אינה לשם שמים ובלאו הכי אינו מתקן, לא עליו הדברים אמורים.

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 7:57 am
על ידי מיני ומינך
-

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 8:55 am
על ידי יאיר
"רבי חזקיה ר' כהן בשם רב עתיד אדם ליתן דין וחשבון על כל שראת עינו ולא אכל" -

המילה 'פירות' בכותרת, מטעה במקצת וכדאי לתקן.

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 7:49 pm
על ידי עושה חיל
ומה עושים עם תוספות בכתובות קד ע"א:
לא נהניתי אפילו באצבע קטנה. דאמרינן במדרש עד שאדם מתפלל שיכנס תורה לתוך גופו יתפלל שלא יכנסו מעדנים לתוך גופו ומייתי הא עובדא דרבי.
(ומובא במסילת ישרים פרק יג – בביאור מדת הפרישות)

זה מחלוקת, או דרגות, או חילוק אחר?

[לענ"ד דיון זה נושא בתוכו מח' בין עמדות שונות ובין עדות וקהילות (בכל התקופות)]

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 8:52 pm
על ידי חד ברנש
עי' במאמרו של הרב מ"מ הוניג, על מהדורתו החדשה של ספר חסידים וכו', ירושתנו, א (תשסז), עמ' ריז-ריח ובכל המובא בהערותיו העשירות.

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 9:08 pm
על ידי בקרו טלה
חד ברנש כתב:עי' במאמרו של הרב מ"מ הוניג, על מהדורתו החדשה של ספר חסידים וכו', ירושתנו, א (תשסז), עמ' ריז-ריח ובכל המובא בהערותיו העשירות.

עמ' ריח - רכ

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 9:56 pm
על ידי עושה חיל
אם הולכים על מראה מקומות, אז אציין למאמר המיוחד של ר' ליב מינצברג זצ"ל בנושא: נדפס בספר 'בן מלך חכמה ומוסר' שער שני מאמר יא.
מומלץ מאוד.
[המשגיח בישיבת חברון הגר"ש פלאי שליט"א (שהוא תלמיד מובהק של ר' ליב), מדפיס את המאמר הנ"ל לתלמידים בוועד הראשון]

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 10:01 pm
על ידי סגי נהור
עושה חיל כתב:ומה עושים עם תוספות בכתובות קד ע"א:
לא נהניתי אפילו באצבע קטנה. דאמרינן במדרש עד שאדם מתפלל שיכנס תורה לתוך גופו יתפלל שלא יכנסו מעדנים לתוך גופו ומייתי הא עובדא דרבי.
(ומובא במסילת ישרים פרק יג – בביאור מדת הפרישות)

זה מחלוקת, או דרגות, או חילוק אחר?

[לענ"ד דיון זה נושא בתוכו מח' בין עמדות שונות ובין עדות וקהילות (בכל התקופות)]

נידון בארוכה:
viewtopic.php?f=51&t=38112

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 11:46 pm
על ידי הגהמ
יש לציין בזה המסופר על רש"ר הירש והרי האלפים (וחזקה על הר"י דנדרוביץ שהביאו במאמרו הנזכר למעלה).

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ד' פברואר 05, 2020 11:06 pm
על ידי פלפלת בחכמה
הגהמ כתב:יש לציין בזה המסופר על רש"ר הירש והרי האלפים (וחזקה על הר"י דנדרוביץ שהביאו במאמרו הנזכר למעלה).


לא מצאתיו שם... הדבר ידוע ומפורסם, אך האם מישהוא יודע מקור לזה?
בזכרוני גם שראיתי כן על רבי ישראל מסלנט... מישהוא יודע מקור?

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ד' פברואר 05, 2020 11:46 pm
על ידי שייף נפיק
פלפלת בחכמה כתב:
הגהמ כתב:יש לציין בזה המסופר על רש"ר הירש והרי האלפים (וחזקה על הר"י דנדרוביץ שהביאו במאמרו הנזכר למעלה).


לא מצאתיו שם... הדבר ידוע ומפורסם, אך האם מישהוא יודע מקור לזה?
בזכרוני גם שראיתי כן על רבי ישראל מסלנט... מישהוא יודע מקור?

אני שמעתי ממו''ר הגר''ל מינצברג, והיה מוסיף אחר כך במתק שפתיו ואומר, ואני אומר לכם שהקב''ה יגיד בעוקצין שלי היית?? זה השוויץ!!

Re: עתיד אדם ליתן דו״ח על פירות שראו עיניו ולא אכל

פורסם: ו' פברואר 07, 2020 5:24 am
על ידי לבי במערב
בנוגע ליחס הכללי לתענוגי עוה"ז וכו' - יש להעיר מברכות לב, רע"א. שבת קמז, ב.