עמוד 1 מתוך 2

אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 12:18 pm
על ידי עובר ושב
האם יש מקור לכך בשם הרב מרימינוב, מהמצ"ב הבנתי שאין לכך שום מקור.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 12:35 pm
על ידי עקביה
אל תטריד את קופת העיר ב"ב בבקשת מקורות...

אמש, לאחר שקיבלתי מהם חוברת בדואר וכן אימייל, שם הם מספרים על כך שהקב"ה בעצמו הבטיח בירושלמי שכל האומר פרשת המן הרי הוא מסודר מחינה כלכלית ללא כל חשש, שלחתי להם שאלה (בפעם השניה בהיסטוריה) מדוע הם אוספים כסף עבור נזקקים, ולא פשוט שולחים אותם לקרוא את פרשת המן + שלל הסגולות המלהיבות שהם מציעים בעלון (קריאה ע"י 40 רבנים, ובשלל קברים וכו').

אצ"ל שהמשיח יגיע לפני שהם יענו.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 1:21 pm
על ידי החושב
עובר ושב כתב:האם יש מקור לכך בשם הרב מרימינוב, מהמצ"ב הבנתי שאין לכך שום מקור.

קיימא לן: ספק ספיקא של סגולה - לחומרא.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 1:39 pm
על ידי החושב
עקביה כתב:אל תטריד את קופת העיר ב"ב בבקשת מקורות...

אמש, לאחר שקיבלתי מהם חוברת בדואר וכן אימייל, שם הם מספרים על כך שהקב"ה בעצמו הבטיח בירושלמי שכל האומר פרשת המן הרי הוא מסודר מחינה כלכלית ללא כל חשש, שלחתי להם שאלה (בפעם השניה בהיסטוריה) מדוע הם אוספים כסף עבור נזקקים, ולא פשוט שולחים אותם לקרוא את פרשת המן + שלל הסגולות המלהיבות שהם מציעים בעלון (קריאה ע"י 40 רבנים, ובשלל קברים וכו').

אצ"ל שהמשיח יגיע לפני שהם יענו.

בצדק הם לא ענו לך. שכן התשובה מתבארת מאליה.
הרי יש סגולה. אז אנחנו, בקטנותנו, היינו חושבים שיש לקיים את הסגולה בעצמנו - לקרוא פרשת המן שמו"ת דווקא ביום שלישי של פרשת שלח.
אבל כאן מגלים לנו שזו ממש טעות. וחסורי מחסרא והכי קתני: הקורא פרשת המן שמו"ת ביום שלישי - מובטח לו פרנסה בשפע. במה דברים אמורים, בתורם לקופת העיר. אבל לא תרם לקופת העיר - הרי זה כקורא בתורה בעלמא.

דווקא משום כך הם לא יכולים לקיים את עצתך (להמליץ לעניים לפתור את כל הבעיות פעם אחת ולתמיד על ידי אחת הסגולות).
שכן ללא שהם יתרמו קודם לקופת העיר - זה פשוט לא יעזור.
זאת עוד. אם זה כן יעזור, אז לא יהיו עניים. קופת העיר תיסגר. ואז כל הסגולות יפסיקו לפעול. בקיצור, סכנה עצומה.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 1:45 pm
על ידי משה דוויק
באדיבות הרב גוטמן שליט"א.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 15, 2019 6:58 pm
על ידי קראקובער
עקביה כתב:אל תטריד את קופת העיר ב"ב בבקשת מקורות...

אמש, לאחר שקיבלתי מהם חוברת בדואר וכן אימייל, שם הם מספרים על כך שהקב"ה בעצמו הבטיח בירושלמי שכל האומר פרשת המן הרי הוא מסודר מחינה כלכלית ללא כל חשש, שלחתי להם שאלה (בפעם השניה בהיסטוריה) מדוע הם אוספים כסף עבור נזקקים, ולא פשוט שולחים אותם לקרוא את פרשת המן + שלל הסגולות המלהיבות שהם מציעים בעלון (קריאה ע"י 40 רבנים, ובשלל קברים וכו').

אצ"ל שהמשיח יגיע לפני שהם יענו.

מה שעוד יותר אבסורד שמבטיחים לתומכי קרן השביעית ברכת וציויתי את ברכתי בזמן ששומרי שמיטה עצמם שעליהם יש הבטחה צריכים להגיע לתמיכה מנדיבים.

(כידוע שדנו באריכות למה אין בזמן הזה ואכ"מ)

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' פברואר 04, 2020 12:36 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
משיעור הגאון ר' מנשה ישראל רייזמן תשע"ט. רק לא הבנתי מה הר"ת מפא"י?
בדור אחרון נתפרסם בשם הרבי רבי מנדל'ע רימנובער זי"ע ועכ"י סגולה גדולה
לפרנסה לומר ביום שלישי פרשת בשלח פרשתן המן.
ובדורות שלפנינו לא ידעו מסגולה זו כלל, אפילו לפני ארבעים שנה לא ידעו מזה.
בלוח דבר בעתו מביא רבי מרדכי גנוט שגם זקני רימנוב לא ידוע מסגולה זו, ומצא
מקור ראשון לזה, ע"י אב"ד מפאי?. עכ"פ כך אמרי אינשי בדורינו. וכתב רבינו
מימון אבי הרמב"ם שהקב"ה שומר על ישראל שלא יכנס בהם ענינים מוטעים.
והדבר מובן, שבפרשת בשלח שכתוב בו פרשת המן, יותר קרוב לאומרו. אך יש
להבין מה ענין יום שלישי.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' פברואר 04, 2020 3:06 am
על ידי גרשון
זה שם עירייה קטנטנה בהונגריה, פאיע, פתח אלף וסגול יוד, והרב ניצל שואה הקים בית מדרש על שמה. כהיום משמש נכדו, נושא שמו, ברבנות, וגם נמנה כמו"ץ בסאטמאר, צד וויליאמסבורג.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' פברואר 04, 2020 2:52 pm
על ידי אראל
מישהוא עורר
האומר פרשת המן ביום ג' בשלח, לא ישכח לומר פרשת היראה ביום ג' עקב...

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' פברואר 04, 2020 5:45 pm
על ידי בראנסוויל
גרשון כתב:זה שם עירייה קטנטנה בהונגריה, פאיע, פתח אלף וסגול יוד, והרב ניצל שואה הקים בית מדרש על שמה. כהיום משמש נכדו, נושא שמו, ברבנות, וגם נמנה כמו"ץ בסאטמאר, צד וויליאמסבורג.

בן הרב ור"מ מפאיע הקים בית מדרש ע"ש אביו, והיום בנו הרה"ג הצ' הדומ"ץ כמה שנים לטובה, משמש שם כרב.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' פברואר 04, 2020 6:02 pm
על ידי שמחו
חידוש יחודי לשנה זו: אדמו"ר רמ"מ מויז'ניץ אמר פרשת המן בסיני, על יד ים סוף.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' פברואר 04, 2020 7:27 pm
על ידי אבא יודן
איני יודע אם יש קשר בין ההתנהגות שבכותרת לבין הדברים דלקמן, ואם לא, יהיו הדברים כמי שאינם.
בספר שערי ציון מביא תפלות שונות לאומרם לכל יום מימי השבוע, ובתפלת יום שלישי מתפללים בעיקר על הפרנסה, וזה בנוי על המעמדות שביום שלישי שבני המעמד אומרים פרשת יום שלישי שבששת ימי בראשית והיות ובו נבראו דשא עשב מזריע זרע וגו', הרי שמתפללים על הפנסה בהרחבה, ובהיתר, ובכבוד.
ואמנם פרשת המן נכתב שם לומר בכל יום, אבל תפלה על פרנסה מיוחד ליום שלישי, וגם זה לא על פרשת בשלח בלבד יצא אלא כל יום שלישי.
שערי ציון.jpg
שערי ציון.jpg (31.17 KiB) נצפה 6324 פעמים
ועיין שם ההמשך.
אגב גם שמו של בעל המאמר מזויף, הרב מפאיע היה רבי משה דוב וויינבערגער ז"ל ואילו בנו להבדבח"ל הוא רבי שלמה יהודה שליט"א.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 1:46 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עובר ושב כתב:האם יש מקור לכך בשם הרב מרימינוב, מהמצ"ב הבנתי שאין לכך שום מקור.

איפה היפ"ל כתב זאת?

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 1:51 am
על ידי אראל
מצאתי מקור בספר ישן הנקרא 'שלחן ערוך'
בחלק הנקרא 'אורח חיים' סימן א' סעיף ה', עיי"ש.. כמדומני שכתוב שם שנכון לומר בכל יום, ולא זכר כלל שביום ג' בשלח אין לומר, הרי לנו מקור מפורשת שיש לומר פרשת המן ביום ג' בשלח....

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 2:11 am
על ידי זיז שדי
אראל כתב:מצאתי מקור בספר ישן הנקרא 'שלחן ערוך'
בחלק הנקרא 'אורח חיים' סימן א' סעיף ה', עיי"ש.. כמדומני שכתוב שם שנכון לומר בכל יום, ולא זכר כלל שביום ג' בשלח אין לומר, הרי לנו מקור מפורשת שיש לומר פרשת המן ביום ג' בשלח....

לא מבואר לקראו שמו"ת. ואכן יש לקרוא בכל יום, ועיקר שורש הסגולה ביום ג' לפי שאין תחנון וקריה"ת אז יש יותר זמן. (שש"י ביום ג' קצר משל יום ד')

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 3:18 am
על ידי כשתילי זיתים
שמעתי מהרב משה פרידמן מטורונטו שמקור המנהג הוא מספר ילקוט מנחם חדש שנדפס בשנת תשנא, שם כתב ששמע מהרב ווינבערגער מפאיע, ששמע כן מהאדמו"ר מסטרופקוב.
אמנם לאחר שנים מצאו את כתביו של הרב ווינבערגער מפאיע, ושם כתב שיום ג בשלח פגש את האדמו"ר מסטרופקוב, והוא אמר לו שהוא סגולה לעשירות להגיד פרשת המן בכל יום.
ראה בשו"ת מגדל נאה בענין זה

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 6:47 am
על ידי אראל
זיז שדי כתב:
אראל כתב:מצאתי מקור בספר ישן הנקרא 'שלחן ערוך'
בחלק הנקרא 'אורח חיים' סימן א' סעיף ה', עיי"ש.. כמדומני שכתוב שם שנכון לומר בכל יום, ולא זכר כלל שביום ג' בשלח אין לומר, הרי לנו מקור מפורשת שיש לומר פרשת המן ביום ג' בשלח....

לא מבואר לקראו שמו"ת. ואכן יש לקרוא בכל יום, ועיקר שורש הסגולה ביום ג' לפי שאין תחנון וקריה"ת אז יש יותר זמן. (שש"י ביום ג' קצר משל יום ד')

נא נא, ביום ו' בשלח איתא בשו"ע לקרות שמו"ת... בסדר?

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 9:27 am
על ידי עובר ושב
סיכום כל הנ"ל:

בספר פרשת המן (פרק י' עמ' שנ"ב) כתב שיש שהביאו סגולה לפרנסה לומר פרשת המן שמו"ת ביום שלישי לסדר פרשת בשלח, אולם לא נמצא שום מקור מוסמך לשמועה זו, ואדרבה בדברי כל הראשונים מבואר שסגולת קריאת פרשת המן היא לאומרה בכל יום.

מקור הסגולה הוא בספר "ילקוט מנחם החדש" (תשנ"א) בשם הרב שלמה יהודה ויינברגר, ששמע כך מפי הרב שלום מסטארפקוב, שאמר זאת בשם האדמו"ר מרימנוב. אבל בכל הספרים שהביאו מתורת האדמו"ר מרימנוב לא נמצאת סגולה זו, וגם צדיקי בית פשוורסק שנמנו על תלמידי בית רימנוב לא שמעו דבר זה מעולם.

ובקונטרס "כנגן המנגן" מהרב אליהו אליעזר בוימרינד הביא שחקרו אחר מקור הסגולה מהרב ווינברגר הנ"ל, והתברר שהוא לא אמר דבר זה מעולם, אלא המעתיק העתיק מאיזה מחברת שמצא בעזבונו של הרב הנ"ל שכתב שם סיפורים מכמה צדיקים, ושם כתב שבילדותו הסתופף אצל הרב שלום מסטרפקוב, ובשנה מסויימת ביום ג' פרשת בשלח, דיבר עמו הרב על חשיבות ענין אמירת פרשת המן בכל יום.

והמעתיק שלא הבין את הדברים, חשב שיש כאן מסורת חדשה לומר פרשת המן ביום ג' פרשת בשלח (לאחר מכן התחדש גם שמו"ת...) ולסיכום, מדובר בהמצאה חדשה שאין לה שום מקור, ואינה גורמת חיזוק אלא ההיפך - כי במקום לומר את פרשת המן בכל יום, אומרים פעם בשנה. גם הגראי"ל שטיינמן הביע מורת רוח מ"סגולה" חדשה זו.

וטעם אמירת פרשת המן, כתב הגר"א שזה ע"פ הגמ' ביומא (דף ע"ו) שהמן היה יורד בכל יום ולא פעם אחת בשנה, כדי שיקבלו פני אביהם שבשמים כל יום, ולכן אמירת פרשת המן היא דוקא בכל יום (ולא פעם בשנה) כדי לעורר את מדת הבטחון ולהאמין שהקב"ה נותן לו מזונותיו בכל יום מחדש.

וכן כתב מרן בשולחן ערוך (אורח חיים סימן א' סעיף ה') שטוב לומר בכל יום פרשת המן.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 3:19 pm
על ידי עובר ושב
כשתילי זיתים כתב:ראה בשו"ת מגדל נאה בענין זה

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 4:11 pm
על ידי כדכד
עובר ושב כתב:
מקור הסגולה הוא בספר "ילקוט מנחם החדש" (תשנ"א) בשם הרב שלמה יהודה ויינברגר, ששמע כך מפי הרב שלום מסטארפקוב, שאמר זאת בשם האדמו"ר מרימנוב. אבל בכל הספרים שהביאו מתורת האדמו"ר מרימנוב לא נמצאת סגולה זו, וגם צדיקי בית פשוורסק שנמנו על תלמידי בית רימנוב לא שמעו דבר זה מעולם.

.....

רוב דברי מר בענין נראים לי
אך מנין הפרט הזה שצדיקי בית פשעווארסק נמנו על תלמידי בית רימנוב?
מלבד העובדה שצאצאיו של רמ"מ לא נהגו באדמו"רות ואדמו"רות רימנוב התחדשה רק בימי רבי צבי הירש משרתו של רמ"מ לאחר פטירת רבי נפתלי מראפשיץ שהיה גדול תלמידיו של רמ"מ והיה רבו של רבי חיים מצאנז שמצאצאיו יצאה שושלת סטרופקוב.
לפי ויקיפדיה האדמו"ר הראשון מפשעווארסק היה תלמיד של הרבי מצעשינוב שהיה נכד אחר של רבי חים מצאנז.
לפי זה, אין סיבה להניח שמסורת שנשמעה ע"י הרבי מסטרופקוב אינה נכונה רק בגלל שתלמיד של נכד אחר של רבי חיים מצאנז לא הכירה.

עוד יש להוסיף שאחד מגדולי תלמידיו של רמ"מ מרימנוב סיפר שרבו רמ"מ מרימנוב היה אומר במשך כ"ב שנה תורה על פרשת המן מדי שבת בשבתו כדי להשפיע שפע טוב של פרנסה על בית ישראל

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ג' ינואר 31, 2023 11:34 pm
על ידי עובר ושב
איני משתייך לציבור החסידי ואין לי מושג בענין, זהו פרט שציין בספר פרשת המן הנ"ל.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 2:18 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
באיוועלט הגיבו כמה מהכותבים שיש כו"כ אנשים ששמעו את סגולת ג' בשלח מהרב מפאייע עצמו בשם רא"ש מסטראפקוב, ודלא כמו שנטען בשם הרב בומרינד.
ראו מהודעה זו והלאה: https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.p ... 0#p3270053
וכן בהודעה זו: https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.p ... 5#p3278165
איני אלא מראה מקום, ואין לי ידיעה משלי בענין זה.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 2:23 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
כל מה שכתבתם הביא משה דווויק בקובץ של גוטמן למעלה.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 2:33 pm
על ידי רידז
ראיתי אבל לא זוכר איפא שענין של יום שלישי היא שבו ביום ברא הקב"ה את עץ פרי והתבואה שזה יסוד של מזונות וכן בסדר המעמדות ביום שלישי בתפללו פסוקים אלו ופסוקים על שפע גשמי.
https://tablet.otzar.org/#/b/614465/p/2 ... 5254769017

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 4:16 pm
על ידי דנני
נזכרתי מהסיפורים על אותו שהביא לחם הפנים לארון הקדש וכו' שאפי' אם יסוד המנהג רעוע ביותר, הרי עלינו להניח לרבבות יהודים שבמקום..... אומרים פרשת המן ביום זה ומצאו תחנה בחיים להתחזק בביטחון בבורא עולם

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 4:37 pm
על ידי צופה_ומביט
לייבעדיג יענקל כתב:באיוועלט הגיבו כמה מהכותבים שיש כו"כ אנשים ששמעו את סגולת ג' בשלח מהרב מפאייע עצמו בשם רא"ש מסטראפקוב, ודלא כמו שנטען בשם הרב בומרינד.
ראו מהודעה זו והלאה: https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.p ... 0#p3270053
וכן בהודעה זו: https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.p ... 5#p3278165
איני אלא מראה מקום, ואין לי ידיעה משלי בענין זה.

ראו גם מפורומנו כאן [שכבר נידון עניין זה ומקורו] עוד נוסחאות למקור הסגולה:
הרב מפאיע בשם הר"ש מסטראפקוב בשם אביו הרה"ק משינאווא.
הרב מפאיע שכך היה מקובל בעירו בשם הרה"ק מרימנוב.

ועוד נוסחא לגוף הסגולה:
לומר את פרשת המן בכל יום ג' בשבוע.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 4:52 pm
על ידי פרנצויז
כדכד כתב:אך מנין הפרט הזה שצדיקי בית פשעווארסק נמנו על תלמידי בית רימנוב?
מלבד העובדה שצאצאיו של רמ"מ לא נהגו באדמו"רות ואדמו"רות רימנוב התחדשה רק בימי רבי צבי הירש משרתו של רמ"מ לאחר פטירת רבי נפתלי מראפשיץ שהיה גדול תלמידיו של רמ"מ והיה רבו של רבי חיים מצאנז שמצאצאיו יצאה שושלת סטרופקוב.
לפי ויקיפדיה האדמו"ר הראשון מפשעווארסק היה תלמיד של הרבי מצעשינוב שהיה נכד אחר של רבי חים מצאנז.

האדמו"ר מפשעווארסק אנטוורפן הרה"ק רבי איציקל זצ"ל היה מצאצאי אדמו"רי ליזענסק וראפשיץ, ותלמיד של ה"דברי יחזקאל" משינאווא (בן הדברי חיים מצאנז).

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 4:59 pm
על ידי כדכד
זה עדיין לא עושה אותו מיוחס לרמ"מ מרימנוב יותר מאשר האדמו"ר מסטראפקוב

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 5:02 pm
על ידי כדכד
צופה_ומביט כתב:ועוד נוסחא לגוף הסגולה:
לומר את פרשת המן בכל יום ג' בשבוע.

כת"ר ראה כן את הנוסח מופיע באיזה מקום?
אני ראיתי בלוח דבר בעתו שהמחבר כתב שבתחילה לא רצה להביא את זה ואמר למי ששאל=ו שאולי היה צריך לפסק כך את המשפט "לאמור ביום ג', מפ' בשלח את פ' המן" היינו שהציון של פ' בשלח הוא היכן נזכרת בתורה פ' המן

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 5:03 pm
על ידי כדכד
דנני כתב:נזכרתי מהסיפורים על אותו שהביא לחם הפנים לארון הקדש וכו' שאפי' אם יסוד המנהג רעוע ביותר, הרי עלינו להניח לרבבות יהודים שבמקום..... אומרים פרשת המן ביום זה ומצאו תחנה בחיים להתחזק בביטחון בבורא עולם

א. אין למדים הלכה מסיפורים
ב. שם היהודי בתומתו הקריב את לחמו לה' וכאן היהודי מקריב את תורת ה' עבור לחמו

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 5:20 pm
על ידי צופה_ומביט
דנני כתב:נזכרתי מהסיפורים על אותו שהביא לחם הפנים לארון הקדש וכו' שאפי' אם יסוד המנהג רעוע ביותר, הרי עלינו להניח לרבבות יהודים שבמקום..... אומרים פרשת המן ביום זה ומצאו תחנה בחיים להתחזק בביטחון בבורא עולם

ולוואי שיתחזקו בביטחון בבורא עולם, ולא בביטחון בסגולה. [וראה להלן].

בכל מקרה, הפרופורציה של הדברים כאן היא משונה. בשנת ה' אלפים תשנ"א מתפרסם לראשונה דבר שלא שמע אותו איש מעולם, המוסר אותו הוא אחד ויחיד, שגם הוא מעטים שמעו את שמו עד אז, והנמסר הוא בשם הרה"ק מרימנוב [נפטר בשנת ה'תקע"ה]- דבר שלא נשמע ממנו מימיו ועד עתה, לא מפי משפחתו ולא מפי תלמידיו, למרות שידוע עסקו הרב בפרשת המן.

מכל כיוון והיגיון, המשקל של שמועה כזו בישראל אמור להיות זעיר מאד. בלי שום קשר לשאלה אמת או לא אמת, אלא מצד ההיגיון הפשוט איזה משקל מייחסים לדברים ששומעים.

והנה, תוך כמה שנים בלבד, הפך הדבר הזה לסגולה שמלוא כל הארץ כבודה, אין מי שלא שמע עליה ומפרסם אותה, רבבות עמך ישראל אדוקים בה עד לאחת, וכל המפקפק בה עליו הראיה.

והשנה היא כבר מתפרסמת על פני עמוד שלם בעיתון הדגל של הציבור הליטאי, סגולה "על סטרואידים" - מאה רבנים ליטאים בראשות הגרי"ג יקראו עבורך את פרשת המן ביום ג' פרשת בשלח.

[א. אני יודע שכל סגולה שקופת העיר מפרסמים אותה שוברה בצידה וכו' וכו' וכו' [התאפקתי מאד], ובכ"ז.
ב. פלאי פלאות, כעת התחזקות של אחד בביטחון עוזרת לפרנסתם של אחרים? ויש ליישב בדוחק, שהאחד המתחזק - מתוך בטחונו בקב"ה - יתפלל תפילה מליאת ביטחון עבורך, וממילא תפילתו היא שתפעל, ולא קריאתו. מדוע זה בדוחק? כי להתחזק בביטחון ומתוכו להעתיר עבורך יכולים אותם רבנים בכל יום מימות השנה עם קריאת אותה פרשה בדיוק. כל הפרסום האדיר על מעמד הקודש ביום ג' פרשת בשלח הוא רק בגלל הסגולה שמיוחסת לקריאה ביום זה דוקא. וכאן חוזר החידוש, שמועילה סגולת קריאת האחד עבור חברו.
אי נמי, הנימוק ליום זה הוא לא הסגולה אלא חכמת מקצוע הפרסום. יכלו לעשות מעמד כזה בכל יום אחר, אבל זה לא היה "תופס בציבור" ולא מניע אנשים לפעולה. יש כאן לא יותר מאשר ניצול ציני של הציבור המולהב לעניין ביום זה, וכבר לימדונו רבותינו בעלי קופת העיר שמותר לנצל, לרמות, לשקר ביודעין, להחריב את יסודות אמונת ישראל ואמונת חכמים ולפטם את הציבור בדברים הגובלים בכפירה ממש - הכל עבור חליבת צדקה (היינו אותם 51% שיגיעו מזה לצדקה, בתקוה) מהציבור].

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 5:23 pm
על ידי פרנצויז
כדכד כתב:זה עדיין לא עושה אותו מיוחס לרמ"מ מרימנוב יותר מאשר האדמו"ר מסטראפקוב

צופה_ומביט כתב:הרב מפאיע בשם הר"ש מסטראפקוב בשם אביו הרה"ק משינאווא.

פרנצויז כתב:האדמו"ר מפשעווארסק אנטוורפן הרה"ק רבי איציקל זצ"ל היה מצאצאי אדמו"רי ליזענסק וראפשיץ, ותלמיד של ה"דברי יחזקאל" משינאווא

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 5:23 pm
על ידי צופה_ומביט
כדכד כתב:
צופה_ומביט כתב:ועוד נוסחא לגוף הסגולה:
לומר את פרשת המן בכל יום ג' בשבוע.

כת"ר ראה כן את הנוסח מופיע באיזה מקום?
אני ראיתי בלוח דבר בעתו שהמחבר כתב שבתחילה לא רצה להביא את זה ואמר למי ששאל=ו שאולי היה צריך לפסק כך את המשפט "לאמור ביום ג', מפ' בשלח את פ' המן" היינו שהציון של פ' בשלח הוא היכן נזכרת בתורה פ' המן

זה מה שהתכוונתי, הבאתי קישור ושם מובאים דברי הר"מ גנוט אלה.
היות שכל הסגולה הזו היא שמועה עלומה חדשה ויחידאית בעלת כמה נוסחאות [הן בסגולה והן במקורה], שקולה אצלי השערתו של הר"מ גנוט לכל נוסחא אחרת.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 5:25 pm
על ידי כדכד
יתכן אבל זו השערה ולא "נוסחא"

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 5:27 pm
על ידי צופה_ומביט
כדכד כתב:יתכן אבל זו השערה ולא "נוסחא"

הבנתי שזו כוונתך, ועניתי על זה בהודעתי הקודמת. זו דעתי ואין לי מה להוסיף.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 5:27 pm
על ידי כדכד
פרנצויז כתב:
כדכד כתב:זה עדיין לא עושה אותו מיוחס לרמ"מ מרימנוב יותר מאשר האדמו"ר מסטראפקוב

צופה_ומביט כתב:הרב מפאיע בשם הר"ש מסטראפקוב בשם אביו הרה"ק משינאווא.

פרנצויז כתב:האדמו"ר מפשעווארסק אנטוורפן הרה"ק רבי איציקל זצ"ל היה מצאצאי אדמו"רי ליזענסק וראפשיץ, ותלמיד של ה"דברי יחזקאל" משינאווא

לא הבנתי מה בא כת"ר לומר בזה.
זה שהאדמו"ר מפשעווארסק לא שמע משהו מרבו ובנו של רבו כן שמע את זה אין מכך ראיה שזה לא נכון

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 5:30 pm
על ידי כדכד
צופה_ומביט כתב:
כדכד כתב:יתכן אבל זו השערה ולא "נוסחא"

הבנתי שזו כוונתך, ועניתי על זה בהודעתי הקודמת. זו דעתי ואין לי מה להוסיף.

לי יש
כשמדברים על סגולה בשם אדמו"ר חסידי יש משקל רב לשאלה: האם נאמרה ובאיזה נוסח נאמרה ולכן לקרוא "נוסחא" להשערה של מישהו שאולי האדמו"ר התכוון לדבר אחד ולא פיסקו אותו נכון יכולה להיות נכונה אבל בשום אופן לא להקרא "נוסחא". הרי הוא בעצמו לא שמע כלל את הדברים

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 7:44 pm
על ידי עובר ושב
דנני כתב:נזכרתי מהסיפורים על אותו שהביא לחם הפנים לארון הקדש וכו' שאפי' אם יסוד המנהג רעוע ביותר, הרי עלינו להניח לרבבות יהודים שבמקום..... אומרים פרשת המן ביום זה ומצאו תחנה בחיים להתחזק בביטחון בבורא עולם


הסגולה רק מקררת את הרבים מלומר פרשת המן בכל יום, כאשר מובא בחז"ל בראשונים ובאחרונים.

והיא בדיוק ההיפך ממטרת הענין (עיין בביאור הגר"א לעיל, שהענין הוא להדגיש שהקב"ה שולח פרנסה בכל יום ולא פעם בשנה).

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 7:57 pm
על ידי עובר ושב
לייבעדיג יענקל כתב:באיוועלט הגיבו כמה מהכותבים שיש כו"כ אנשים ששמעו את סגולת ג' בשלח מהרב מפאייע עצמו בשם רא"ש מסטראפקוב, ודלא כמו שנטען בשם הרב בומרינד


מי יותר נאמן, בעל השמועה בעצמו (הרב מפאיע) שכתב במו ידיו ששמע ביום ג' לסדר בשלח על הסגולה לומר פרשת המן בכל יום, או כמה כותבים באיוועלט?

תם ונשלם, מקור ה"סגולה" בחוסר הבנת הנקרא.

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

פורסם: ד' פברואר 01, 2023 9:16 pm
על ידי זיז שדי
הרעבון של ציבורינו ל'סגולות' הוא דבר משונה ביותר, למרות שהרבה סגולות באות והולכות כפי תאוות הקופות, הפרסומות, והמפרסמים. מי זוכר סעודת הושע בן בארי? פרק שירה מ' יום? אפילו ח"י רוטל כבר לא גורמת הרעש שגרם בעבר. כיום נתחדש סגולת ר"י מקרעסטיר, הילולת ה'בת עיין' פרשת המן, והשעה התשיעית בחודש התשיעי. אך באמת כל אדם עם רעש ופרסומות יכול למצוא או להמציא איזה סגולה חדשה או עתיקה, ולמצוא כמה 'הבטחתי לפרסם' ותוך זמן קצר הנה לפנינו מנהג ישראל תורה ונעשה לדין וחיוב גמור.
אך באמת לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל. ועיקר הסגולה הוא מה שאמרו רז"ל וכי נחש ממית או נחש מחיה? אלא בזמן שישראל מסתכלים כלפי מעלה וכו' ולכן למי שאמירת פרשת המן מחזקת את ליבו לעבודת הבורא ולבטחון בו הרי"ז סגולה להצלחה בכל ענייניו. אך מי שמאמין שיש כח באותו פרשה הנקרא 'פרשת המן' עליו נאמר 'ואת פרשת הכסף אשר אמר 'המן' לשקול... ביהודים לאבדם'