עמוד 1 מתוך 1

האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 4:58 am
על ידי סליחות
סנהדרין מ:
אמר עולא: מניין להתראה מן התורה שנאמר ואיש אשר יקח את אחתו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה.


האם הרמב"ם הביא דין זה בספר המצוות? לכאורה זה לא נמצא בספר המצוות, אם כן מדוע לא מנה את זה בספר המצוות?

כמו כן, האם מותר להימנע מלהתרות או שזה מגיע בחבילה אחת עם העדות?

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 7:10 am
על ידי ביליצר
סליחות כתב:סנהדרין מ:
אמר עולא: מניין להתראה מן התורה שנאמר ואיש אשר יקח את אחתו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה.


האם הרמב"ם הביא דין זה בספר המצוות? לכאורה זה לא נמצא בספר המצוות, אם כן מדוע לא מנה את זה בספר המצוות?

כמו כן, האם מותר להימנע מלהתרות או שזה מגיע בחבילה אחת עם העדות?


לדעת חכמים לא צריך דוקא התראת העדים

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 10:04 am
על ידי החושב
סליחות כתב:סנהדרין מ:
אמר עולא: מניין להתראה מן התורה שנאמר ואיש אשר יקח את אחתו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה.


האם הרמב"ם הביא דין זה בספר המצוות? לכאורה זה לא נמצא בספר המצוות, אם כן מדוע לא מנה את זה בספר המצוות?

כמו כן, האם מותר להימנע מלהתרות או שזה מגיע בחבילה אחת עם העדות?

איך אתה רואה בגמרא זו מקור לכך שזה מצוה?
הגמרא מביאה מקור לכך שעל פי דין תורה נדרשת התראה. בלי זה אי אפשר להעניש.

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 10:31 am
על ידי מקדש מלך
ראה חידושי הגרב"ד פוברסקי סנהדרין דף עב:, בביאור דברי רש"י שם, שחובה להתרות בחוטא משום 'וביערת הרע מקרבך', שהרי אם לא יתרו בו לא יוכלו בית דים להמיתו, וחובת 'ובערת' מוטלת על כל ישראל.

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 10:49 am
על ידי החושב
מקדש מלך כתב:ראה חידושי הגרב"ד פוברסקי סנהדרין דף עב:, בביאור דברי רש"י שם, שחובה להתרות בחוטא משום 'וביערת הרע מקרבך', שהרי אם לא יתרו בו לא יוכלו בית דים להמיתו, וחובת 'ובערת' מוטלת על כל ישראל.

הוא לא אומר שיש מצווה מיוחדת להתרות. אלא שיש מצווה לסייע לעשיית הדין ברשע.

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 10:51 am
על ידי מקדש מלך
החושב כתב:
מקדש מלך כתב:ראה חידושי הגרב"ד פוברסקי סנהדרין דף עב:, בביאור דברי רש"י שם, שחובה להתרות בחוטא משום 'וביערת הרע מקרבך', שהרי אם לא יתרו בו לא יוכלו בית דים להמיתו, וחובת 'ובערת' מוטלת על כל ישראל.

הוא לא אומר שיש מצווה מיוחדת להתרות. אלא שיש מצווה לסייע לעשיית הדין ברשע.


לא הבנתי את כוונתך. לא אמרתי שיש מצווה 'מיוחדת'. אמרתי שיש חובה להתרות בגלל המצווה לסייע. והאם ובמה אתה חלוק עלי?

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 11:46 am
על ידי החושב
מקדש מלך כתב:
החושב כתב:
מקדש מלך כתב:ראה חידושי הגרב"ד פוברסקי סנהדרין דף עב:, בביאור דברי רש"י שם, שחובה להתרות בחוטא משום 'וביערת הרע מקרבך', שהרי אם לא יתרו בו לא יוכלו בית דים להמיתו, וחובת 'ובערת' מוטלת על כל ישראל.

הוא לא אומר שיש מצווה מיוחדת להתרות. אלא שיש מצווה לסייע לעשיית הדין ברשע.


לא הבנתי את כוונתך. לא אמרתי שיש מצווה 'מיוחדת'. אמרתי שיש חובה להתרות בגלל המצווה לסייע. והאם ובמה אתה חלוק עלי?

בפתיחת האשכול נשאלה שאלה: הרי למדו מפסוק על התראה. אז למה לא מנו מצוה כזו.
על זה השבתי: לא מנו משום שאין מצוה כזו. והפסוק לא מדבר על החובה להתרות אלא על כך שאי אפשר להעניש בלי התראה.
כתבת: יש חובה להתרות משום ובערת הרע.
השבתי: יתכן שזה כך. אבל זה לא קשור לשאלת האשכול. מצוה להתרות - אינה קיימת. אף כי בהחלט יתכן שיש חובה להתרות במסגרת קיום המצוה של 'ובערת הרע'.

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 12:08 pm
על ידי סליחות
החושב כתב:
מקדש מלך כתב:
החושב כתב:
מקדש מלך כתב:ראה חידושי הגרב"ד פוברסקי סנהדרין דף עב:, בביאור דברי רש"י שם, שחובה להתרות בחוטא משום 'וביערת הרע מקרבך', שהרי אם לא יתרו בו לא יוכלו בית דים להמיתו, וחובת 'ובערת' מוטלת על כל ישראל.

הוא לא אומר שיש מצווה מיוחדת להתרות. אלא שיש מצווה לסייע לעשיית הדין ברשע.


לא הבנתי את כוונתך. לא אמרתי שיש מצווה 'מיוחדת'. אמרתי שיש חובה להתרות בגלל המצווה לסייע. והאם ובמה אתה חלוק עלי?

בפתיחת האשכול נשאלה שאלה: הרי למדו מפסוק על התראה. אז למה לא מנו מצוה כזו.
על זה השבתי: לא מנו משום שאין מצוה כזו. והפסוק לא מדבר על החובה להתרות אלא על כך שאי אפשר להעניש בלי התראה.
כתבת: יש חובה להתרות משום ובערת הרע.
השבתי: יתכן שזה כך. אבל זה לא קשור לשאלת האשכול. מצוה להתרות - אינה קיימת. אף כי בהחלט יתכן שיש חובה להתרות במסגרת קיום המצוה של 'ובערת הרע'.

בפתיחת האשכול נשאלו שתי שאלות. עיי"ש. אתה ענית על הראשונה והרב מקדש מלך ענה על השניה.

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 12:10 pm
על ידי סליחות
החושב כתב:
סליחות כתב:סנהדרין מ:
אמר עולא: מניין להתראה מן התורה שנאמר ואיש אשר יקח את אחתו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה.


האם הרמב"ם הביא דין זה בספר המצוות? לכאורה זה לא נמצא בספר המצוות, אם כן מדוע לא מנה את זה בספר המצוות?

כמו כן, האם מותר להימנע מלהתרות או שזה מגיע בחבילה אחת עם העדות?

איך אתה רואה בגמרא זו מקור לכך שזה מצוה?
הגמרא מביאה מקור לכך שעל פי דין תורה נדרשת התראה. בלי זה אי אפשר להעניש.

לכאורה אפשר להבין "מן התורה" שמצווים עליה מהתורה.

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 12:27 pm
על ידי סליחות
החושב כתב:
סליחות כתב:סנהדרין מ:
אמר עולא: מניין להתראה מן התורה שנאמר ואיש אשר יקח את אחתו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה.


האם הרמב"ם הביא דין זה בספר המצוות? לכאורה זה לא נמצא בספר המצוות, אם כן מדוע לא מנה את זה בספר המצוות?

כמו כן, האם מותר להימנע מלהתרות או שזה מגיע בחבילה אחת עם העדות?

איך אתה רואה בגמרא זו מקור לכך שזה מצוה?
הגמרא מביאה מקור לכך שעל פי דין תורה נדרשת התראה. בלי זה אי אפשר להעניש.

כעת אני מרחיב את השאלה ושואל איזה דין יש להתראה, אם לא מצוות עשה אז יש עליו דין של דברי קבלה / הלמ"מ?

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 6:40 pm
על ידי עזריאל ברגר
סליחות כתב:
החושב כתב:
סליחות כתב:סנהדרין מ:
אמר עולא: מניין להתראה מן התורה שנאמר ואיש אשר יקח את אחתו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה.


האם הרמב"ם הביא דין זה בספר המצוות? לכאורה זה לא נמצא בספר המצוות, אם כן מדוע לא מנה את זה בספר המצוות?

כמו כן, האם מותר להימנע מלהתרות או שזה מגיע בחבילה אחת עם העדות?

איך אתה רואה בגמרא זו מקור לכך שזה מצוה?
הגמרא מביאה מקור לכך שעל פי דין תורה נדרשת התראה. בלי זה אי אפשר להעניש.

כעת אני מרחיב את השאלה ושואל איזה דין יש להתראה, אם לא מצוות עשה אז יש עליו דין של דברי קבלה / הלמ"מ?

פרט במ"ע.
כמו קניית ד מינים לפני סוכות, ושופר לפני ר"ה.

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 8:25 pm
על ידי סליחות
עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:
החושב כתב:
סליחות כתב:סנהדרין מ:
אמר עולא: מניין להתראה מן התורה שנאמר ואיש אשר יקח את אחתו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה.


האם הרמב"ם הביא דין זה בספר המצוות? לכאורה זה לא נמצא בספר המצוות, אם כן מדוע לא מנה את זה בספר המצוות?

כמו כן, האם מותר להימנע מלהתרות או שזה מגיע בחבילה אחת עם העדות?

איך אתה רואה בגמרא זו מקור לכך שזה מצוה?
הגמרא מביאה מקור לכך שעל פי דין תורה נדרשת התראה. בלי זה אי אפשר להעניש.

כעת אני מרחיב את השאלה ושואל איזה דין יש להתראה, אם לא מצוות עשה אז יש עליו דין של דברי קבלה / הלמ"מ?

פרט במ"ע.
כמו קניית ד מינים לפני סוכות, ושופר לפני ר"ה.

במחילה, לא הבנתי, פרט באיזו מצוות עשה?

Re: האם יש מצוות עשה להתרות?

פורסם: ב' ינואר 28, 2019 10:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:כעת אני מרחיב את השאלה ושואל איזה דין יש להתראה, אם לא מצוות עשה אז יש עליו דין של דברי קבלה / הלמ"מ?

פרט במ"ע.
כמו קניית ד מינים לפני סוכות, ושופר לפני ר"ה.

במחילה, לא הבנתי, פרט באיזו מצוות עשה?

או במ"ע דעדות, או במ"ע דעונשי ב"ד (להלקות/לסקול/לשרוף וכו').