מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' מרץ 30, 2011 4:28 am

א. והיא שעמדה לאבותינו - מהו והיא, יש מפרשים על הרכוש גדול אך מהו הפשט האמיתי.
ב. וירד מצרימה אנוס על פי הדבור - ולא מצינו שנצטווה לירד ורק הקב"ה אמר לו אל תירא מרדה מצרים וצ"ע.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 30, 2011 6:40 am

הפשט האמיתי הוא ההבטחה וכך הולך העניין ברוך שומר הבטחתו לישראל והיא (ההבטחה) שעמדה לאבותינו

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' מרץ 30, 2011 6:51 am

אכן כך פירש רש"י בהגדה שלו אך ראיתי ראשונים שפירשו והיא וכו' על ההמשך על דרך פירושו של האב"ע כאשר יענו אותו וכו' ולפי"ז יש לפרש והיא וכו' על הסיפא שבכל דור ודור עומדים לכלותינו.... זהו גופא המרשם לישראל להחזיק מעמד כשושנה בין החוחים.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי שליטא » ד' מרץ 30, 2011 11:46 am

אם אני לא טועה אנוס על פי הדיבור זהו מושג ועניינו לומר שיעקב אבינו היה מוכרח לרדת מצרימה רק משום שהוא ידע שזהו רצון ה' (מצד הגלות)

לפי זה אדרבא ואדרבא אם זו היתה מצוה זה לא היה נחשב לאנוס על פי הדיבור כי "נר מצוה" - והיינו ענין פרטי של מי שמצווה.

ציווי, ואנוס על פי הדיבור זה אותו ענין, אלא שההבדל ביניהם הוא הבדל טכני, ציווי מגיע כאשר אי אפשר להבין זאת מדעתינו כמו לך לך וכן צו את יהושע וכד' אנוס על פי הדיבור זה כאשר האדם יכול להבין זאת מדעתו אבל בשניהם אין הענין קשור למצוה אלא לגילוי רצון מסויים של ה' ית' כמו גלות וכן בלך לך נסיון באמונה משא"כ מצוה שזהו רצונו ללא שום ענין תכליתי אחר.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מרץ 31, 2011 10:57 am

מדוע לא אפו את המצות חמץ במצרים וגם לא בסוכות והרי לדעת הרמב"ן לא היה עליהם כלל איסור של בל יראה ובל ימצא בפסח מצרים.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' אפריל 01, 2011 1:56 am

עודך מסתולל בנו ............

שוב, תפתח את הספר הנקרא בלשוננו "חומש"

וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת כִּי לֹא חָמֵץ כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ וְגַם צֵדָה לֹא עָשׂוּ לָהֶם (שמות, י"ב, ל"ט)

במצרים לא נתנו להם לאפות חמץ ועד שהגיעו לסוכות הבצק כבר נאפה ....

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אפריל 01, 2011 3:04 am

כמה שטויות בהודעה אחד עייפתי אותי.
לך ראה ברמב"ן ובשאר ראשונים ואח"כ חזור לכאן. במלוא הרצינות.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' אפריל 01, 2011 3:39 am

אפשר פארקערט ....

תפתח אתה קודם חומש ....
ואח"כ תצטט מהרמב"ן (הלא הרמב"ן כתב את ספרו כביאור "על התורה" ....) וכו'
ובסוף כמובן גם את דברי הרב החזו"א והסטייפלער והרב הרצוג והגרי"ש עליאשאוו ...

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אפריל 01, 2011 11:13 am

אילו האכילנו את המן ולא נתן לנו את השבת.
לכאו' אין קשר ביניהם, כלומר, מדברי ההגדה משמע שהמן היה משמש כתחליף לשבת וזה אינו מובן לכאו'.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' אפריל 01, 2011 2:34 pm

למה לא שאלת את זה על "אילו שיקע צרינו בתוכו ולא סיפק צרכינו במדבר ארבעים שנה"?

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיות פירוש בהגדה של פסח - וגם לוורטל אצפה למען לא ישנו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אפריל 01, 2011 2:37 pm

קושיא זו השארתי לך. איך אני?!
בכל מקרה אין זה אומר שלא צריך להיות קשר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 518 אורחים