פשט בדברי רבי משה הדרשן על עניין פרה אדומה
פורסם: ד' מרץ 30, 2011 5:47 am
כידוע שמביא רש"י פשט מדברי רבי משה הדרשן שהוצרכו לפרה אדומה משום תבוא אמה ותקנח צואת בנה. - ושאלנו מדוע דווקא כאן הוקשה ליה לרבי משה הדרשן פשט בפרה אדומה והרי גם אמר הקב"ה להקריב פר בשבעת ימי המלואים שמות כט,א ברש"י ד"ה פר אחד וז"ל לכפר על מעשה העגל.
ועיין שם רא"ם וגור אריה ועוד שהקשו על רש"י אין קטיגור נעשה סניגור וכו' משמע שכך היא הגירסה ברש"י - ואם אמר הקב"ה לקחת פר מה רע בכך שאמר הקב"ה לקחת פרה [אדומה]. ולשם מה מחפש רבי משה הדרשן פשט בעניין הפרה.
ורציתי לומר בזה שהוקשה לרש"י למה לקחה פרה ולא פר שהרי עגל בן שנה קרוי שור. - אך כל זה נראה לי דחוק.
ובני שיחי' ביקש לפרש שרבי משה הדרשן סבר שפרה אדומה לא באה לכפרה אלא להזות כלומר לקרצף ולנקות ולכן פירש תבוא אמה ותקנח צואת להבין מדוע נבחרה הפרה ולא הפר לנקות את עם ישראל מן הטומאה ושפיר קאמר שדרך האם לנקות ולא דרך האב.
אם מישהו שמע ראה וידע על קושיא זו אודה לו מאוד - וכבר דיברתי בשבת עם כמה תלמידי חכמים ומילאו פיהם מים.
ועיין שם רא"ם וגור אריה ועוד שהקשו על רש"י אין קטיגור נעשה סניגור וכו' משמע שכך היא הגירסה ברש"י - ואם אמר הקב"ה לקחת פר מה רע בכך שאמר הקב"ה לקחת פרה [אדומה]. ולשם מה מחפש רבי משה הדרשן פשט בעניין הפרה.
ורציתי לומר בזה שהוקשה לרש"י למה לקחה פרה ולא פר שהרי עגל בן שנה קרוי שור. - אך כל זה נראה לי דחוק.
ובני שיחי' ביקש לפרש שרבי משה הדרשן סבר שפרה אדומה לא באה לכפרה אלא להזות כלומר לקרצף ולנקות ולכן פירש תבוא אמה ותקנח צואת להבין מדוע נבחרה הפרה ולא הפר לנקות את עם ישראל מן הטומאה ושפיר קאמר שדרך האם לנקות ולא דרך האב.
אם מישהו שמע ראה וידע על קושיא זו אודה לו מאוד - וכבר דיברתי בשבת עם כמה תלמידי חכמים ומילאו פיהם מים.