עמוד 1 מתוך 1

ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: ג' פברואר 05, 2019 3:24 pm
על ידי פרנקל תאומים
הבאתי במק"א שאין אני מברך ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה, כיון שאינני נהנה כלל מריח, וע"כ אני חושש לברכה לבטלה, וכן ראיתי אצל מרן הגאון דבריסק זצ"ל ועוד כמה גדולים שלא נהגו לברך, וכשאני נמצא בין אנשים שנהנים מהריח אני מבקש (מאחר לברך בורא מיני בשמים ואח"כ אני ממשיך ('תשובות והנהגות' כרך ה סימן פ''ו)


ואכן גם מרנא הגראי''ל נ''ע היה נותן לאחר לברך ברכת בשמים בהבדלתו, ואולי גם הוא ראה כן אצל רבינו הגרי''ז זי''ע מבריסק.

שאלותיי בתרתי:
א) האם המנעותם מברכת בשמים היא מחמת העדר/חולשת חוש ריח, או מחמת דס''ל דאין להם הנאה מריח הבשמים, אע''פ שהם הריחו אותו?
ב) האם א''א שהמבדיל יברך את ברכת הבשמים, ואחד מן השומעים יריח, כשם שאפשר שהמבדיל יברך הגפן ואחד השומעים ישתה את היין (כמו שאנו עושים בתשעת הימים)?

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: ג' פברואר 05, 2019 3:46 pm
על ידי בברכה המשולשת

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: ג' פברואר 05, 2019 5:07 pm
על ידי חיים סגל
פרנקל תאומים כתב:
ב) האם א''א שהמבדיל יברך את ברכת הבשמים, ואחד מן השומעים יריח, כשם שאפשר שהמבדיל יברך הגפן ואחד השומעים ישתה את היין (כמו שאנו עושים בתשעת הימים)?


שו"ע או"ח סוף סי' רצ"ו
מי שאינו מריח אינו מברך על הבשמים אא"כ נתכוין להוציא בני ביתו הקטנים שהגיעו לחינוך או להוציא מי שאינו יודע.

משנה ברורה:
דאף דבעצם קידוש והבדלה יכול להוציא לאחרים אף על פי שאינו חייב בדבר כגון שיצא מכבר שאני התם שהן חובה על כל איש ישראל וכל ישראל ערבים זה בזה משא"כ בזה שהוא רק מנהג החכמים ואין צריך לחזור אחריו וכדלעיל בס"א הוא דומה לכל ברכת הנהנין שאינו יכול להוציא אחרים בברכתו אם אינו נהנה אז בעצמו וכדלעיל בסימן קס"ז סי"ט

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: ג' פברואר 05, 2019 5:09 pm
על ידי חיים סגל
פרנקל תאומים כתב:ב) האם א''א שהמבדיל יברך את ברכת הבשמים, ואחד מן השומעים יריח, כשם שאפשר שהמבדיל יברך הגפן ואחד השומעים ישתה את היין (כמו שאנו עושים בתשעת הימים)?

שו"ע או"ח סוף סי' רצ"ו
מי שאינו מריח אינו מברך על הבשמים אא"כ נתכוין להוציא בני ביתו הקטנים שהגיעו לחינוך או להוציא מי שאינו יודע.

משנה ברורה:
כל האחרונים חולקין ע"ז וסוברין דוקא להוציא ב"ב הקטנים הוא דשרי שמוטל עליו כדי לחנכם במצות אבל לא להוציא מי שאינו יודע דכיון שהוא אינו חייב בדבר אינו יכול להוציא אחרים ידי חובתן דאף דבעצם קידוש והבדלה יכול להוציא לאחרים אף על פי שאינו חייב בדבר כגון שיצא מכבר שאני התם שהן חובה על כל איש ישראל וכל ישראל ערבים זה בזה משא"כ בזה שהוא רק מנהג החכמים ואין צריך לחזור אחריו וכדלעיל בס"א הוא דומה לכל ברכת הנהנין שאינו יכול להוציא אחרים בברכתו אם אינו נהנה אז בעצמו וכדלעיל בסימן קס"ז סי"ט וע"כ ה"ה מי שהבדיל כבר ויש לו חוש הריח ובירך על הבשמים ובא להבדיל פעם אחרת בשביל אחרים יריח עוד בעצמו פעם אחרת כדי שיוכל עוד הפעם לברך במ"ב

ובנידו"ד שהשומעים בקיאים גם השו"ע מודה שאסור

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: ג' פברואר 05, 2019 6:49 pm
על ידי כדכד
פרנקל תאומים כתב:

שאלותיי בתרתי:
א) האם המנעותם מברכת בשמים היא מחמת העדר/חולשת חוש ריח, או מחמת דס''ל דאין להם הנאה מריח הבשמים, אע''פ שהם הריחו אותו?

נל"פ שהוא מחמת חולשת חוש הריח וכי מי שאינו נהנה מאוכל א"צ לברך עליו? רק בשתיים מים אמרו שהשותה שלא לצמאו לא יברך כי לא נהנה

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: ו' מרץ 27, 2020 9:04 pm
על ידי הצעיר באלפי
כדכד כתב:
פרנקל תאומים כתב:

שאלותיי בתרתי:
א) האם המנעותם מברכת בשמים היא מחמת העדר/חולשת חוש ריח, או מחמת דס''ל דאין להם הנאה מריח הבשמים, אע''פ שהם הריחו אותו?

נל"פ שהוא מחמת חולשת חוש הריח וכי מי שאינו נהנה מאוכל א"צ לברך עליו? רק בשתיים מים אמרו שהשותה שלא לצמאו לא יברך כי לא נהנה

האם מי שאינו נהנה מאוכל יכול לברך ?
כגון מי שאיבד חוש חיך טעם הלשון וכדו'....

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: א' מרץ 29, 2020 4:28 am
על ידי לבי במערב
הצעיר באלפי כתב:האם מי שאינו נהנה מאוכל יכול לברך?
כגון מי שאיבד חוש חיך טעם הלשון וכדו'...

סוכ"ס, הנאת שביעה מיהא איכא.

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: א' מרץ 29, 2020 5:36 am
על ידי נהר שלום

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

פורסם: א' מרץ 29, 2020 5:58 am
על ידי בסדר
יש הרבה אנשים שאיבדו למשך זמן חוש הריח אחר שנדבקו בנגיף הקורונה. השאלה הוא אם יכולים לברך ברכת בשמים אם מסופקים אם מריחים או לא. אם ודאי לא מריחים אסור לברך כמובן, אבל לפעמים מסופקים אם מריחים או לא, או מריחים קצת אבל לא ממש.

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: א' מרץ 29, 2020 6:24 am
על ידי אראל
לידיעה בנושא האשכול
אחד מסימני קורונה, פגיעה זמני בחוש הריח, ובהרבה מקרים, גם בחוש הטעם

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: א' מרץ 29, 2020 7:43 am
על ידי הצעיר באלפי
לבי במערב כתב:
הצעיר באלפי כתב:האם מי שאינו נהנה מאוכל יכול לברך?
כגון מי שאיבד חוש חיך טעם הלשון וכדו'...

סוכ"ס, הנאת שביעה מיהא איכא.

כ''כ בפסקי תשובות, אך בספר ברכת הבית שער א אות נו כותב מפורש להיפך, דתלוי בהנאת גרון. וכם שמעתי בשם הגרשז'א ז''ל

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: א' מרץ 29, 2020 3:20 pm
על ידי הצעיר באלפי
הצעיר באלפי כתב:
לבי במערב כתב:
הצעיר באלפי כתב:האם מי שאינו נהנה מאוכל יכול לברך?
כגון מי שאיבד חוש חיך טעם הלשון וכדו'...

סוכ"ס, הנאת שביעה מיהא איכא.

כ''כ בפסקי תשובות, אך בספר ברכת הבית שער א אות נו כותב מפורש להיפך, דתלוי בהנאת גרון. וכם שמעתי בשם הגרשז'א ז''ל

איזנשטיין.PDF
(431.53 KiB) הורד 222 פעמים

ראה ד''ה שיהנה

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: ב' מאי 18, 2020 5:59 pm
על ידי כדכד
הצעיר באלפי כתב:
כדכד כתב:
פרנקל תאומים כתב:

שאלותיי בתרתי:
א) האם המנעותם מברכת בשמים היא מחמת העדר/חולשת חוש ריח, או מחמת דס''ל דאין להם הנאה מריח הבשמים, אע''פ שהם הריחו אותו?

נל"פ שהוא מחמת חולשת חוש הריח וכי מי שאינו נהנה מאוכל א"צ לברך עליו? רק בשתיים מים אמרו שהשותה שלא לצמאו לא יברך כי לא נהנה

האם מי שאינו נהנה מאוכל יכול לברך ?
כגון מי שאיבד חוש חיך טעם הלשון וכדו'....

מר עירבב בין שתי האפשרויות שהציג הרב פרנקל תאומים.
הוא שאל אם נמנעו משום העדר חוש ריח או משום העדר הנאה מהריח.
על זה כתבתי שפשוט שאדם שאינו נהנה מהאוכל צריך לברך עליו כי מועיל לו. מה ששואל מר על מי שנעדר חוש הטעם רח"ל זה כבר מקביל לנעדר חוש ריח

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:06 pm
על ידי פולסברג
ערוה''ש סימן מו סעיף ב
בחשבון של מאה ברכות... אך בשבת ויום טוב חסר הרבה... ובמנחות שם אמרינן דבשבת ויום טוב ממלינן בפירות ובשמים, עיין שם. אבל אין לנו לא פירות ולא בשמים

Re: ברכת בורא מיני בשמים בהבדלה.

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:13 pm
על ידי כדכד
מה זה קשור?