מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בעל התפארת
הודעות: 246
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: יהי רצון באמצע חזרת הש"ץ

הודעהעל ידי בעל התפארת » ב' אוקטובר 02, 2023 5:18 pm

איתן נוי כתב:
באמונתו כתב:
חיימקה כתב:ומהיכא תיתי לומר "עושה שלום" בחזרת הש"ץ?

ומהיכא תיתי לומר "א-לוהי - נצור" בחזרת הש"ץ?

המשנ"ב הסיק שבימינו אלקי נצור נהיה חלק מהתפילה ולכן כל מה שמותר לענות אף לאחר יהיו לרצון הראשון הוא רק דברים שבקדושה קדיש,קדושה וברכו בלבד.

כמדומה שיש בספר שר התורה על הגאון מטשעבין בזה הוראה מהגאון זצ"ל להגאון ר' יעקב אדלשטיין זצ"ל.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2096
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: יהי רצון באמצע חזרת הש"ץ

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' אוקטובר 02, 2023 7:00 pm

איתן נוי כתב:
יוצא פוניבז' כתב:
איתן נוי כתב:מי שסיים שמונה עשרה תוך כדי חזרת הש"ץ, האם לאחר שסיים עושה שלום, יכול להוסיף תפילת יה"ר שיבנה...?

לדעת הגרנ"ק לא, אבל כמדומה מקובל לא כך

יש לך מקור על כך?

חוט שני נושאים שונים עמ' רה.

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: יהי רצון באמצע חזרת הש"ץ

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוקטובר 02, 2023 9:11 pm

יוצא פוניבז' כתב:חוט שני נושאים שונים עמ' רה.

תודה יישר כח. אבדוק.

ענ'י לעצמי
הודעות: 174
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' אוקטובר 02, 2023 11:19 pm

מספר 'תל תלפיות', עמוד 599, תשובות הגרח"ק.
קבצים מצורפים
תת1.png
תת1.png (227.6 KiB) נצפה 4091 פעמים

מן הדרום
הודעות: 725
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » ד' אוקטובר 04, 2023 7:45 pm

נוער שעוסק בבנייה בעץ להעברת הזמן, ואם לא יעסקו בזה יעסקו בדברים לא מומלצים ,מה דינם בחוה"מ -מותר או אסור?

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוקטובר 04, 2023 9:09 pm

מן הדרום כתב:נוער שעוסק בבנייה בעץ להעברת הזמן, ואם לא יעסקו בזה יעסקו בדברים לא מומלצים ,מה דינם בחוה"מ -מותר או אסור?

אני לא פוסק אבל אין לך דבר אבד גדול מזה.

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ברכת מתיר אסורים

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוקטובר 04, 2023 9:50 pm

מי שיצא מהכלא (בחו"ל) לחופשי האם מברך מתיר אסורים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13064
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת מתיר אסורים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 05, 2023 12:39 am

איתן נוי כתב:מי שיצא מהכלא (בחו"ל) לחופשי האם מברך מתיר אסורים?

לכאורה תלוי במחלוקת הפוסקים אם כל מי שקנה בגד מברך מלביש ערומים ומי שקנה חגורה יברך אוזר ישראל בגבורה וכיו"ב.
ועדיף שיכוון בברכות השחר של היום הראשון שהוא בן-חורין.

עזריאל ברגר
הודעות: 13064
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 05, 2023 12:41 am

איתן נוי כתב:
מן הדרום כתב:נוער שעוסק בבנייה בעץ להעברת הזמן, ואם לא יעסקו בזה יעסקו בדברים לא מומלצים ,מה דינם בחוה"מ -מותר או אסור?

אני לא פוסק אבל אין לך דבר אבד גדול מזה.

ואפשר להגדיר זאת גם כ"צורך המועד", ואולי גם "צרכי רבים", ולכאורה מותר לכתחילה, ובפרט אם זה "נוער בסיכון".

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכת מתיר אסורים

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' אוקטובר 05, 2023 1:46 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:מי שיצא מהכלא (בחו"ל) לחופשי האם מברך מתיר אסורים?

לכאורה תלוי במחלוקת הפוסקים אם כל מי שקנה בגד מברך מלביש ערומים ומי שקנה חגורה יברך אוזר ישראל בגבורה וכיו"ב.
ועדיף שיכוון בברכות השחר של היום הראשון שהוא בן-חורין.

בהחלט כפי שכתבת.
אך השאלה האם לכתחילה צריך לברך ברכה בפני עצמה או ברכה אחרת כלשהיא?
הטיב להזכיר באתר "דין", שמברך ברכת הגומל ולא ברכת מתיר אסורים. והוא שו"ע מפורש (סימן ריט ס"א): "ארבעה צריכים להודות. יורדי הים כשעלו ממנה, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא, וסימנך: וכל החיי"ם יודוך סלה. "חולה" "יסורים" "ים" "מדבר"."
וכן הוא הלכה למעשה בחזון עובדיה המצורף:
ברכת הגומל ליוצא מבית האסורים.png
ברכת הגומל ליוצא מבית האסורים.png (39.16 KiB) נצפה 4353 פעמים

סייג לחכמה
הודעות: 347
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

פסול יתום בעופות לקרבן

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ה' אוקטובר 05, 2023 7:23 pm

האם פסול יתום נוהג בעופות ?
מצאתי בתפארת יעקב על חומר בקודש (פ"ב אות צ') שכתב דצ"ע אם יתום פסול בעוף, ובדברי החומר בקודש משמע שפוסל, ויש לעיין אם דנו לפסול היכא דיצאה ביצתו בזמן שמתה או נשחטה האם, או דמיירי שיצא הוא מהביצה בזמן זה, אמנם יש לדון בזה דקרא דתחת אמו נשחטה האם או דמיירי שיצא הוא מהביצה בזמן זה.

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ברכה בניגון של שאלה

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 08, 2023 7:00 pm

מי שבירך ברכת הנהנין באופן שחתמה בסימן שאלה, לדוגמא: "בא"י אמ"ה בורא פרי העץ"? כשואל "האם הקב"ה בורא פרי העץ.
האם יצא יד"ח בדיעבד?
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ב' אוקטובר 09, 2023 1:03 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13064
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 08, 2023 10:02 pm

חייל שגויס למלחמה הנוכחית נאלץ להשתתף בברית המילה של בנו מרחוק באמצעות "זום".
הוא בירך את ברכות אבי-הבן (להכניסו ושהחינו) מרחוק.
והנה בשלמא שהחינו - שהיא ברכת שמחת הלב - יש מקום לכאורה לברכה גם מרחוק. אבל להכניסו? מהיכי תיתי לברך אותה כשאינו "עובר לעשייתן" להכניסו במקום שבו הוא נמצא?!

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 08, 2023 10:32 pm

עזריאל ברגר כתב:חייל שגויס למלחמה הנוכחית נאלץ להשתתף בברית המילה של בנו מרחוק באמצעות "זום".
הוא בירך את ברכות אבי-הבן (להכניסו ושהחינו) מרחוק.
והנה בשלמא שהחינו - שהיא ברכת שמחת הלב - יש מקום לכאורה לברכה גם מרחוק. אבל להכניסו? מהיכי תיתי לברך אותה כשאינו "עובר לעשייתן" להכניסו במקום שבו הוא נמצא?!

אתה צודק בהחלט ולכן אבי הבן לא יכול לברך "להכניסו" כשאינו נוכח בשעת הברית.
כ"כ בספר אות הברית (טהרני). https://tablet.otzar.org/#/b/619799/p/2 ... 6793430096

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4682
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' אוקטובר 08, 2023 11:05 pm

אמנם הגר"ד קוק שליט"א פסק שניתן לברך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14191
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 08, 2023 11:14 pm

עזריאל ברגר כתב:חייל שגויס למלחמה הנוכחית נאלץ להשתתף בברית המילה של בנו מרחוק באמצעות "זום".
הוא בירך את ברכות אבי-הבן (להכניסו ושהחינו) מרחוק.
והנה בשלמא שהחינו - שהיא ברכת שמחת הלב - יש מקום לכאורה לברכה גם מרחוק. אבל להכניסו? מהיכי תיתי לברך אותה כשאינו "עובר לעשייתן" להכניסו במקום שבו הוא נמצא?!


תלוי בשאלה אם זו ברכת המצוות

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 08, 2023 11:31 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אמנם הגר"ד קוק שליט"א פסק שניתן לברך.

מה הנימוק?

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

שימוש בשירותים של בית עסק

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 08, 2023 11:33 pm

האם מותר לעוברי אורח להיכנס לבנק או בית הכנסת וכה"ג להשתמש בשירותים ללא רשות/תשלום כשאינו משתמש בשירותי בית העסק?

מה שנכון נכון
הודעות: 11711
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אוקטובר 08, 2023 11:33 pm

איתן נוי כתב:אתה צודק בהחלט ולכן אבי הבן לא יכול לברך "להכניסו" כשאינו נוכח בשעת הברית.
כ"כ בספר אות הברית (טהרני). https://tablet.otzar.org/#/b/619799/p/2 ... 6793430096

לא קשור בכלל. כאן הוא בירך בשעת מעשה.

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 08, 2023 11:49 pm

אם לא נמצא במקום הברית, לא יכול לברך "להכניסו".
וז"ל הרמ"א: שולחן ערוך יורה דעה הלכות מילה סימן רסה סעי' א': "ואם אין אבי הבן אצל המילה, יש מי שאומר שאדם אחר מברך ברכה זו, דהרי הבית דין מצווין למולו".
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב א' אוקטובר 08, 2023 11:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11711
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אוקטובר 08, 2023 11:54 pm

איתן נוי כתב:
מה שנכון נכון כתב:
איתן נוי כתב:אתה צודק בהחלט ולכן אבי הבן לא יכול לברך "להכניסו" כשאינו נוכח בשעת הברית.
כ"כ בספר אות הברית (טהרני). https://tablet.otzar.org/#/b/619799/p/2 ... 6793430096

לא קשור בכלל. כאן הוא בירך בשעת מעשה.

אם לא נמצא במקום הברית, לא יכול לברך "להכניסו".

כי מי שלא נמצא במעמד הברית 'בדרך כלל' לא יכול לברך בסמוך למעשה המילה עצמו. וק"ל עד מאד.
יתכן שיש מי שיחליט משום מה שאין לו לברך, אך עכ"פ מהאמור בספר הנ"ל אין כל ראיה וקשר.

וכן מובא בשם הריש"א שיברך להכניסו ושהחיינו (אשרי האיש יו"ד ב עמ' עד), ומשמע גם לנוקטים דהויא ברכת המצוות.

אמנם במעין אומר ח"ד ז, מב כ' בשם הרע"י שאין לברך כשרואה הברית בשידור חי. וזה אמנם אינו דומה לטלפון ששם הוא מוסר את בנו למילה ע"י נתינת רשות למוהל בשעת המילה, אך עכ"פ הול"ל שיעשה כן ויוכל לברך. (והטעם שנתן המחבר במהדורה השניה אינו נראה).

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוקטובר 09, 2023 12:14 pm

מה שנכון נכון כתב:
איתן נוי כתב:
מה שנכון נכון כתב:
איתן נוי כתב:אתה צודק בהחלט ולכן אבי הבן לא יכול לברך "להכניסו" כשאינו נוכח בשעת הברית.
כ"כ בספר אות הברית (טהרני). https://tablet.otzar.org/#/b/619799/p/2 ... 6793430096

לא קשור בכלל. כאן הוא בירך בשעת מעשה.

אם לא נמצא במקום הברית, לא יכול לברך "להכניסו".

כי מי שלא נמצא במעמד הברית 'בדרך כלל' לא יכול לברך בסמוך למעשה המילה עצמו. וק"ל עד מאד.
יתכן שיש מי שיחליט משום מה שאין לו לברך, אך עכ"פ מהאמור בספר הנ"ל אין כל ראיה וקשר.

וכן מובא בשם הריש"א שיברך להכניסו ושהחיינו (אשרי האיש יו"ד ב עמ' עד), ומשמע גם לנוקטים דהויא ברכת המצוות.

אמנם במעין אומר ח"ד ז, מב כ' בשם הרע"י שאין לברך כשרואה הברית בשידור חי. וזה אמנם אינו דומה לטלפון ששם הוא מוסר את בנו למילה ע"י נתינת רשות למוהל בשעת המילה, אך עכ"פ הול"ל שיעשה כן ויוכל לברך. (והטעם שנתן המחבר במהדורה השניה אינו נראה).


לדעת הגר"ד טהרני הנ"ל במקרה הזה, לא יברך האבא אלא האמא או הסנדק. כן כתב לי כעת.

מה שנכון נכון
הודעות: 11711
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 09, 2023 12:28 pm

איתן נוי כתב:לדעת הגר"ד טהרני הנ"ל במקרה הזה, לא יברך האבא אלא האמא או הסנדק. כן כתב לי כעת.

בספר הוא כותב שהאמא לא תברך.
בכל אופן חשוב יותר לדעת את נימוקו מאשר את דעתו.

יבנה
הודעות: 3715
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוקטובר 09, 2023 1:09 pm

יש חיוב על האב למול את בנו, וחז״ל תיקנו עבורו ברכה, והרי האב קיים ומצווה למוהל למול ורואה את המילה. נראה פשוט שלא פקע ממנו ברכתו והוא יברך. ואינו דומה לאופן שהאב אינו נמצא.
ועי׳ כאן עמ׳ 14 בפדף הערה 32 https://drive.google.com/u/2/uc?id=1H__ ... t=download

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכות המילה מרחוק

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוקטובר 09, 2023 4:09 pm

מה שנכון נכון כתב:
איתן נוי כתב:לדעת הגר"ד טהרני הנ"ל במקרה הזה, לא יברך האבא אלא האמא או הסנדק. כן כתב לי כעת.

בספר הוא כותב שהאמא לא תברך.
בכל אופן חשוב יותר לדעת את נימוקו מאשר את דעתו.

צודק!
בודק וגם את טעמו.
אלו דברי הגר"ד: "בוודאי עדיף הסנדק אבל אם הוא לא מברך שתהיה זו האמא, ולא האבא בשלט רחוק. כי צריך להיות נוכח".
צריך לברר את הדברים בסוגיא כדי להבין מדוע צריך להיות דווקא נוכח. ולא כברכת שהחיינו.

יעקל
הודעות: 1186
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 09, 2023 6:10 pm

שאילתי יכולה להישמע תמימה למדי

האם כדאי לומר תהילים אחרי צה"כ בעת צרה ליעקב בה אנו נמצאים ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13064
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 09, 2023 8:11 pm

במקרים דומים, ואפילו קלים מאלו, שמעתי על רבנים רבים שהורו לומר תהילים בכל עת מצוא, אף בלילה.

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוקטובר 09, 2023 8:21 pm

לדעת הרב עובדיה זצ"ל התיר זאת מימים ימימה בשביל חולים וכדו'. מקוה למצוא המקור בהקדם בס"ד ואעלהו הנה.

יעקל
הודעות: 1186
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 09, 2023 8:31 pm

כנראה ההימנעות רלוונטית כאשר מדובר באמירת מזמורים שגרתית, דהיינו לשמירה מכל פגע רע אבל לא בעת צרה...

עזריאל ברגר
הודעות: 13064
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 09, 2023 8:50 pm

יעקל כתב:כנראה ההימנעות רלוונטית כאשר מדובר באמירת מזמורים שגרתית, דהיינו לשמירה מכל פגע רע אבל לא בעת צרה...

כמדומני שכך נוקטים רוב-ככל הרבנים בדורותינו.

דרומי
הודעות: 9099
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוקטובר 09, 2023 9:03 pm

ולע"ע לא מצאתי מקור ברור לזה שאומרים תהלים לרפואה וכיו"ב בלילה (בחציו הראשון).

מה שכן ראיתי - שלאחר חצות הלילה אפשר לומר תהלים בשופי.

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוקטובר 09, 2023 10:40 pm

דרומי כתב:ולע"ע לא מצאתי מקור ברור לזה שאומרים תהלים לרפואה וכיו"ב בלילה (בחציו הראשון).

מה שכן ראיתי - שלאחר חצות הלילה אפשר לומר תהלים בשופי.

כחיזוק לדבריך:
שו"ת אור לציון חלק ב פרק מו סעי' סד: "אין לומר תהילים בלילה קודם חצות, ואפילו בשביל חולה, אלא אם כן אומרם בציבור, ואחר חצות מותר לומר בכל אופן".
ומקורתיו: "בשער המצוות בפרשת ואתחנן כתב שאין ללמוד מקרא בלילה, מלבד בליל שבת ויו"ט, ע"ש. וראה בספר יוסף אומץ סימן נ"ד להגאון חיד"א וכן בספרו חיים שאל ח"ב סימן כ"ה, שהביא שהרש"ש הסתפק שמא אין לימוד תהילים בכלל האיסור, ע"ש. וראה עוד בזה בשו"ת רב פעלים ח"ב חאו"ח סימן ב', ע"ש, ועכ"פ היום המנהג להקל בזה אחר חצות, וראה גם בכה"ח בסימן רל"ז אות ט', שכתב שכן המנהג להקל לומר תהילים אחר חצות, וכתב טעם בזה, ע"ש. וכן יש להקל קודם חצות כשאומרים בציבור, וכמ"ש באשל אברהם בוטשאטש בסימן רל"ח, ע"ש".

דרומי
הודעות: 9099
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוקטובר 09, 2023 11:21 pm

בכתבי חב"ד נרשם שגם בשבת ויו"ט אין אומרים תהלים בלילה, ורק בעשרת ימי תשובה (כולל כמובן ר"ה ויוהכ"פ עצמם).

ענ'י לעצמי
הודעות: 174
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ברכה בניגון של שאלה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' אוקטובר 09, 2023 11:23 pm

איתן נוי כתב:מי שבירך ברכת הנהנין באופן שחתמה בסימן שאלה, לדוגמא: "בא"י אמ"ה בורא פרי העץ"? כשואל "האם הקב"ה בורא פרי העץ.
האם יצא יד"ח בדיעבד?

ראה כף החיים (תפט, סא) שדן בזה לגבי ספירת העומר, וכתב בשם ה'זכור לאברהם (אות ע)' דלא יצא. וטעמו משום שאין זו ספירה, וכלשונו 'דאין דרך למנות בלשון שאלה', וגם כאן לכאורה אין זו דרך ברכה. אמנם, שמא ספיה"ע שאני, יבואו הלומדים ויגידו.

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

מסייע בידי עובר עבירה

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 10, 2023 2:35 pm

בעקבות המצב במדינתינו, בעלי חסד רבים ויקרים קונים מוצרי בגדים ותורמים לחיילינו היקרים.
נשאלתי היום: הגיעה גב' לחנות בגדים וקנתה ביגוד (מגבות וכדו') ב 1000 ש"ח ואמרה לבעה"ב שאין לה איך להגיע לחיילים ושידאג להעביר להם בין כל אלו שקונים ומחלקים. בעה"ב שיצה"ר גבר עליו אמר לאחד העובדים: מילא יש לחיילים הרבה ציוד, לא זה מה שיוסיף להם, בוא נתחלק ב 1000 ש"ח. העובד שרוח ה' היתה בו השכיל שזה גזל אך נפשו בשאלתו האם מותר לו לקחת את הכסף (500 ש"ח) ולהעביר לחיילים כרצון התורמת. הבעיה היא שבכך מסייע לבעה"ב בכך שמבין שזה מעשה תקין. הנה ראיה שהלה שיתף פעולה.
יש לציין: שאם יעדכן את בעה"ב שמתכווין לעשות כך, יקח ממנו את הכסף. האם יכול לפעול כך או שמא לא יקח ממנו כלל את הכסף?

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכה בניגון של שאלה

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 10, 2023 2:46 pm

ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:מי שבירך ברכת הנהנין באופן שחתמה בסימן שאלה, לדוגמא: "בא"י אמ"ה בורא פרי העץ"? כשואל "האם הקב"ה בורא פרי העץ.
האם יצא יד"ח בדיעבד?

ראה כף החיים (תפט, סא) שדן בזה לגבי ספירת העומר, וכתב בשם ה'זכור לאברהם (אות ע)' דלא יצא. וטעמו משום שאין זו ספירה, וכלשונו 'דאין דרך למנות בלשון שאלה', וגם כאן לכאורה אין זו דרך ברכה. אמנם, שמא ספיה"ע שאני, יבואו הלומדים ויגידו.

ראיה יפה מאוד.
מה שונה ספיה"ע משאר ברכות, כשאינו סופר בניגון הראוי.
מזכיר את שכתב הגאון הר' זילברשטיין לגבי ספיה"ע באמצע שמע קולינו. (הובא כאן מזמן רב וכעת אצרף שוב).
פריו מתוק-ספירת העומר באמצע שמונה עשרה.JPG
פריו מתוק-ספירת העומר באמצע שמונה עשרה.JPG (4.42 MiB) נצפה 4135 פעמים

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 10, 2023 4:18 pm

איתן נוי כתב:לדעת הרב עובדיה זצ"ל התיר זאת מימים ימימה בשביל חולים וכדו'. מקוה למצוא המקור בהקדם בס"ד ואעלהו הנה.

ראו נא כאן בהלכה ברורה:
https://tablet.otzar.org/#/b/162143/p/- ... 0/end/33/c

עזריאל ברגר
הודעות: 13064
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסייע בידי עובר עבירה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 10, 2023 6:16 pm

איתן נוי כתב:בעקבות המצב במדינתינו, בעלי חסד רבים ויקרים קונים מוצרי בגדים ותורמים לחיילינו היקרים.
נשאלתי היום: הגיעה גב' לחנות בגדים וקנתה ביגוד (מגבות וכדו') ב 1000 ש"ח ואמרה לבעה"ב שאין לה איך להגיע לחיילים ושידאג להעביר להם בין כל אלו שקונים ומחלקים. בעה"ב שיצה"ר גבר עליו אמר לאחד העובדים: מילא יש לחיילים הרבה ציוד, לא זה מה שיוסיף להם, בוא נתחלק ב 1000 ש"ח. העובד שרוח ה' היתה בו השכיל שזה גזל אך נפשו בשאלתו האם מותר לו לקחת את הכסף (500 ש"ח) ולהעביר לחיילים כרצון התורמת. הבעיה היא שבכך מסייע לבעה"ב בכך שמבין שזה מעשה תקין. הנה ראיה שהלה שיתף פעולה.
יש לציין: שאם יעדכן את בעה"ב שמתכווין לעשות כך, יקח ממנו את הכסף. האם יכול לפעול כך או שמא לא יקח ממנו כלל את הכסף?

ומה עם "הוכח תוכיח"? בדבר המפורש בתורה ("לא תגנובו ולא תשקרו") אין אומרים "מוטב יהיו שוגגים" וכו'.
הדעת נותנת שחייב לומר לבעל הבית שזה אסור ושהוא לא מוכן לשתף פעולה עם זה.

איתן נוי
הודעות: 1574
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסייע בידי עובר עבירה

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 10, 2023 7:54 pm

א. מי אמר שלא יוכיח?
ב. ברור שלא ישמע בקולו-ביודעו ומכירו קאמינא. כשם שמצוה לומר, כך מצוה שלא לומר. הלעיטהו... מסכן גדול האיש ההוא.
למעשה, פסקו לי שלא יקח את הכסף ממנו. בפרט שמתנה איתו שנותן לו שלא על דעת לתת לחיילים. א"כ יהיה גזל אם יקח ממנו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13064
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסייע בידי עובר עבירה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 10, 2023 8:36 pm

ב. כבר כתבתי שבדבר המפורש בתורה יש חובת תוכחה אף אם יודע שלא ישמע בקולו. ואמנם נהגו להקל בזה בשב ואל תעשה, אבל בקום ועשה - לא שמענו שאפשר להקל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים