עמוד 1 מתוך 1

האם בבית המקדש העסיקו עובדי קבלן?

פורסם: ה' פברואר 14, 2019 7:22 pm
על ידי קראקובער
הדין הוא שהעושה מלאכה במי חטאת ובפרת חטאת פטור מדיני אדם דהוי היזק שאינו ניכר וקצת קשה דהרי המזיק הקדש פטור בלא"ה (לפחות אליבא דל"ק ברש"י ובתוספת בריש ב"ק) ואולי השתמשו בחברות חיצוניות.

Re: האם בבית המקדש העסיקו עובדי קבלן?

פורסם: ה' פברואר 14, 2019 10:24 pm
על ידי מתון
לא הבנתי קושיתך.

למה העושה מלאכה נחשב כ"מזיק הקדש" לגבי דיני מעילה?!

הרי נהנה מהקדש בשעת מלאכתו וגם פגם ההקדש והרי יש במלאכתו ב' התנאים הנצרכים לחיוב מעילה. ודין "מזיק הקדש" נאמר דוקא כשאין לו הנאה מההיזק ורק הזיק ההקדש לשם היזק בעלמא.

ובעיקר שאלתך לגבי קבלנים, ודאי שהעיסקו קבלנים בבית המקדש, כמבואר במס' מעילה הבעיות שיש היאך לפרוע לו.

Re: האם בבית המקדש העסיקו עובדי קבלן?

פורסם: ו' פברואר 15, 2019 12:50 am
על ידי לענין
קראקובער כתב:הדין הוא שהעושה מלאכה במי חטאת ובפרת חטאת פטור מדיני אדם דהוי היזק שאינו ניכר וקצת קשה דהרי המזיק הקדש פטור בלא"ה (לפחות אליבא דל"ק ברש"י ובתוספת בריש ב"ק) ואולי השתמשו בחברות חיצוניות.


???
זה שייך להקדש?
איך תסביר את המשנה בקדושין נח,א שהמקדש במי חטאת ובאפר פרה הרי זו מקודשת?


מתון כתב:לא הבנתי קושיתך.
למה העושה מלאכה נחשב כ"מזיק הקדש" לגבי דיני מעילה?!
הרי נהנה מהקדש בשעת מלאכתו וגם פגם ההקדש והרי יש במלאכתו ב' התנאים הנצרכים לחיוב מעילה. ודין "מזיק הקדש" נאמר דוקא כשאין לו הנאה מההיזק ורק הזיק ההקדש לשם היזק בעלמא.

לא הבנתי, לדבריך למה באמת אין בזה מעילה?

Re: האם בבית המקדש העסיקו עובדי קבלן?

פורסם: ו' פברואר 15, 2019 11:34 am
על ידי קראקובער
לענין כתב:
קראקובער כתב:הדין הוא שהעושה מלאכה במי חטאת ובפרת חטאת פטור מדיני אדם דהוי היזק שאינו ניכר וקצת קשה דהרי המזיק הקדש פטור בלא"ה (לפחות אליבא דל"ק ברש"י ובתוספת בריש ב"ק) ואולי השתמשו בחברות חיצוניות.


???
זה שייך להקדש?
איך תסביר את המשנה בקדושין נח,א שהמקדש במי חטאת ובאפר פרה הרי זו מקודשת?


מתון כתב:לא הבנתי קושיתך.
למה העושה מלאכה נחשב כ"מזיק הקדש" לגבי דיני מעילה?!
הרי נהנה מהקדש בשעת מלאכתו וגם פגם ההקדש והרי יש במלאכתו ב' התנאים הנצרכים לחיוב מעילה. ודין "מזיק הקדש" נאמר דוקא כשאין לו הנאה מההיזק ורק הזיק ההקדש לשם היזק בעלמא.

לא הבנתי, לדבריך למה באמת אין בזה מעילה?

המקדש במי חטאת מבואר בגמרא שזה שכר מילוי והבאה וטובת הנאה ממון.
מתון כתב:לא הבנתי קושיתך.

למה העושה מלאכה נחשב כ"מזיק הקדש" לגבי דיני מעילה?!

הרי נהנה מהקדש בשעת מלאכתו וגם פגם ההקדש והרי יש במלאכתו ב' התנאים הנצרכים לחיוב מעילה. ודין "מזיק הקדש" נאמר דוקא כשאין לו הנאה מההיזק ורק הזיק ההקדש לשם היזק בעלמא.

ובעיקר שאלתך לגבי קבלנים, ודאי שהעיסקו קבלנים בבית המקדש, כמבואר במס' מעילה הבעיות שיש היאך לפרוע לו.

מדובר ששקל בהן משקלות ומן הסתם אין הנאה ששווה פרוטה (אם כי מהסוגיא בקידושין משמע שזה שייך להקדיש ממש והדרא קושיא לדוכתא) וזה יתורץ מה ששאל 'לענין'.

בוודאי שילמו משכורת במקדש אבל פה רואים שגם החומרים לא היו שייכים להקדיש אם כי למעשה זה לא נכון מהסוגיא בקידושין.

Re: האם בבית המקדש העסיקו עובדי קבלן?

פורסם: ו' פברואר 15, 2019 12:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
מי חטאת - אינם הקדש כלל אלא חולין גמורים!
פרת חטאת - מסתמא הכוונה לפרה המיועדת לחטאת ועדיין היא ברשות בעליה, ועכשיו המחיר שלה נופל ממחיר של "פרה אדומה" למחיר של פרה רגילה העומדת לשחיטה ולחרישה וכדו'.