עמוד 1 מתוך 1

מדוע לא נטלו צידה לדרך ?

פורסם: ה' מרץ 31, 2011 1:16 pm
על ידי תולעת ספרים07
כידוע דברי רש"י שהקשה לשם מה כתוב וגם צידה לא עשו להם ותירץ רש"י להגיד שבחם של ישראל שיצאו אחריו במדבר בארץ לא זרועה וכו'.

ואני מעולם תמה.
והרי התבשרו ביום י"ד שהם עומדים לצאת ממצרים וכי צפוי להגיע מכת בכורות וכו' ולכן עליכם לאכול בחיפזון וכו'. - ואם כן מדוע לא הכינו צדה לדרך עד חצות לשם מה המתינו. - ויותר קשיא בזה שהרי כתב רש"י שלא יצאו עד הבוקר ובמשך הלילה היה אסור להם לצאת מפתח ביתם א"כ מדוע לא הכינו צידה לדרך. - וכי משום שהיו עצלים להכין צידה לדרך מגיע להם פרס וכדברי רש"י זכרתי לך חסד נעוריך וכו'. וצע"ג.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' מרץ 31, 2011 10:45 pm
על ידי צוציק
אדוני הנכבד, אתה עושה מעצמך צחוק עם הכותרות האלו.
בוא נאמר שזו קצת "הערה".
בע"ה בלי נדר אני מבטיח לשאול את זה בשלחן שבת, ואני בטוח שהילדים שלי יאמרו כמה תירוצים מתקבלים על הדעת.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' מרץ 31, 2011 11:09 pm
על ידי תולעת ספרים07
צוציק: למה לא לחפש באוצר אני מוגבל עד ארבעים וגם אני באמצע עם החברותה אך הבא אם לא איכפת לך להתרכז בעיקר די עם הליצנות.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' מרץ 31, 2011 11:18 pm
על ידי איש אשכולות
אין לך מה לעשות באמצע החברותא רק לגשת למחשב ולגלוש באינטרנט.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' מרץ 31, 2011 11:21 pm
על ידי חד וחלק
מר תולעת הנכבד, אולי תשאל את עצמך למה כולם מתנכלים דווקא אליך? כשלב ראשון בא תעשה ניסוי קטן, תתחיל לכתוב דברים לגופו של ענין בלבד! תפסיק לעשות פרסומות לעצמך ולהודעותיך [וכך גם אורך הודעותיך יתקצר משמעותית], ותפסיק להשיא עצות למנהלי האתר ולכל הבאים בשעריו.
ותעשה לי טובה, תפסיק לכתוב 'אלישוב'.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' מרץ 31, 2011 11:27 pm
על ידי תולעת ספרים07
לאיש-אשכולות: שים לב שמספר ההודעות שלך תפחו מ31 עד 32 ומרגע זה אתה זכאי לפרס - המתן ליאיר

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' מרץ 31, 2011 11:38 pm
על ידי יאיר
מר תולעת,
במטותא מינך אל תכניסני במקום שאיני קשור.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' מרץ 31, 2011 11:41 pm
על ידי תולעת ספרים07
יאיר: באמת סליחה זה עתה החברותא עצבן אותי. - בעבר במצב כזה הייתי יוצא החוצה ומעשן סיגריה כיום אני נכנס לפורום ומשחרר אדרנלין במקום סיגריה.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' מרץ 31, 2011 11:44 pm
על ידי יאיר
הייתי מפנה אותך לאשכול על הסגריות אבל לצערי החיפוש עדיין לא עובד..[אא"כ הפסקת לעשן ואז אין צורך..].

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 12:17 am
על ידי אוהב אוצר
אני מבין שבעל המאמר פותח האשכול עבר על כל חמישים אלף ספרי האוצר ולא הצליח למצוא תשובה ולכן הוא פונה לת"ח שכאן....
מזכיר את אותם דרשנים שפותחים:"בואו ושמעו חידוש שלא שמעתם מימיכם"!
נו באמת.. די עם ההכרזות שמורידים את הרמה של הפורום המכובד הזה.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - אין בכלל קושיא

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 12:47 am
על ידי רוצה לרצות
אוי אוי, - אין עליה תשובה - כי קושיא מעיקרא ליתא.
רש"י הק' כותב בשם חז"ל הק' שהטעם שלא הכינו צידה הוא לגודל האמנתם בבוראינו יתברך, וזהו שבחם, וכלשונו הק': מגיד שבחן של ישראל, שלא אמרו היאך נצא למדבר בלא צדה, אלא האמינו והלכו. ואתה כותב שזה [אאראמ"ל] מעצלות רח"ל מהאי דעתא.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 12:50 am
על ידי תולעת ספרים07
היא גופא דברי רש"י קשים ביותר.
מדוע נחשב כל זה מעלתם של ישראל על שיצאו ללא צידה לדרך. - והרי מיום י"ד ידעו שהם עומדים להשתחרר והיה להם להכין צידה לדרך.
התנהגות בני ישראל במצרים נראה כקטני אמנה של נח [חלילה] שאם לא כן מדוע לא הכינו צידה מבעוד מועד.
הובנתי נכון?!
ובפרט קשיא שהרי החלו להכין צידה אלא שלא הספיק להחמיץ ואני שואל היה להם להכין עצמם מיום י"ד וכך גם היו מספיקים להחמיץ

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 12:52 am
על ידי רוצה לרצות
כך היא אולי הסתכלות של קטני אמנה.
אדרבא, טעמו וראו כי טוב ה', יעמיק נא כת"ר במדת האמונה והבטחון, וימצא אולי מרגוע לנפשו..

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 12:56 am
על ידי חד וחלק
רוצה לרצות כתב:אוי אוי, - אין עליה תשובה - כי קושיא מעיקרא ליתא.
רש"י הק' כותב בשם חז"ל הק' שהטעם שלא הכינו צידה הוא לגודל האמנתם בבוראינו יתברך, וזהו שבחם, וכלשונו הק': מגיד שבחן של ישראל, שלא אמרו היאך נצא למדבר בלא צדה, אלא האמינו והלכו. ואתה כותב שזה [אאראמ"ל] מעצלות רח"ל מהאי דעתא.

האמת שבלא להתייחס עוד לסגנונו המוזר של השואל, עצם ההערה צודקת, ובדבריך אין תשובה אמיתית, כי לשון שלא אמרו היאך נצא וכו' משמע שאף אם רצו להכין לא יכלו.
אך כנראה התשובה שלא יכלו להכין, וכי מה היו מכינים, ליום יומיים, שלוש, כמה אוכל אפשר להכין, והם יוצאים לשוטט במדבר בארץ לא זרועה! ולולי האמונה בה' שידאג להאכילם איש לא היה יוצא ממצרים בצורה כזו.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 1:03 am
על ידי תולעת ספרים07
לא היה להם להכין אלא לשלושת ימים בלבד וכפי שאמר משה לפרעה. - שמא תאמר שגילה לישראל רז זה שעומדים לברוח לנצח - קשה לומר כן ללא מקור.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 1:05 am
על ידי רוצה לרצות
חד וחלק כתב:
רוצה לרצות כתב:אוי אוי, - אין עליה תשובה - כי קושיא מעיקרא ליתא.
רש"י הק' כותב בשם חז"ל הק' שהטעם שלא הכינו צידה הוא לגודל האמנתם בבוראינו יתברך, וזהו שבחם, וכלשונו הק': מגיד שבחן של ישראל, שלא אמרו היאך נצא למדבר בלא צדה, אלא האמינו והלכו. ואתה כותב שזה [אאראמ"ל] מעצלות רח"ל מהאי דעתא.

האמת שבלא להתייחס עוד לסגנונו המוזר של השואל, עצם ההערה צודקת, ובדבריך אין תשובה אמיתית, כי לשון שלא אמרו היאך נצא וכו' משמע שאף אם רצו להכין לא יכלו.
אך כנראה התשובה שלא יכלו להכין, וכי מה היו מכינים, ליום יומיים, שלוש, כמה אוכל אפשר להכין, והם יוצאים לשוטט במדבר בארץ לא זרועה! ולולי האמונה בה' שידאג להאכילם איש לא היה יוצא ממצרים בצורה כזו.

הם הם הדברים!

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 1:51 am
על ידי שבטיישראל
משום שלא רצו לשחוט את הפסח על החמץ ומש"ה לא רצו להכין צדה לדרך של חמץ

וא"ת א"כ יכינו צדה לדרך של מצה ?
וי"ל שכידוע אכילת יותר מדי מצה יכול לגרום לעצירות ולפקקים במערכת ה"י ועצירות יכולה להביא לטחורים ח"ו ... והרי באמצע הדרך א"א לשבת בבית הכסא כדבעי .. ומש"ה לא רצו לקחת מצה והעדיפו במקום זה להכין חמץ בבוקרו של י"ד אלא שהמצריים החזיקו עליהם לשלחם מן הארץ ...

הבנת ?

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 3:01 am
על ידי תולעת ספרים07
הסגנון שלך לא מקובל עלי.
ולעצם העניין היה להם להכין מצה עשירה וכדו'.
ב. ראה בכתוב שארבעים יום אכלו מצה עד ט"ו באייר שאז החל לרדת מן - ותודה לקל כולם נשארו בריאים שמלתך לא בלתה וכו'.
נ.ב. לכבודך עצתי לך למחוק את ההודעה שלך אין זה מוסיף לך כבוד.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 3:35 am
על ידי שבטיישראל
תולעת ספרים07 כתב:הסגנון שלך לא מקובל עלי.

והלא ע"ז כבר אמר דהמע"ה עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל (תהילים י"ח, כ"ז)

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 3:36 am
על ידי ישבב הסופר
תולעת ספרים07 כתב:הסגנון שלך לא מקובל עלי.
נ.ב. לכבודך עצתי לך למחוק את ההודעה שלך אין זה מוסיף לך כבוד.

דבר לי אל התולעת אשר אשו לא תכבה:
טול קורה מבין עיניך.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 3:39 am
על ידי תולעת ספרים07
[מחקתי]

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 3:42 am
על ידי תולעת ספרים07
שבטיישראל כתב:
תולעת ספרים07 כתב:הסגנון שלך לא מקובל עלי.

והלא ע"ז כבר אמר דהמע"ה עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל (תהילים י"ח, כ"ז)

שמעתי פעם מחסיד חבד"י ודע מה שתשיב מדוע לא כתב מה להשיב - הוא מותיב ומפרק הכוונה היא לניבול פה ולכן הסתירו התנא ודי לחכימא.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 3:50 am
על ידי ישבב הסופר
משום מה ידידינו העלוקה נוהג לפרסם הודעה באמצע אשכול רגיל, להודיע לנמען שזכה להודעה אישית ממנו.
אולי אישתמיטתיה שיש מקום מזומן במסך למעלה בצד ימין, איפה שכאו"א רואה מתי הוא קיבל הודעה בתיבתו, ולוחות ראשונות (להבדיל) שנתנו בפומבי שלטה בהן עין.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ו' אפריל 01, 2011 2:59 pm
על ידי תולעת ספרים07
מצאתי קצת משמע מדברי האב"ע שאכן לא ידעו ישראל עד הבוקר שפרעה הסכים לשחררם שהרי משה אצל פרעה היה ואילו ישראל היו ברמסס - ובעז"ה נאריך בדבריו בשבוע הבא.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: א' אפריל 03, 2011 3:22 pm
על ידי דרדקי
חבריה, אתם פשוט דוחים.
תנסו שניה לצאת ממערכת ההתקפות המשונה על האיש, ולהסתכל בעיניים אוביקטיביות על הנכתב ונשאל.
כולם שאלות טובות המצריכות עיון.
והזלזול הנורא בכמויות כאלו לא מעיד על חכמה. וכל הכבוד לו שבאורך רוח כמעט ולא ירד לאותה דיוטה שלכם ובעיון אוביקטיבי בהודעותיו ניכר שמירה על איפוק יחסי לחברים כאן.
צר לי שכך, אבל האמת חביבה מכל דבר.
מישהו מוכן לרדת לרמה שלנו ולהסביר את הדברים האלה ש'לא לענין' ברצינות?

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: א' אפריל 03, 2011 4:46 pm
על ידי ישבב הסופר
דרדקי, סגנונו בשבוע שעבר היה בוטה כמדקרות חרב, ובהתקפות לכל עונה ומשיב, ובהפלגות חסרות פרופורציות. (שלא לדבר על האיסור שהטיל לפלפל בדבר שכבר הורה בו זקן הפוסקים הגרי"ש אלישוווב שליט"א). אי לכך, קשה על הכותבים פה לשקול שאלותיו בפלס ובמאזנים.
אכן, כנראה, ביום שבתון, ביום בו מצא יונה מנוח, גם התולעת מצא מרגוע לרוחו, וקיקיון הדוקר בקוציו ודרדריו, בין לילה אבד. וכקול הסירים תחת הסיר, בטרם יבינו סירותיו אטד, כמו חי כמו חרון ישערנו.
עתה, מכיוון שפנים חדשות באו לכאן, אשתדל לקבל פניו בסבר פנים יפות.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: א' אפריל 03, 2011 11:05 pm
על ידי מתעמק
תולעת ספרים07 כתב:לא היה להם להכין אלא לשלושת ימים בלבד וכפי שאמר משה לפרעה. - שמא תאמר שגילה לישראל רז זה שעומדים לברוח לנצח - קשה לומר כן ללא מקור.

למה זה בלי מקור, כן מפורש במקראות!
לך ואספת את זקני ישראל ואמרת אליהם ה' אלקי אבותיכם נראה אלי אלקי אברהם יצחק ויעקב לאמר פקד פקדתי אתכם ואת העשוי לכם במצרים. ואומר אעלה אתכם מעני מצרים אל ארץ הכנעני והחתי והאמורי והפרזי והחוי והיבוסי אל ארץ זבת חלב ודבש (שמות ג טז-יז)
ואמרת אל פרעה כה אמר ה' בני בכורי ישראל. ואומר אליך שלח את בני ויעבדוני וגו' (שמות ד כב-כג)
וילך משה ואהרן ויאספו את כל זקני בני ישראל. וידבר אהרן את כל הדברים אשר דבר ה' אל משה וגו'. ויאמן העם וישמעו כי פקד ה' את בני ישראל וכי ראה את ענים ויקדו וישתחוו (שם כט-לא)
ואחר באו משה ואהרן ויאמרו אל פרעה כה אמר ה' אלקי ישראל שלח את עמי ויחוגו לי במדבר. ויאמר פרעה מי ה' וגו'. ויאמרו אלקי העברים נקרא עלינו נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר ונזבחה לה' אלקינו וגו' (שמות ה א-ג)
לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי עתכם מעבודתם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים. ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים וידעתם כי אני ה' אלקיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים. והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מורשה אני ה' (שמות ו ו-ח)

האם כל זה איננו ברור מספיק. אל פרעה אמר משה שצריך לשלוח את ישראל לעבוד את ה' דרך שלשת ימים במדבר, ולא הזכיר מה יקרה אחר השלשת ימים, ואל ישראל גילה גם את זה, שאחר זה יהיו בני חורין וישבו בארץ שהבטיח הקב"ה לאברהם יצחק ויעקב. (ואם תשאל למה התנהג משה עם פרעה בדרך ערמה על פי ציווי ה', אין זה מעניננו, אבל בדרך פשוט גם זה לק"מ, הרי מקודם אמר לפרעה בסתם שלח את עמי ויחוגו לי במדבר, משמע שילוח גמור, אך משהתחצף פרעה ואמר מי ה', קיים בו עם עקש תתפתל).

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: א' אפריל 03, 2011 11:52 pm
על ידי יאיר
מתעמק כתב:האם כל זה איננו ברור מספיק. אל פרעה אמר משה שצריך לשלוח את ישראל לעבוד את ה' דרך שלשת ימים במדבר, ולא הזכיר מה יקרה אחר השלשת ימים, ואל ישראל גילה גם את זה, שאחר זה יהיו בני חורין וישבו בארץ שהבטיח הקב"ה לאברהם יצחק ויעקב. (ואם תשאל למה התנהג משה עם פרעה בדרך ערמה על פי ציווי ה', אין זה מעניננו, אבל בדרך פשוט גם זה לק"מ, הרי מקודם אמר לפרעה בסתם שלח את עמי ויחוגו לי במדבר, משמע שילוח גמור, אך משהתחצף פרעה ואמר מי ה', קיים בו עם עקש תתפתל).


הגר"א עונה על כך שהיה זה מידה כנגד מידה.

פרעה הערים על ישראל בתחילה כשרצה שיעבדו ועבד אף הוא ואמרו כולם אם המלך עובד לא כ"ש אנחנו?..

לכן ה' ציוה למשה לומר לו כך שילכו לג' ימים בלבד וכן בקריעת ים סוף היה זה בדרך זו שהים נדמה למצרים כארץ אחרת ולא ידעו שנכנסים לים (וזה ההסבר מדוע נכנסו שהרי אם ראו את הנס איך נכנסו בכל זאת?).

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ב' אפריל 04, 2011 12:06 am
על ידי חד וחלק
דרדקי, ברוך שובך אל הזירה.
ולו עמנו היית לאחרונה, לא מהרת כל כך להגן בצדקנות על מר תולעת.

בענין האם ידעו ישראל שהם יוצאים שלא על מנת לחזור, קשה לומר שלא כך, שהרי משה עומד ומבטיחם בשם ה' שזהו היום בו יצאו צבאותיכם מארץ מצרים, וכל הדיון הוא על חופשה קצרה?...
וממילא הדר תירוצי הנ"ל, שלא יכלו להכין אוכל לזמן רב מידי, וזו הכוונה שהאמינו ויצאו.

אך עדיין צודקת התלעת (האמת, האמת...), מדוע לא הספיק בצקם להחמיץ, הרי היה להם את כל הלילה, או לפחות את חציו השני?
והנה היום בבוקר שוחחתי עם הגאון ר' משה פישר שליט"א, ושאלתיו על כך. והשיב לי: "דור החשמל"... מי בכלל עובד או מכין לחמים בלילה?

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ב' אפריל 04, 2011 1:18 am
על ידי תולעת ספרים07
מתעמק לתשומת לבך.
גם מה שהקשה שהיה ראוי שיצוה הקב"ה למצריים שיתנו להם כלי וכו' ואם לאו יהרגם וכו' ע"ש והאריך שם לתרץ זה בשם הר"ן וכה"ג כתב החזקוני בפרשת בא קושיא זו אין עיקר, דהא כיון שהש"י הוציא את ישראל באופן שהמצרים יחשבו כי אחרי ג' ימים יחזרו למצרים שע"כ שלחו עמהם אוקטורין ע"כ הוצרכו לשאלה שיחשבו כי בבואם לכאן יחזירו לנו את כל הרכוש כדרך השואל מחברו, אבל אם היו שאלו במתנה יאמרו שזהו ודאי יבקשו בשכר עבודתם כדאמרינן פרק חלק, ויבינו הדבר המצריים שאין בדעתם לחזור כי איך לא יראו לנפשם כשיהיו לנו עוד לעבדים נחזור וניטול מהם הכל כי מה שקנה עבד קנה רבו ועוד איך נשלם להם שכר שהרי יהיו לנו עוד עבדים כשיחזרו ודו"ק.
עד כאן דברי המהרש"א חידושי אגדות ברכות ט' עמוד ב' ע"ש.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ב' אפריל 04, 2011 11:29 am
על ידי תולעת ספרים07
ישבב הסופר כתב:בטרם יבינו סירותיו אטד, כמו חי כמו חרון ישערנו.

הוא אמנם מתחרז יפה אך ראה רש"י שם שדוד המלך ע"ה קיללם רח"ל אשמח מאוד אם יועיל בטובו להשמיט משפט זה.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ב' אפריל 04, 2011 12:12 pm
על ידי תולעת ספרים07
תולעת ספרים07 כתב:היא גופא דברי רש"י קשים ביותר.
מדוע נחשב כל זה מעלתם של ישראל על שיצאו ללא צידה לדרך. - והרי מיום י"ד ידעו שהם עומדים להשתחרר והיה להם להכין צידה לדרך.
התנהגות בני ישראל במצרים נראה כקטני אמנה של נח [חלילה] שאם לא כן מדוע לא הכינו צידה מבעוד מועד.
הובנתי נכון?!
ובפרט קשיא שהרי החלו להכין צידה אלא שלא הספיק להחמיץ ואני שואל היה להם להכין עצמם מיום י"ד וכך גם היו מספיקים להחמיץ


תולעת ספרים07 כתב:לא היה להם להכין אלא לשלושת ימים בלבד וכפי שאמר משה לפרעה. - שמא תאמר שגילה לישראל רז זה שעומדים לברוח לנצח - קשה לומר כן ללא מקור.

מתעמק כתב:
תולעת ספרים07 כתב:לא היה להם להכין אלא לשלושת ימים בלבד וכפי שאמר משה לפרעה. - שמא תאמר שגילה לישראל רז זה שעומדים לברוח לנצח - קשה לומר כן ללא מקור.

למה זה בלי מקור, כן מפורש במקראות!
לך ואספת את זקני ישראל ואמרת אליהם ה' אלקי אבותיכם נראה אלי אלקי אברהם יצחק ויעקב לאמר פקד פקדתי אתכם ואת העשוי לכם במצרים. ואומר אעלה אתכם מעני מצרים אל ארץ הכנעני והחתי והאמורי והפרזי והחוי והיבוסי אל ארץ זבת חלב ודבש (שמות ג טז-יז)
ואמרת אל פרעה כה אמר ה' בני בכורי ישראל. ואומר אליך שלח את בני ויעבדוני וגו' (שמות ד כב-כג)
וילך משה ואהרן ויאספו את כל זקני בני ישראל. וידבר אהרן את כל הדברים אשר דבר ה' אל משה וגו'. ויאמן העם וישמעו כי פקד ה' את בני ישראל וכי ראה את ענים ויקדו וישתחוו (שם כט-לא)
ואחר באו משה ואהרן ויאמרו אל פרעה כה אמר ה' אלקי ישראל שלח את עמי ויחוגו לי במדבר. ויאמר פרעה מי ה' וגו'. ויאמרו אלקי העברים נקרא עלינו נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר ונזבחה לה' אלקינו וגו' (שמות ה א-ג)
לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי עתכם מעבודתם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים. ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים וידעתם כי אני ה' אלקיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים. והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אותה לכם מורשה אני ה' (שמות ו ו-ח)

האם כל זה איננו ברור מספיק. אל פרעה אמר משה שצריך לשלוח את ישראל לעבוד את ה' דרך שלשת ימים במדבר, ולא הזכיר מה יקרה אחר השלשת ימים, ואל ישראל גילה גם את זה, שאחר זה יהיו בני חורין וישבו בארץ שהבטיח הקב"ה לאברהם יצחק ויעקב. (ואם תשאל למה התנהג משה עם פרעה בדרך ערמה על פי ציווי ה', אין זה מעניננו, אבל בדרך פשוט גם זה לק"מ, הרי מקודם אמר לפרעה בסתם שלח את עמי ויחוגו לי במדבר, משמע שילוח גמור, אך משהתחצף פרעה ואמר מי ה', קיים בו עם עקש תתפתל).

ולמרות כל זאת אני שואל ותמה מדוע לא הכינו צידה לדרך שהרי לא ידעו שהם עומדים לצאת למדבר לארבעים שנה ובמקור היו אמורים להגיע לארץ ישראל תוך אחד עשר יום וכפי שמבואר כל זה בחומש דברים פרק א' פסוק ב' ברש"י ד"ה אחד עשר יום מחרב וז"ל אמר להם משה ראו מה גרמתם, אין לכם דרך קצרה מחורב וכו' וכל כך היתה שכינה מתלבטת בשבילכם למהר ביאתכם לארץ ובשביל שקלקלתם הסב אתכם סביבות הר שעיר ארבעים שנה.

והדרא קושיא לדוכתיה מדוע לא הכינו צידה לדרך למשך אחד עשר יום ובפרט שכבר ידעו שהם עומדים לצאת ממצרים מאז פרק ד' פסוק לא ויאמן העם וכו' וביותר שידעו על כך מיום י"ד בניסן כאשר נצטוו לאכול קרבן פסח בחיפזון מזומנים לדרך.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ב' אפריל 04, 2011 10:15 pm
על ידי מתעמק
להרב התולעת, מה שהבאת מדברי המהרש"א, לא ביארת דבריך מאי קמ"ל לעניננו. ואני מניח שהתכוונת להביא ראיה לדברי (אם יש צורך בראיה על דברי מפורש בקרא), שמפורש שישראל אכן ידעו שהם יוצאים לחירות עולם, אלא שלא היו יכולים לעשות מעשה שעי"ז יתגלה ידיעה זאת גם להמצריים.
אם כן כוונתך, הרי תשובתך בצדו על מה ששאלת אחר זה, הרי ישראל לא יכלו להביא עמהם צידה על יותר מג' ימים, מפני החשד הנזכר.
אך באמת, מה שהקשית ממקרא שנאמר אחד עשר יום וכו', הרי מפורש שזה מחורב, כלומר שאחר מתן תורה, ואחר מ' יום ששהה משה בשמים אחר מתן תורה, אז היו יכולים לנסוע באחד עשר יום. כי עד העגל היה הכל כתוכנית שמראש, נמצא שרק בי"ח תמוז היה להם לנסוע, ולהגיע באחד באלול. וכעת צא וחשוב כמה צידה צריכים לארבע וחצי חדשים האלו, וכל זה בחום המדבר בלי מקרר.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ב' אפריל 04, 2011 11:28 pm
על ידי תולעת ספרים07
למתעמק:
מתעמק כתב:
תולעת ספרים07 כתב: (ואם תשאל למה התנהג משה עם פרעה בדרך ערמה על פי ציווי ה', אין זה מעניננו, אבל בדרך פשוט גם זה לק"מ, הרי מקודם אמר לפרעה בסתם שלח את עמי ויחוגו לי במדבר, משמע שילוח גמור, אך משהתחצף פרעה ואמר מי ה', קיים בו עם עקש תתפתל).

תולעת ספרים07 כתב:מתעמק לתשומת לבך.
גם מה שהקשה שהיה ראוי שיצוה הקב"ה למצריים שיתנו להם כלי וכו' ואם לאו יהרגם וכו' ע"ש והאריך שם לתרץ זה בשם הר"ן וכה"ג כתב החזקוני בפרשת בא קושיא זו אין עיקר.
מהרש"א חידושי אגדות ברכות ט' עמוד ב' ע"ש.

לשם ואם תשאל למה.. וכו' הבאתי דברי המהרש"א

ולעצם העניין בעז"ה נדון בהמשך ועוד חזון למועד.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ב' אפריל 04, 2011 11:39 pm
על ידי מתעמק
דברי מהרש"י אינם עונים על שאלה הנזכרת, אלא על פי הקדמה שהמציאות היה כך שהקב"ה צוה למשה רבינו לדבר אל פרעה באופן זה, מובן בזה למה גם כלי כסף וכלי זהב שאלו באופן כזה, וכלשונו שהבאת "כיון שהש"י הוציא את ישראל באופן שהמצרים יחשבו כי אחרי ג' ימים יחזרו למצרים". אך על מה עשה השי"ת ככה לצוות את משה רבינו לדבר אל פרעה בערמה, לא ביאר. וכמובן שאם היה פרעה נלקה בעשר מכות על מנת שישחרר את ישראל לגמרי גם כן היה מוכרח לעשות כן, כך שאין בדברי המהרש"א תשובה להנ"ל.
אך גם מה שכתבתי לתרץ, לא כתבתי אלא לרווחא דמילתא, כי אין בזה קושיא, ובקל לתרץ שזה היה כדי שחיל פרעה יטבעו בים ברודפו אחר ישראל אחר שלשת ימים. וכתבתי מה שכתבתי רק משום שמפשוטי המקראות משמע כן, שמקודם דיבר בכלליות, ורק אחר שפרעה חירף וגידף השיבו משה רבינו בערמה.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ג' אפריל 05, 2011 12:13 am
על ידי תולעת ספרים07
אכן בלשונו של המרש"א יש להתיישב מה כוונתו בזה: בכל מקרה מקובל לתרץ בשם המהרש"א [וכנראה למהרש"א זה כוונתם] כי לכן עשה ה' כן לפרעה בערמה כדי למשוך אותו לים סוף וכדברי הכתוב (יד,ה) ויוגד למלך מצרים וברש"י שם איקטורין שלח עמהם וכו' ובהמשך הכתוב ויהפך וכו' ופירש רש"י ועכשיו נהפכו לרדוף אחריהם בשביל ממונם שהשאילום.
וזה שהוצרך להביא את פרעה לים סוף כבר פירש כל זה הכתוב פרק ט' פסוק ט"ו ט"ז ואולם בעבור זאת העמדתיך בעמור הראותך את כוחי ולמען ספר שמי בכל הארץ וראה מפרש"י יב,כט שכך אמר לו משה עמך ניצל מהדבר כדי שיתפעלו מברד ואתה פרעה גם תנצל במכת בכורות כדי שתתפעל מקריעת הים.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' אפריל 07, 2011 5:09 am
על ידי תולעת ספרים07
מתעמק כתב:נמצא שרק בי"ח תמוז היה להם לנסוע, ולהגיע באחד באלול. וכעת צא וחשוב כמה צידה צריכים לארבע וחצי חדשים האלו, וכל זה בחום המדבר בלי מקרר.

לבטח כוונתך באחד באב, מפסח עד שבעה עשר בתמוז שאז נשתברו הלוחות, פלוס אחד עשר יום שזה לערך אחד באב. כלומר, כמשלוש חדשים ומחצה, הורד מזה חודש אחד עד ט"ו באייר שהיה להם משיירי המצה וכדברי רש"י שמות ט"ז פסוק ל"ה ע"ש ונותרו לנו חודשיים ומחצה.

בכל אופן עדיין לא התפניתי לבדוק את הסוגיא לעומק מה היה לולא העגל וכמאמר החכם הלב חושק הפנאי עושק. - ופטור בלא כלום אי אפשר על כן אמרתי לכתוב את הנראה לי לעת עתה באופן פשוט יותר.
והוא:
שלא הכינו צדה לדרך בהיותם בטוחים שינחם ה' דרך ארץ פלישתים [דרך עזה כהיום] ורק טרם שיצאו ממש התבשרו על שינוי תוואי הדרך כביכול, ושהם אמורים להיכנס למדבר ציה ללא מים עם מקום נחשים ועקרבים, ועל שעה זו שיבחם הכתוב ואמר וגם צידה לא עשו להם שלמרות שכך התבשרו המשיכו ללכת אחריו במדבר ולא התחרטו בם.
וכך נראה מעוצם הפסוק לטוהר שיר השירים פרק ב פסוקים י-י"ג
...עָנָה דוֹדִי וְאָמַר לִי קוּמִי לָךְ רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ כִּי הִנֵּה הַסְּתָיו עָבָר הַגֶּשֶׁם חָלַף הָלַךְ לוֹ הַנִּיצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ וְהַגְּפָנִים סְמָדַר נָתְנוּ רֵיחַ קוּמִי לָךְ רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ....
וע"ש רש"י (בפירושו הראשון שם) שכה אמר להם הקב"ה לבני ישראל בטרם יצאו ממצרים ראו לאיזה דרך יפיפה אמורים אתם לצאת וכו' בכושרות בחודש ניסן וכו'. - ובהכרח מזה שלא התבשרו על יציאה למדבר ציה ללא מים עד הרגע האחרון שאז החליט הקב"ה להביאם דרך המדבר ולא דרך ארץ פלישתים. ועדיין צ"ב.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: ה' אפריל 07, 2011 2:20 pm
על ידי דרדקי
חד וחלק כתב:אך עדיין צודקת התלעת (האמת, האמת...), מדוע לא הספיק בצקם להחמיץ, הרי היה להם את כל הלילה, או לפחות את חציו השני?
והנה היום בבוקר שוחחתי עם הגאון ר' משה פישר שליט"א, ושאלתיו על כך. והשיב לי: "דור החשמל"... מי בכלל עובד או מכין לחמים בלילה?

תשובה יפה. אבל ידוע מש"כ 'לילה כיום יאיר' שלילה זה היה מאיר כיום. א"כ הדרא קו' לדוכתא.

Re: מדוע לא נטלו צידה לדרך - ואין עליה תשובה!!!

פורסם: א' אפריל 10, 2011 12:10 pm
על ידי מתעמק
תולעת ספרים07 כתב:
מתעמק כתב:נמצא שרק בי"ח תמוז היה להם לנסוע, ולהגיע באחד באלול. וכעת צא וחשוב כמה צידה צריכים לארבע וחצי חדשים האלו, וכל זה בחום המדבר בלי מקרר.

לבטח כוונתך באחד באב, מפסח עד שבעה עשר בתמוז שאז נשתברו הלוחות, פלוס אחד עשר יום שזה לערך אחד באב. כלומר, כמשלוש חדשים ומחצה, הורד מזה חודש אחד עד ט"ו באייר שהיה להם משיירי המצה וכדברי רש"י שמות ט"ז פסוק ל"ה ע"ש ונותרו לנו חודשיים ומחצה.

אכן, טעיתי, ווצ"ל ר"ח אב, שזה שלש ומחצה.
אך מה שרצה לגרוע מזה עוד חודש שאכלו מצות שהוציאו ממצרים, לא נראה, כי גם על המצות האלו נאמר וגם צידה לא עשו להם, שלא עשו גם את זה אלא רק הכינו בצק ולא אפו אותה. נוסף על כך לא על הלחם לבדו יחיה האדם, ובדרך הטבע יוכר באדם סימני חוסר תזונה אם יאכל משך שלשים יום רק לחם ומים, היינו לחם כמו שהורגלו הקדמונים שהורכב מקמח ומים לבד בלי רכיבים נוספים (דאל"ה לא היו נזקקים לטעם חתנות לאסור פת עכו"ם). חוץ מזה, לא יעלה על הדעת שישראל נשאו עמהם משא כזה מצות לאכילת שלשים יום, הרי אכילת האדם עומר ליום (כמו שדרשו חז"ל מפרשת המן שהאוכל כשיעור זה הרי זה בריא ומבורך), נמצא לשלשים יום צריך ג' כור, ומשא החמור חצי כור (בבא מציעא פ.) נמצא שלכל אדם הוצרכו למשא ששה חמורים לאכלה, ועוד משא ששה חמורים לאשתו, ועוד כמה בשביל בניהם, ואין הסברא נותנת שיצאו כן ממצרים טעונים בצק ומצות. גם ידוע שהמצות העבות שנהגו בה הקדמונים, לא נשארו טריים יותר מיום אחד, וכל שכן שלא ישארו כך שלשים יום בחום המדבר. והגם שאכן נשארו המצות של ישראל, היה זה בדרך נס, אבל לא היה סיבה שיסמכו ישראל על נס כזה יותר מעל ירידת המן או שאר אופני המצאת מזון בדרך נס.
ולכן נראה שישראל לא הוציאו ממצרים אלא בצק כדי אכילת יום אחד, ואת זה אפו מצות, ועל שאר הימים לא הביאו עמהם צידה כלל, כי לא היה אפשר כנ"ל, ובטחו בהשי"ת שיזמין להם צרכיהם. ומלחם מזון סעודה אחת שהוציאו, שזה כשיעור עומר, אכלו מעט בכל סעודה, קצת יותר מכזית, ומאכלם נתברך אוכל קימעא ומתברך בתוך מעיו, וכך אכלו בכל יום כביצה ומחצה, ובהגיע שלשים יום נגמר גם לחם זה, ואז ירד להם המן.
ואגב, מה שהביא מרש"י שמות טז לה, לא ידעתי למה הרחיק לכת עד שם, והרי מקרא מלא בריש פרק לה שביום ט"ו אייר באו מדבר סין וילונו וגו', וברש"י שם שעד אז אכלו מהמן. ועיין קידושין לח שכל שלשים יום הללו טעמו בהמצות טעם מן.