עמוד 1 מתוך 1

פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 5:02 pm
על ידי שייף נפיק
ז"ל התנחומא כי תשא
20190304_170052-1.jpg
20190304_170052-1.jpg (572.99 KiB) נצפה 3753 פעמים

וצ"ע מה היה המטרה של פירוק זה?

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 5:33 pm
על ידי שבענו מטובך
ראב"ע כתב בפרשת פקודי שעשה כן "להרגיל הכהנים". גם הרמב"ן כתב בפרשת פקודי "להרגיל הלוים".

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ב' מרץ 04, 2019 6:40 pm
על ידי דרומי
בשיטת רש"י ראה כאן

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ג' מרץ 05, 2019 12:26 am
על ידי שייף נפיק
שבענו מטובך כתב:ראב"ע כתב בפרשת פקודי שעשה כן "להרגיל הכהנים". גם הרמב"ן כתב בפרשת פקודי "להרגיל הלוים".

תמוה מאוד אם כן למה לא נתן להם לנסות לפרק ולבנות בעצמם?

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ד' מרץ 06, 2019 8:36 am
על ידי אוצר החכמה
הקב"ה ציווה אותו ביום החדש הראשון באחד לחודש תקים את משכן אהל מועד. וזה היה היום השמיני למילואים. כך שאי אפשר להקימו קודם. אבל כיוון שצריך להקריב את קרבנות המילואים צריך להקימו כדי להקריב ולפרקו.

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ד' מרץ 06, 2019 1:37 pm
על ידי לענין
טעמי המצוות להאריז''ל.PNG
טעמי המצוות להאריז''ל.PNG (26.83 KiB) נצפה 3681 פעמים

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ד' מרץ 06, 2019 2:43 pm
על ידי יהודי טבעי
אוצר החכמה כתב:הקב"ה ציווה אותו ביום החדש הראשון באחד לחודש תקים את משכן אהל מועד. וזה היה היום השמיני למילואים. כך שאי אפשר להקימו קודם. אבל כיוון שצריך להקריב את קרבנות המילואים צריך להקימו כדי להקריב ולפרקו.


שפיר, טבא פלפלא חדא מצנא מלי קרי.
רק צריך להוסיף שהקרבת המילואים היתה לצורך התקדשות הכהנים שעבודתם מחנכתם ולכפר עליהם, ולא רק לאמן את ידם, ולכן היה צריך הקרבה דווקא בפתח אהל מועד, שיהא נחשב הקרבה, ולכן הקימו את אוהל מועד לצורך העבודה בלבד, וכמו שכתבת הפירוק היה בכדי שלא יהא נחשב הקמה לשם הקמה והשראת השכינה, ופירקוהו בכל פרק של עבודה, לומר לך שאין ההקמה אלא לשם עבודת הכהנים המסויימת.

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ד' מרץ 06, 2019 7:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
כמנהג המקום, אשאל שאלה מענין לענין באותו ענין:
מתי משה פירק את המשכן בכל יום?
ובפרט שאהרן ובניו נצטוו "ופתח אוהל מועד תשבו יומם ולילה שבעת ימים"!

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ה' מרץ 07, 2019 10:23 am
על ידי ביקורת תהיה
יהודי טבעי כתב:צריך להוסיף שהקרבת קרבנות המילואים היתה לצורך התקדשות הכהנים שעבודתם מחנכתם ולכפר עליהם, ולא רק לאמן את ידם, ולכן היה צריך הקרבה דווקא בפתח אהל מועד, שיהא נחשב הקרבה, ולכן הקימו את אוהל מועד לצורך העבודה בלבד, וכמו שכתבת הפירוק היה בכדי שלא יהא נחשב הקמה לשם הקמה והשראת השכינה, ופירקוהו בכל פרק של עבודה, לומר לך שאין ההקמה אלא לשם עבודת הכהנים המסויימת.
ויש להוסיף עוד:
א. את פר הכפורים שבא לצורך המזבח - לכפר עליו ולמלא את ידיו.
ב. את הקמת המשכן לצורך משיחתו בשמן המשחה, כי אין המשיחה אלא לאחר ההקמה.
ויש להעיר: לכאורה כל הסדר כולו של פירוק המשכן והכלים האמור בפרשת במדבר הרי הוא בכלל מה שאמרו 'שכל שבעת ימי המלואים היה משה מעמידו ומפרקו'.

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ה' מרץ 07, 2019 10:33 am
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:מתי משה פירק את המשכן בכל יום?

רמב"ן בפרשתן:
וְנִרְאֶה לְדַעְתָּם, כִּי בְּשִׁבְעַת הַיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים הָיָה מֵקִים אוֹתוֹ בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר, וְעוֹמֵד כֵּן כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה, וְכַעֲלוֹת הַשַּׁחַר הָיָה מוֹרִיד אוֹתוֹ וְחוֹזֵר וּמְקִימוֹ מִיָּד, כִּי הַכָּתוּב אָמַר 'וּפֶתַח אֹהֶל מוֹעֵד תֵּשְׁבוּ יוֹמָם וָלַיְלָה', וְאֵין פֶּתַח לָאֹהֶל רַק בְּעֵת הֲקָמָתוֹ.

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ה' מרץ 07, 2019 11:32 am
על ידי עזריאל ברגר
ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:מתי משה פירק את המשכן בכל יום?

רמב"ן בפרשתן:
וְנִרְאֶה לְדַעְתָּם, כִּי בְּשִׁבְעַת הַיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים הָיָה מֵקִים אוֹתוֹ בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר, וְעוֹמֵד כֵּן כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה, וְכַעֲלוֹת הַשַּׁחַר הָיָה מוֹרִיד אוֹתוֹ וְחוֹזֵר וּמְקִימוֹ מִיָּד, כִּי הַכָּתוּב אָמַר 'וּפֶתַח אֹהֶל מוֹעֵד תֵּשְׁבוּ יוֹמָם וָלַיְלָה', וְאֵין פֶּתַח לָאֹהֶל רַק בְּעֵת הֲקָמָתוֹ.

יישר כח. ברוך שכיוונתי לסברתו.

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ה' מרץ 07, 2019 12:42 pm
על ידי יהודי טבעי
ביקורת תהיה כתב:
יהודי טבעי כתב:צריך להוסיף שהקרבת קרבנות המילואים היתה לצורך התקדשות הכהנים שעבודתם מחנכתם ולכפר עליהם, ולא רק לאמן את ידם, ולכן היה צריך הקרבה דווקא בפתח אהל מועד, שיהא נחשב הקרבה, ולכן הקימו את אוהל מועד לצורך העבודה בלבד, וכמו שכתבת הפירוק היה בכדי שלא יהא נחשב הקמה לשם הקמה והשראת השכינה, ופירקוהו בכל פרק של עבודה, לומר לך שאין ההקמה אלא לשם עבודת הכהנים המסויימת.
ויש להוסיף עוד:
א. את פר הכפורים שבא לצורך המזבח - לכפר עליו ולמלא את ידיו.
ב. את הקמת המשכן לצורך משיחתו בשמן המשחה, כי אין המשיחה אלא לאחר ההקמה.
ויש להעיר: לכאורה כל הסדר כולו של פירוק המשכן והכלים האמור בפרשת במדבר הרי הוא בכלל מה שאמרו 'שכל שבעת ימי המלואים היה משה מעמידו ומפרקו'.


לא הבנתי שותא דמר, לא באתי למנות תפקידם של שבעת ימי המילואים, אלא לבאר מדוע פירקוהו, ועל זה כתבתי שנועד לבטא שהוקם רק לצורך העבודה.
שני הדברים שציינת הם עניינים נוספים שהיו שם, אך עבורם לא היה צורך לפרק את המשכן.

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: א' אפריל 11, 2021 12:00 pm
על ידי שמר
שבענו מטובך כתב:ראב"ע כתב בפרשת פקודי שעשה כן "להרגיל הכהנים". גם הרמב"ן כתב בפרשת פקודי "להרגיל הלוים".

ובתו"ת (במדבר ז, א) הטעים יותר "יתכן דעשה כן כדי להתרגל במלאכת המשכן וכמבואר בירושלמי שהיה גם מסדר את העבודות בכל יום, וכן מצינו שלתכלית הרגל בעבודה קצבו שבעת ימים, וכמו ביומא י"ד א' בכה"ג שמינו אותו לעבודת יוהכ"פ היו מפרישין אותו שבעת ימים וכל אותן הימים היה זורק את הדם ומקטיר את הקטורת ומטיב את הנרות וכו' כדי להתרגל בעבודה, יעו"ש"

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ג' אפריל 13, 2021 2:19 pm
על ידי בן מיכאל
עזריאל ברגר כתב:
ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:מתי משה פירק את המשכן בכל יום?

רמב"ן בפרשתן:
וְנִרְאֶה לְדַעְתָּם, כִּי בְּשִׁבְעַת הַיָּמִים הָרִאשׁוֹנִים הָיָה מֵקִים אוֹתוֹ בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר, וְעוֹמֵד כֵּן כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה, וְכַעֲלוֹת הַשַּׁחַר הָיָה מוֹרִיד אוֹתוֹ וְחוֹזֵר וּמְקִימוֹ מִיָּד, כִּי הַכָּתוּב אָמַר 'וּפֶתַח אֹהֶל מוֹעֵד תֵּשְׁבוּ יוֹמָם וָלַיְלָה', וְאֵין פֶּתַח לָאֹהֶל רַק בְּעֵת הֲקָמָתוֹ.

יישר כח. ברוך שכיוונתי לסברתו.

הבעיה שבדברי חז"ל לא משמע כן.

Re: פירוק המשכן כל שבעת ימי המילואים למה?

פורסם: ד' אפריל 14, 2021 11:00 am
על ידי ביליצר
בד"א לרמז כי שבע יפול צדיק וקם !! ופלא יהיה בעיניי אם עדיין אינו בכתובים