מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי בתבונה » ד' מרץ 13, 2019 6:29 pm

הזורק תינוק מראש הגג ובא אחר וקבלו בסייף מדוע פטור הזורק מדמי הנהרג?
הסבר
1. מצינו בכמה מהקדמונים שסברו שהורג אדם פטור מדמי הנהרג משום קלב"מ (ובפרט בהורג עבד חבירו).
2. לגבי מזיק הדין הוא שהזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו במקל הראשון חייב אי בתר מעיקרא אזלינן (כך פסקו הרמב"ם והשו"ע).
3. לגבי רוצח, הזורק תינוק מראש הגג ובא אחר וקבלו בסייף, הראשון פטור לכל הדעות, ורק לגבי השני באנו למחלוקת ריב"ב ורבנן.
4. אם כן אותו זורק תינוק מראש הגג מסעיף 3 שלגבי דיני רוצח אינו נחשב הרוצח, ואילו מזיק נחשב שהרי כלפי דיני מזיק בתר מעיקרא אזלינן, והראשון יחשב המזיק, ואם כן מתחייב בתשלומים, ובלי שיהיה נחשב הרוצח אם כן יש לחוד האם יהיה חייב בדמי הנהרג?
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ד' מרץ 13, 2019 7:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: חידה בזורק תינוק מראש הגג

הודעהעל ידי ישנו » ד' מרץ 13, 2019 7:03 pm

בתבונה כתב:1. מצינו בכמה מהקדמונים שסברו שהורג אדם פטור מדמי הנהרג משום קלב"מ (ובפרט בהורג עבד חבירו).
2. לגבי מזיק הדין הוא שהזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו במקל הראשון חייב אי בתר מעיקרא אזלינן (כך פסקו הרמב"ם והשו"ע).
3. לגבי רוצח, הזורק תינוק מראש הגג ובא אחר וקבלו בסייף, הראשון פטור לכל הדעות, ורק לגבי השני באנו למחלוקת ריב"ב ורבנן.
4. אם כן אותו זורק תינוק מראש הגג מסעיף 3 שלגבי דיני רוצח אינו נחשב הרוצח, אם כן למה שלא יהיה חייב בדמי הנהרג?

פשוט מאוד.
לדעת הרמב"ן כל הסיבה שהשני חייב ברציחה זה בגלל שבתר תבר מנא אזלי' וא"כ לא מתחילה הקו'.
כל הקושיא היא לפי הראשונים שבתר מעיקרא לעניין נזיקין ולא לעניין מיתה.
ואם הנזרק לא נחשב כמת ברור שא"א לשלם דמים שלו, שהחיוב של הראשון בבתר מעיקרא הוא בגלל שהכלי נחשב כשבור, אבל באדם שנחשב כחי אין על מה לשלם.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי בתבונה » ד' מרץ 13, 2019 7:24 pm

ישנו כתב:
בתבונה כתב:1. מצינו בכמה מהקדמונים שסברו שהורג אדם פטור מדמי הנהרג משום קלב"מ (ובפרט בהורג עבד חבירו).
2. לגבי מזיק הדין הוא שהזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו במקל הראשון חייב אי בתר מעיקרא אזלינן (כך פסקו הרמב"ם והשו"ע).
3. לגבי רוצח, הזורק תינוק מראש הגג ובא אחר וקבלו בסייף, הראשון פטור לכל הדעות, ורק לגבי השני באנו למחלוקת ריב"ב ורבנן.
4. אם כן אותו זורק תינוק מראש הגג מסעיף 3 שלגבי דיני רוצח אינו נחשב הרוצח, אם כן למה שלא יהיה חייב בדמי הנהרג?

פשוט מאוד.
לדעת הרמב"ן כל הסיבה שהשני חייב ברציחה זה בגלל שבתר תבר מנא אזלי' וא"כ לא מתחילה הקו'.
כל הקושיא היא לפי הראשונים שבתר מעיקרא לעניין נזיקין ולא לעניין מיתה.
ואם הנזרק לא נחשב כמת ברור שא"א לשלם דמים שלו, שהחיוב של הראשון בבתר מעיקרא הוא בגלל שהכלי נחשב כשבור, אבל באדם שנחשב כחי אין על מה לשלם.

לא זכיתי להבין את דבריך
1. לא מצאתי רמב"ן שקשור אולי תואיל את דבריך ואם כוונתך לומר שלרבה שבתר מעיקרא אזלינן, אז זורק תינוק ובא אחר וקבלו בסייף השני פטור רבה אומר בב"ק כ"ו ע"ב בדיוק ההיפך?
2. איזה ראשונים? זה מפורש בגמ' (ב"ק כ"ו ע"ב) רבה אומר שבתר מעיקרא אזלינן ולא בתר תבר מנא ולכן הזורק חייב בממון וגם אומר
אמר רבה: זרק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו במקל - פטור, מאי טעמא? מנא תבירא תבר ... ואמר רבה: זרק תינוק מראש הגג ובא אחר וקבלו בסייף - פלוגתא דר' יהודה בן בתירא ורבנן"
וא"כ מפורש שלמרות שרבה אומר שלגבי מזיק בתר מעיקרא אזלינן ולא בתר תבר מנא, אומר רבה שלגבי חיוב מיתה של רוצח לא אזלינן בתר מעיקרא.
3. רצונך לומר שבגלל שזה אדם אז אין בו דין בתר מעיקרא? זה דבר מחודש מאוד ונוגד את הסברא, בפרט שבפשטות הסברא היא שהחפץ כבר לא נחשב בעל ערך. וא"כ מה זה משנה מהו הדבר הניזק.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי ישנו » ד' מרץ 13, 2019 7:39 pm

בתבונה כתב:
ישנו כתב:
בתבונה כתב:1. מצינו בכמה מהקדמונים שסברו שהורג אדם פטור מדמי הנהרג משום קלב"מ (ובפרט בהורג עבד חבירו).
2. לגבי מזיק הדין הוא שהזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו במקל הראשון חייב אי בתר מעיקרא אזלינן (כך פסקו הרמב"ם והשו"ע).
3. לגבי רוצח, הזורק תינוק מראש הגג ובא אחר וקבלו בסייף, הראשון פטור לכל הדעות, ורק לגבי השני באנו למחלוקת ריב"ב ורבנן.
4. אם כן אותו זורק תינוק מראש הגג מסעיף 3 שלגבי דיני רוצח אינו נחשב הרוצח, אם כן למה שלא יהיה חייב בדמי הנהרג?

פשוט מאוד.
לדעת הרמב"ן כל הסיבה שהשני חייב ברציחה זה בגלל שבתר תבר מנא אזלי' וא"כ לא מתחילה הקו'.
כל הקושיא היא לפי הראשונים שבתר מעיקרא לעניין נזיקין ולא לעניין מיתה.
ואם הנזרק לא נחשב כמת ברור שא"א לשלם דמים שלו, שהחיוב של הראשון בבתר מעיקרא הוא בגלל שהכלי נחשב כשבור, אבל באדם שנחשב כחי אין על מה לשלם.

לא זכיתי להבין את דבריך
1. לא מצאתי רמב"ן שקשור אולי תואיל את דבריך ואם כוונתך לומר שלרבה שבתר מעיקרא אזלינן, אז זורק תינוק ובא אחר וקבלו בסייף השני פטור רבה אומר בב"ק כ"ו ע"ב בדיוק ההיפך?
2. איזה ראשונים? זה מפורש בגמ' (ב"ק כ"ו ע"ב) רבה אומר שבתר מעיקרא אזלינן ולא בתר תבר מנא ולכן הזורק חייב בממון וגם אומר
אמר רבה: זרק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו במקל - פטור, מאי טעמא? מנא תבירא תבר ... ואמר רבה: זרק תינוק מראש הגג ובא אחר וקבלו בסייף - פלוגתא דר' יהודה בן בתירא ורבנן"
וא"כ מפורש שלמרות שרבה אומר שלגבי מזיק בתר מעיקרא אזלינן ולא בתר תבר מנא, אומר רבה שלגבי חיוב מיתה של רוצח לא אזלינן בתר מעיקרא.
3. רצונך לומר שבגלל שזה אדם אז אין בו דין בתר מעיקרא? זה דבר מחודש מאוד ונוגד את הסברא, בפרט שבפשטות הסברא היא שהחפץ כבר לא נחשב בעל ערך. וא"כ מה זה משנה מהו הדבר הניזק.

1. הרמב"ן במלחמות סוף כיצד הרגל סובר שרבה שאמר זורק כלי וכו', סובר בתר תבר מנא אזלי'. (והשני פטור כי אין לכלי דמים).
וראייתו שאם בתר מעיקרא אזלי' למה בזורק תינוק הראשון לא מתחייב.
2. כת' כל האחרונים שהראשונים יצטרכו לחלק בין מיתה לנזיקין, שאדם לא נחשב כמת גם אם בתר מעיקרא אזלי'.
3. ומכיוון שחיוב דמים של ב"ח הוא לא חיוב תשלומי נזיקין אלא דמי הנהרג, והאדם הרי לא נחשב הרוג, ממילא אין על מה לשלם.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי בתבונה » ד' מרץ 13, 2019 8:04 pm

ישנו כתב:
בתבונה כתב:
ישנו כתב:
בתבונה כתב:1. מצינו בכמה מהקדמונים שסברו שהורג אדם פטור מדמי הנהרג משום קלב"מ (ובפרט בהורג עבד חבירו).
2. לגבי מזיק הדין הוא שהזורק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו במקל הראשון חייב אי בתר מעיקרא אזלינן (כך פסקו הרמב"ם והשו"ע).
3. לגבי רוצח, הזורק תינוק מראש הגג ובא אחר וקבלו בסייף, הראשון פטור לכל הדעות, ורק לגבי השני באנו למחלוקת ריב"ב ורבנן.
4. אם כן אותו זורק תינוק מראש הגג מסעיף 3 שלגבי דיני רוצח אינו נחשב הרוצח, אם כן למה שלא יהיה חייב בדמי הנהרג?

פשוט מאוד.
לדעת הרמב"ן כל הסיבה שהשני חייב ברציחה זה בגלל שבתר תבר מנא אזלי' וא"כ לא מתחילה הקו'.
כל הקושיא היא לפי הראשונים שבתר מעיקרא לעניין נזיקין ולא לעניין מיתה.
ואם הנזרק לא נחשב כמת ברור שא"א לשלם דמים שלו, שהחיוב של הראשון בבתר מעיקרא הוא בגלל שהכלי נחשב כשבור, אבל באדם שנחשב כחי אין על מה לשלם.

לא זכיתי להבין את דבריך
1. לא מצאתי רמב"ן שקשור אולי תואיל את דבריך ואם כוונתך לומר שלרבה שבתר מעיקרא אזלינן, אז זורק תינוק ובא אחר וקבלו בסייף השני פטור רבה אומר בב"ק כ"ו ע"ב בדיוק ההיפך?
2. איזה ראשונים? זה מפורש בגמ' (ב"ק כ"ו ע"ב) רבה אומר שבתר מעיקרא אזלינן ולא בתר תבר מנא ולכן הזורק חייב בממון וגם אומר
אמר רבה: זרק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו במקל - פטור, מאי טעמא? מנא תבירא תבר ... ואמר רבה: זרק תינוק מראש הגג ובא אחר וקבלו בסייף - פלוגתא דר' יהודה בן בתירא ורבנן"
וא"כ מפורש שלמרות שרבה אומר שלגבי מזיק בתר מעיקרא אזלינן ולא בתר תבר מנא, אומר רבה שלגבי חיוב מיתה של רוצח לא אזלינן בתר מעיקרא.
3. רצונך לומר שבגלל שזה אדם אז אין בו דין בתר מעיקרא? זה דבר מחודש מאוד ונוגד את הסברא, בפרט שבפשטות הסברא היא שהחפץ כבר לא נחשב בעל ערך. וא"כ מה זה משנה מהו הדבר הניזק.

1. הרמב"ן במלחמות סוף כיצד הרגל סובר שרבה שאמר זורק כלי וכו', סובר בתר תבר מנא אזלי'. (והשני פטור כי אין לכלי דמים).
וראייתו שאם בתר מעיקרא אזלי' למה בזורק תינוק הראשון לא מתחייב.
2. כת' כל האחרונים שהראשונים יצטרכו לחלק בין מיתה לנזיקין, שאדם לא נחשב כמת גם אם בתר מעיקרא אזלי'.
3. ומכיוון שחיוב דמים של ב"ח הוא לא חיוב תשלומי נזיקין אלא דמי הנהרג, והאדם הרי לא נחשב הרוג, ממילא אין על מה לשלם.

1. אכן הרמב"ן מביא פירוש כזה ולדבריו אכן לא קשה, אמנם שאר ראשונים פירשו ברבה שבתר מעיקרא אזלינן, וגם הרמב"ם פסק את שני הדינים.
2. החילוק הוא בין חיוב רוצח לחיוב מזיק, לא בין מזיק אדם למזיק ממון.
3. הרבה ראשונים סברו שללולי קלב"מ חייב מדין תשלומי נזיקין בדמי הנהרג, (לא בתור כופר) ועכ"פ בעבד. והשאלה היא לשיטתם

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי ישנו » ד' מרץ 13, 2019 8:14 pm

1. (ברמב"ם יש שאמרו שהוא פסק כך מספק, אבל אכן רוב הראשונים חולקים על הרמב"ן).
2. החילוק המקובל באחרונים שבאדם לא שייך לומר שהוא נחשב כמת גם אם בתר מעיקרא, (חפץ נמדד לפי התשמישים וכאשר הוא עומד לאיבוד נחשב אבוד, משאי"כ אדם החיות שלו לא נמדדת לפי הידיעה שהוא הולך למות, וכעי"ז חילוקים דומים).
3. ממילא גם לעניין חיוב דמים אותו דבר, כי חיוב דמים זה לא דמי הפסד אלא דמי החיים של האדם, וזה מקביל לחיוב כופר, וכיוון שהאדם עדיין חי אין על מה לשלם.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי בתבונה » ד' מרץ 13, 2019 9:26 pm

ישנו כתב:1. (ברמב"ם יש שאמרו שהוא פסק כך מספק, אבל אכן רוב הראשונים חולקים על הרמב"ן).
2. החילוק המקובל באחרונים שבאדם לא שייך לומר שהוא נחשב כמת גם אם בתר מעיקרא, (חפץ נמדד לפי התשמישים וכאשר הוא עומד לאיבוד נחשב אבוד, משאי"כ אדם החיות שלו לא נמדדת לפי הידיעה שהוא הולך למות, וכעי"ז חילוקים דומים).
3. ממילא גם לעניין חיוב דמים אותו דבר, כי חיוב דמים זה לא דמי הפסד אלא דמי החיים של האדם, וזה מקביל לחיוב כופר, וכיוון שהאדם עדיין חי אין על מה לשלם.

1. להוציא ממון מספק ?
2. חילוק נאה.
3. הרי בפועל הרוצח לא משלם את דמי הנהרג, אלא שכתבו הראשונים לחייב את ההורג בדמי הנהרג ככל מזיק אדם, כפי שהמזיק את שינו של חבירו חייב בתשלום השן, כך גם המזיק שנטל את כל כל גופו חייב בתשלום כל שוויו, אלא שפטור מצד קלב"מ. אז אם כל מזיק אדם חייב בתור תשלומי כופר מצד "אל תקחו כופר לנפש רוצח אבל אתה לוקח כופר לראשי איברים" (כך משמע בדעת הרמב"ם שחיוב תשלומי אדם המזיק אדם הוא כעין כופר), ואז אכן תשובתך אפשרית, אבל לכופר לא צריך להגיע לקלב"מ, אלא הפטור נובע מ"אל תקחו כופר לנפש רוצח", אלא שהראשונים שהקשו זאת ע"כ סברו שחיוב תשלומי מזיק אדם הוא ככל תשלומי ממון ולא ככופר, ולכן גם הקשו שכמו הנוטל את שן חבירו נחשב שנטל ממנו ממון (השן שווה כסף) כך גם רוצח נחשב שגם לקח שווה כסף שזה דמי כולו ולא מקביל לכופר.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי ישנו » ד' מרץ 13, 2019 9:48 pm

בתבונה כתב:
ישנו כתב:1. (ברמב"ם יש שאמרו שהוא פסק כך מספק, אבל אכן רוב הראשונים חולקים על הרמב"ן).
2. החילוק המקובל באחרונים שבאדם לא שייך לומר שהוא נחשב כמת גם אם בתר מעיקרא, (חפץ נמדד לפי התשמישים וכאשר הוא עומד לאיבוד נחשב אבוד, משאי"כ אדם החיות שלו לא נמדדת לפי הידיעה שהוא הולך למות, וכעי"ז חילוקים דומים).
3. ממילא גם לעניין חיוב דמים אותו דבר, כי חיוב דמים זה לא דמי הפסד אלא דמי החיים של האדם, וזה מקביל לחיוב כופר, וכיוון שהאדם עדיין חי אין על מה לשלם.

1. להוציא ממון מספק ?
2. חילוק נאה.
3. הרי בפועל הרוצח לא משלם את דמי הנהרג, אלא שכתבו הראשונים לחייב את ההורג בדמי הנהרג ככל מזיק אדם, כפי שהמזיק את שינו של חבירו חייב בתשלום השן, כך גם המזיק שנטל את כל כל גופו חייב בתשלום כל שוויו, אלא שפטור מצד קלב"מ. אז אם כל מזיק אדם חייב בתור תשלומי כופר מצד "אל תקחו כופר לנפש רוצח אבל אתה לוקח כופר לראשי איברים" (כך משמע בדעת הרמב"ם שחיוב תשלומי אדם המזיק אדם הוא כעין כופר), ואז אכן תשובתך אפשרית, אבל לכופר לא צריך להגיע לקלב"מ, אלא הפטור נובע מ"אל תקחו כופר לנפש רוצח", אלא שהראשונים שהקשו זאת ע"כ סברו שחיוב תשלומי מזיק אדם הוא ככל תשלומי ממון ולא ככופר, ולכן גם הקשו שכמו הנוטל את שן חבירו נחשב שנטל ממנו ממון (השן שווה כסף) כך גם רוצח נחשב שגם לקח שווה כסף שזה דמי כולו ולא מקביל לכופר.

1. הרמב"ם לא כתב שהראשון חייב אלא שהשני פטור.
3. בגמ' ב"ק מ"ג: מבואר שחיוב דמים הוא לא חיוב ממוני רגיל, גם לעניין שהודאת בע"ד שלא מחייבת קנס בעבד לא מחייבת דמים, וגם שבאש שאין כופר דנה הגמ' שלא יהיה גם חיוב דמים.
ונראה שזה לא חיוב על איבוד הגוף, אלא על איבוד הנפש, ובאדם הנפש לא נאבדה עד שמת בפועל.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי בתבונה » ו' מרץ 15, 2019 4:42 pm

ישנו כתב:בגמ' ב"ק מ"ג: מבואר שחיוב דמים הוא לא חיוב ממוני רגיל, גם לעניין שהודאת בע"ד שלא מחייבת קנס בעבד לא מחייבת דמים, וגם שבאש שאין כופר דנה הגמ' שלא יהיה גם חיוב דמים.
ונראה שזה לא חיוב על איבוד הגוף, אלא על איבוד הנפש, ובאדם הנפש לא נאבדה עד שמת בפועל.

מדובר במהלך אפשרי אבל מחודש וגם לא מסתדר עם חלק גדול מהראשונים
לפי המהלך הזה, בהריגה בתר תבר מנא אזלינן ולא נחשב אף כמזיק היות וגם כלפי המזיק של הדמים בתר תבר מנא אזלינן . וזה לא כל כך מסתדר בחלק מהראשונים והאחרונים למשל:
1. (בשמ"ק ב"ק כו: מביא מתלמיד ר"ת) כתוב שהזורק פטור בגלל גזיה"כ, ולא בגלל שבתר תבר מנא אזלינן. (ואפשר לדחוק שזה גופא הגזיה"כ שבתר תבר מנא אזלינן)
2. יש בראשונים בשיטה, שהשני פטור ממיתה כי בתר מעיקרא אזלינן ונחשב כמת, ויש שהוסיפו שלמ"ד בתר תבר מנא השני חייב גם לדעת רבנן. (דהיינו שגם בהריגה בתר מעיקרא אזלינן, אלא דגזה"כ שגם יהיה הממית בפועל).
3. אם בתר תבר מנא אזלינן, אז במזיק השני חייב, והקשה הרמב"ן על שאר הראשונים שהרי כשהוא באוויר אין לו שוויות וביאר הגרשש"ק כתב שאם בתר תבר מנא אזלינן אז החפץ לא נחשב שירד משוויו ונחשב כידיעת עתידות חיצונית, ורק אם בתר מעיקרא אזלינן נחשב שיש נזק בגוף הדבר וירד משוויו, ובגמ' שם בהמשך אם בא שור וקבלו בקרניו אם בדניזק שיימינן אז הנהרג אין לו שוויות ממון כי עומד ליפול ופטור מכופר , והרי אם נאמר שכלפי דמי הנהרג בתר תבר מנא אזלינן אז השני חייב ממון ונחשב שיש לו שווות.
4. האחרונים והראשונים התקשו בב"ק מג: ולא יישבו כדבריך [למה בשור שהורג עבד סבר רבה שאין משלם דמי הנהרג ע"פ עצמו, ובהורג בןחורין ישלם דמי הנהרג ע"פ עצמו, וכן למה יש צד שאש פטור מדי הנהרג]. וכתבו כמה דרכים בזה (תור"פ חת"ס או"ש חזו"א) , אם כי אין מזה ראייה נגד, היות וגם אם המהלך מצד עצמו נכון הוא לא מיישב את השאלות הנ"ל.
5. גם אם זה לא חיוב ממוני רגיל, זה עוד חידוש לומר שבזה בתר תבר מנא אזלינן.
היה אפשר את המהלך שלך בלי לומר שברציחה בתר תבר מנא אזלינן, רק שתשלומי דמי הנהרג יש את אותם תנאים של חיוב מיתה של רוצח, ואם יש גזה"כ שהזורק פטור כי הוא אינו הממית בפועל אז הגזה"כ הזו היא גם כלפי ממון של דמי הנהרג, אמנם מדובר במהלכים שאינם מוכרחים ומחודשים.
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ש' מרץ 16, 2019 10:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי בתבונה » ש' מרץ 16, 2019 11:57 pm

לכאורה לזורק יש קים ליה בדרבה מיניה מדין רודף.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: היתכן שזורק תינוק מראש הגג יהיה חייב בתשלומי התינוק?

הודעהעל ידי בתבונה » ב' מאי 06, 2019 12:17 am

במאבד עצמו לדעת אם נחשב חייב מיתה בידי אדם יש לו קלב"מ,
ואם נחשב רק כחיב מיתה ביד"ש אין לו קלב"מ כדכתב במנ"ח
ואם אין לו קלב"מ יש לדון בחצי עבד וחצי בן חורין שאבד עצמו לדעת אם נשתעבדו נכסיו שהזיק החצי עבד שבו.
ואם יש לו קלב"מ, , וקפץ מראש הגג וקבלו אחר בסייף שייך הדיון כאן שאין בו דין רודף.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 391 אורחים