עמוד 1 מתוך 1

חי צומם דומם

פורסם: ש' מרץ 16, 2019 9:04 pm
על ידי אבני גזית
מי הראשון שהכיר בחלוקת הנבראים בצורה הזו?
האם זה מופיע כבר בדברי חז"ל, או שהכוזרי היה הראשון שדיבר על כך?

והאם ידוע למישהו, האם גם חכמי אומות העולם התייחסו לבריאה בהרכבים הללו.

תודה

Re: חי צומם דומם

פורסם: ש' מרץ 16, 2019 9:54 pm
על ידי איתן
כמדומני שעוד אריסטו התחיל בחלוקה של העולם לקטגוריות של חשיבות עולה. ובימי הביינים הייתה חלוקה מקובלת לכמה קבוצות. גם אחר כך ליניאוס חילק את העולם לחי, צומח ודומם.

מדע עתיק, לא זולת זה. לא משהו "יהודי" במהותו.

Re: חי צומם דומם

פורסם: ש' מרץ 16, 2019 10:14 pm
על ידי כרמי שלי

Re: חי צומם דומם

פורסם: ש' מרץ 16, 2019 11:21 pm
על ידי צביב
באחד מספרי הדרוש שהיו ברשות הרב דסקין מפרדס חנה,
כתב הערה,
שבבית המקדש היו לוחות אבן בקדש הקדשים,
קרבנות מהצומח בהיכל - שמן זית , חטה, וסממני הקטורת,
בעזרת כהנים היו קרבנות מהחי,
ובחוץ היה האדם.

Re: חי צומם דומם

פורסם: א' מרץ 17, 2019 12:13 am
על ידי בתבונה
איתן כתב:כמדומני שעוד אריסטו התחיל בחלוקה של העולם לקטגוריות של חשיבות עולה. ובימי הביינים הייתה חלוקה מקובלת לכמה קבוצות. גם אחר כך ליניאוס חילק את העולם לחי, צומח ודומם.

מדע עתיק, לא זולת זה. לא משהו "יהודי" במהותו.


מובא בשם האריז"ל שרמוז בתהלים פרק קמח
(ט) הֶהָרִ֥ים וְכָל־גְּבָע֑וֹת עֵ֥ץ פְּ֝רִ֗י וְכָל־אֲרָזִֽים:
(י) הַֽחַיָּ֥ה וְכָל־בְּהֵמָ֑ה רֶ֗מֶשׂ וְצִפּ֥וֹר כָּנָֽף:
(יא) מַלְכֵי־אֶ֭רֶץ וְכָל־לְאֻמִּ֑ים שָׂ֝רִ֗ים וְכָל־שֹׁ֥פְטֵי אָֽרֶץ:
(יב) בַּחוּרִ֥ים וְגַם־בְּתוּל֑וֹת זְ֝קֵנִ֗ים עִם־נְעָרִֽים:
(יג) יְהַלְל֤וּ׀ אֶת־שֵׁ֬ם יְקֹוָ֗ק כִּֽי־נִשְׂגָּ֣ב שְׁמ֣וֹ לְבַדּ֑וֹ ה֝וֹד֗וֹ עַל־אֶ֥רֶץ וְשָׁמָֽיִם:
(יד) וַיָּ֤רֶם קֶ֨רֶן׀ לְעַמּ֡וֹ תְּהִלָּ֤ה לְֽכָל־חֲסִידָ֗יו לִבְנֵ֣י יִ֭שְׂרָאֵל עַֽם־קְרֹב֗וֹ הַֽלְלוּי-ה
(ואולי גם אפ"ל שמופיעה גם מדרגת ישראל)

Re: חי צומם דומם

פורסם: א' מרץ 17, 2019 12:19 am
על ידי אבני גזית
צביב כתב:באחד מספרי הדרוש שהיו ברשות הרב דסקין מפרדס חנה,
כתב הערה,
שבבית המקדש היו לוחות אבן בקדש הקדשים,
קרבנות מהצומח בהיכל - שמן זית , חטה, וסממני הקטורת,
בעזרת כהנים היו קרבנות מהחי,
ובחוץ היה האדם.


יש בראשונים שהמלח הוא הדומם.
מנחות מן הצומח.
קרבנות מן החי.
והאדם הוא המקריב.

Re: חי צומם דומם

פורסם: א' מרץ 17, 2019 10:52 am
על ידי ישא ברכה
יש באבות דרבי נתן פרק לז, חלוקה של הבריאה למינים מסוימים.
שבעה בריות זו למעלה מזו וזו למעלה מזו. למעלה מכולם ברא רקיע. למעלה מן הרקיע ברא כוכבים שמאירין לעולם. למעלה מכוכבים ברא אילנות שאילנות עושין פירות וכוכבים אינם עושין פירות. ולמעלה מן האילנות ברא רוחות רעות שרוחות רעות הולכות לכאן ולכאן ואילנות אינם זזים ממקומן. למעלה מרוחות רעות ברא בהמה שבהמה עושה ואוכלת ורוחות רעות לא עושות ולא אוכלות. למעלה מן הבהמה ברא אדם שבאדם יש בו דיעה ובבהמה אין בה דיעה. למעלה מן האדם ברא מלאכי השרת שמלאכי השרת הולכין מסוף העולם ועד סופו ובני אדם אינן כן:

Re: חי צומם דומם

פורסם: א' מרץ 17, 2019 6:14 pm
על ידי סגי נהור
אבני גזית כתב:יש בראשונים שהמלח הוא הדומם.
מנחות מן הצומח.
קרבנות מן החי.
והאדם הוא המקריב.

בכתבי האר"י בענין זה גם המלח נחשב צומח (לא ברור לי למה).

Re: חי צומם דומם

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 1:02 am
על ידי כרמי שלי
מעניני דיומא: הרמ"א בספרו מחיר יין (עה"פ א, ו) מביא זו החלוקה, ומחלקה לתתי-חלוקות. יעויי"ש.