מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודה בן יעקב
הודעות: 2987
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' אפריל 30, 2019 7:43 pm

האם ידלג על ברכת השכיבנו ע"מ להתחיל שמונה עשרה עם הציבור, וישלימה לאחר התפילה, או יתפלל כסדר?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15755
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אפריל 30, 2019 8:32 pm

עי' עמק ברכה עמ' ז. (מסקנתו שלא לדלג משום שתפילה בציבור אינה חובה ומסבי זצ"ל שמעתי שהצדק איתו ולא מטעמו...).

יוצא פוניבז'
הודעות: 2124
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' אפריל 30, 2019 8:50 pm

האם יש מקור ברור שתפילה בציבור זה דווקא במי שמתחיל עמם באותו רגע?

כדכד
הודעות: 8545
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 07, 2019 5:24 pm

בסימן ק"ט מבואר שהמוצא צבור מתפללים לא יצטרף אליהם אא"כ משער שיספיק לסיים לפני קדושה או מודים והבה"ל שם מסתפק במי שמתחיל עם הצבור ומאריך יותר מהם ולא יספיק לסיים עד קדושה האם יכול להתפלל אתם והצד לחלק הוא שכשמאחר אחרי הצבור אינו תפלה בצבור גמור וכשמתחיל עם הצבור זה תפלה בצבור גמור ומכאן מדייק הגרז"נ גולדברג שליט"א שהמתפלל לאחר שהתחילו הצבור נחשב תפלה בצבור אלא שאינו תפלה בצבור גמור.
יתכן שיש נפקותא בשאלה כאשר המתפלל והגיע להשכיבנו כשהצבור התחילו עמידה אםלא יספיק לסיים לפני שיאמרו קדיש

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' מאי 08, 2019 6:33 am

הגר"י גואלמן אמר בשם הגרח"פ שיינברג זצ"ל שידלג השכיבנו וישלימו אחר התפילה

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' מאי 08, 2019 6:34 am

יוצא פוניבז' כתב:האם יש מקור ברור שתפילה בציבור זה דווקא במי שמתחיל עמם באותו רגע?

כמדומה שנשנו באחרונים כמה דעות
האם זה שיעור אמירת ה' שפתי תפתח או אמירת ברכה ראשונה או ג' ברכות ראשונות.

חרסון
הודעות: 1194
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי חרסון » ד' מאי 08, 2019 9:11 am

כדכד כתב:בסימן ק"ט מבואר שהמוצא צבור מתפללים לא יצטרף אליהם אא"כ משער שיספיק לסיים לפני קדושה או מודים והבה"ל שם מסתפק במי שמתחיל עם הצבור ומאריך יותר מהם ולא יספיק לסיים עד קדושה האם יכול להתפלל אתם והצד לחלק הוא שכשמאחר אחרי הצבור אינו תפלה בצבור גמור וכשמתחיל עם הצבור זה תפלה בצבור גמור ומכאן מדייק הגרז"נ גולדברג שליט"א שהמתפלל לאחר שהתחילו הצבור נחשב תפלה בצבור אלא שאינו תפלה בצבור גמור.
יתכן שיש נפקותא בשאלה כאשר המתפלל והגיע להשכיבנו כשהצבור התחילו עמידה אםלא יספיק לסיים לפני שיאמרו קדיש


בשם החזו"א נמסר שהוא תמה על עצם העלאת ספק מעין זה.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2124
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מאי 08, 2019 11:02 am

אוהב עמו כתב:
יוצא פוניבז' כתב:האם יש מקור ברור שתפילה בציבור זה דווקא במי שמתחיל עמם באותו רגע?

כמדומה שנשנו באחרונים כמה דעות
האם זה שיעור אמירת ה' שפתי תפתח או אמירת ברכה ראשונה או ג' ברכות ראשונות.


מי זה האחרונים? ומהיכן הוציאו זאת?
והאם יש מי שסובר שאם השתהה מעט אי"ז תפילה בציבור?

כדכד
הודעות: 8545
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 09, 2019 9:26 am

חרסון כתב:
כדכד כתב:בסימן ק"ט מבואר שהמוצא צבור מתפללים לא יצטרף אליהם אא"כ משער שיספיק לסיים לפני קדושה או מודים והבה"ל שם מסתפק במי שמתחיל עם הצבור ומאריך יותר מהם ולא יספיק לסיים עד קדושה האם יכול להתפלל אתם והצד לחלק הוא שכשמאחר אחרי הצבור אינו תפלה בצבור גמור וכשמתחיל עם הצבור זה תפלה בצבור גמור ומכאן מדייק הגרז"נ גולדברג שליט"א שהמתפלל לאחר שהתחילו הצבור נחשב תפלה בצבור אלא שאינו תפלה בצבור גמור.
יתכן שיש נפקותא בשאלה כאשר המתפלל והגיע להשכיבנו כשהצבור התחילו עמידה אםלא יספיק לסיים לפני שיאמרו קדיש


בשם החזו"א נמסר שהוא תמה על עצם העלאת ספק מעין זה.

לאיזה צד הוא תמה?
אני שאלתי את הרב זלמן נחמיה גולדברג איך לנהוג בנדון ספק זה והוא השיב לי בתמיה: הבה"ל מסתפק ואינו יודע את התשובה אז אתה רוצה שאני אגיד לך?
אני יכול להבין אם החזו"א חולק על הבה"ל אבל לתמוה על עצם הספק נראה לי תמוה

חרסון
הודעות: 1194
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי חרסון » ה' מאי 09, 2019 9:28 am

נדפס ב'מעשה איש', דומני בשם ר' חיים קנייבסקי.

כדכד
הודעות: 8545
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 09, 2019 9:29 am

לא שאלתי איפה זה כתוב בשמו שאלתי מה הוא אומר שם והוספתי שלתמוה על הספק נראה לי תמוה
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ה' מאי 09, 2019 9:38 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חרסון
הודעות: 1194
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי חרסון » ה' מאי 09, 2019 9:32 am

דומני שלא כתוב שם יותר ממה שכתבתי. וזכותו של הגרז"נ שלא להכריע בספקו של המ"ב, וזכותו של החזו"א שלא להבין את עצם הספק.

כדכד
הודעות: 8545
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 12, 2019 11:32 am

מה יש פה לא להבין?
הבה"ל הסביר את הספק האם הדין שבשו"ע נאמר רק במאחר או גם בתפלל תפלה בצבור גמור.
הוא יכול לחלוק ולסבור שפשוט לו כאחד הצדדים.

לבי במערב
הודעות: 9350
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 21, 2020 2:25 am

איש_ספר כתב:עי' עמק ברכה עמ' ז. (מסקנתו שלא לדלג משום שתפילה בציבור אינה חובה ומסבי זצ"ל שמעתי שהצדק איתו ולא מטעמו...).
והטעם האמיתי מהו?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים