עמוד 1 מתוך 1

לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ג' אפריל 30, 2019 7:43 pm
על ידי יהודה בן יעקב
האם ידלג על ברכת השכיבנו ע"מ להתחיל שמונה עשרה עם הציבור, וישלימה לאחר התפילה, או יתפלל כסדר?

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ג' אפריל 30, 2019 8:32 pm
על ידי איש_ספר
עי' עמק ברכה עמ' ז. (מסקנתו שלא לדלג משום שתפילה בציבור אינה חובה ומסבי זצ"ל שמעתי שהצדק איתו ולא מטעמו...).

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ג' אפריל 30, 2019 8:50 pm
על ידי יוצא פוניבז'
האם יש מקור ברור שתפילה בציבור זה דווקא במי שמתחיל עמם באותו רגע?

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ג' מאי 07, 2019 5:24 pm
על ידי כדכד
בסימן ק"ט מבואר שהמוצא צבור מתפללים לא יצטרף אליהם אא"כ משער שיספיק לסיים לפני קדושה או מודים והבה"ל שם מסתפק במי שמתחיל עם הצבור ומאריך יותר מהם ולא יספיק לסיים עד קדושה האם יכול להתפלל אתם והצד לחלק הוא שכשמאחר אחרי הצבור אינו תפלה בצבור גמור וכשמתחיל עם הצבור זה תפלה בצבור גמור ומכאן מדייק הגרז"נ גולדברג שליט"א שהמתפלל לאחר שהתחילו הצבור נחשב תפלה בצבור אלא שאינו תפלה בצבור גמור.
יתכן שיש נפקותא בשאלה כאשר המתפלל והגיע להשכיבנו כשהצבור התחילו עמידה אםלא יספיק לסיים לפני שיאמרו קדיש

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ד' מאי 08, 2019 6:33 am
על ידי אוהב עמו
הגר"י גואלמן אמר בשם הגרח"פ שיינברג זצ"ל שידלג השכיבנו וישלימו אחר התפילה

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ד' מאי 08, 2019 6:34 am
על ידי אוהב עמו
יוצא פוניבז' כתב:האם יש מקור ברור שתפילה בציבור זה דווקא במי שמתחיל עמם באותו רגע?

כמדומה שנשנו באחרונים כמה דעות
האם זה שיעור אמירת ה' שפתי תפתח או אמירת ברכה ראשונה או ג' ברכות ראשונות.

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ד' מאי 08, 2019 9:11 am
על ידי חרסון
כדכד כתב:בסימן ק"ט מבואר שהמוצא צבור מתפללים לא יצטרף אליהם אא"כ משער שיספיק לסיים לפני קדושה או מודים והבה"ל שם מסתפק במי שמתחיל עם הצבור ומאריך יותר מהם ולא יספיק לסיים עד קדושה האם יכול להתפלל אתם והצד לחלק הוא שכשמאחר אחרי הצבור אינו תפלה בצבור גמור וכשמתחיל עם הצבור זה תפלה בצבור גמור ומכאן מדייק הגרז"נ גולדברג שליט"א שהמתפלל לאחר שהתחילו הצבור נחשב תפלה בצבור אלא שאינו תפלה בצבור גמור.
יתכן שיש נפקותא בשאלה כאשר המתפלל והגיע להשכיבנו כשהצבור התחילו עמידה אםלא יספיק לסיים לפני שיאמרו קדיש


בשם החזו"א נמסר שהוא תמה על עצם העלאת ספק מעין זה.

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ד' מאי 08, 2019 11:02 am
על ידי יוצא פוניבז'
אוהב עמו כתב:
יוצא פוניבז' כתב:האם יש מקור ברור שתפילה בציבור זה דווקא במי שמתחיל עמם באותו רגע?

כמדומה שנשנו באחרונים כמה דעות
האם זה שיעור אמירת ה' שפתי תפתח או אמירת ברכה ראשונה או ג' ברכות ראשונות.


מי זה האחרונים? ומהיכן הוציאו זאת?
והאם יש מי שסובר שאם השתהה מעט אי"ז תפילה בציבור?

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ה' מאי 09, 2019 9:26 am
על ידי כדכד
חרסון כתב:
כדכד כתב:בסימן ק"ט מבואר שהמוצא צבור מתפללים לא יצטרף אליהם אא"כ משער שיספיק לסיים לפני קדושה או מודים והבה"ל שם מסתפק במי שמתחיל עם הצבור ומאריך יותר מהם ולא יספיק לסיים עד קדושה האם יכול להתפלל אתם והצד לחלק הוא שכשמאחר אחרי הצבור אינו תפלה בצבור גמור וכשמתחיל עם הצבור זה תפלה בצבור גמור ומכאן מדייק הגרז"נ גולדברג שליט"א שהמתפלל לאחר שהתחילו הצבור נחשב תפלה בצבור אלא שאינו תפלה בצבור גמור.
יתכן שיש נפקותא בשאלה כאשר המתפלל והגיע להשכיבנו כשהצבור התחילו עמידה אםלא יספיק לסיים לפני שיאמרו קדיש


בשם החזו"א נמסר שהוא תמה על עצם העלאת ספק מעין זה.

לאיזה צד הוא תמה?
אני שאלתי את הרב זלמן נחמיה גולדברג איך לנהוג בנדון ספק זה והוא השיב לי בתמיה: הבה"ל מסתפק ואינו יודע את התשובה אז אתה רוצה שאני אגיד לך?
אני יכול להבין אם החזו"א חולק על הבה"ל אבל לתמוה על עצם הספק נראה לי תמוה

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ה' מאי 09, 2019 9:28 am
על ידי חרסון
נדפס ב'מעשה איש', דומני בשם ר' חיים קנייבסקי.

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ה' מאי 09, 2019 9:29 am
על ידי כדכד
לא שאלתי איפה זה כתוב בשמו שאלתי מה הוא אומר שם והוספתי שלתמוה על הספק נראה לי תמוה

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ה' מאי 09, 2019 9:32 am
על ידי חרסון
דומני שלא כתוב שם יותר ממה שכתבתי. וזכותו של הגרז"נ שלא להכריע בספקו של המ"ב, וזכותו של החזו"א שלא להבין את עצם הספק.

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: א' מאי 12, 2019 11:32 am
על ידי כדכד
מה יש פה לא להבין?
הבה"ל הסביר את הספק האם הדין שבשו"ע נאמר רק במאחר או גם בתפלל תפלה בצבור גמור.
הוא יכול לחלוק ולסבור שפשוט לו כאחד הצדדים.

Re: לא אמר ברכת השכיבנו והציבור התחילו שמונה עשרה

פורסם: ג' אפריל 21, 2020 2:25 am
על ידי לבי במערב
איש_ספר כתב:עי' עמק ברכה עמ' ז. (מסקנתו שלא לדלג משום שתפילה בציבור אינה חובה ומסבי זצ"ל שמעתי שהצדק איתו ולא מטעמו...).
והטעם האמיתי מהו?