עמוד 1 מתוך 1

שאלה בסוגיא כיסוי יריעות המשכן פרק הזורק מס' שבת

פורסם: א' מאי 05, 2019 1:31 am
על ידי אריה לייב
'והבריח התיכון בתוך הקרשים תנא בנס היה עומד (שמות כו, א) ואת המשכן תעשה עשר יריעות אורך היריעה האחת שמנה ועשרים באמה שדי אורכייהו לפותיא דמשכן כמה הויא עשרין ותמני דל עשר לאיגרא פשא להו ט' להאי גיסא וט' להאי גיסא לד' יהודה מיגליא אמה דאדנים לר' נחמיה מיגליא אמה דקרשים שדי פותייהו לאורכא דמשכן כמה הויא ארבעין דל תלתין לאיגרא פשא להו י' לר' יהודה מכסיא אמה דאדנים לר' נחמיה מיגליא אמה דאדנים (שמות כו, ז) ועשית יריעות עזים לאהל וגו' אורך היריעה האחת שלשים באמה וגו' שדי אורכייהו לפותיא דמשכן כמה הויא תלתין דל עשר לאיגרא פשא להו עשר להאי גיסא ועשר להאי גיסא לר' יהודה מיכסיא אמה דאדנים לר' נחמיה מיגליא אמה דאדנים תניא נמי הכי (שמות כו, יג) והאמה מזה והאמה מזה בעודף לכסות אמה של אדנים דברי ר' יהודה ר' נחמיה אומר לכסות אמה של קרשים שדי פותייהו לאורכיה דמשכן כמה הויא מ' וארבע דל תלתין לאיגרא פשא להו ארבע סרי דל תרתי לכפלא דכתיב (שמות כו, ט) וכפלת את היריעה הששית אל מול פני האהל פשא להו תרתי סרי בשלמא לר' יהודה היינו דכתיב חצי היריעה העודפת תסרח אלא לר' נחמיה מאי תסרח תסרח מחברותיה תנא דבי ר' ישמעאל למה משכן דומה לאשה שמהלכת בשוק ושפוליה מהלכין אחריה'

ע"כ ציטוט מהגמ' שבת דף צח:

לכאורה ר' יהודה לפי החשבון שקרשי המשכון היו מחודדין, אז האדנים היו מכוסות כי נחסך אמה, כך אומרת הגמ' . אז אני שואל ומה עם השיפוע שלקח קצת מקום והיריעה התפזרה , ולכן לא כל האדן היה מכוסה, ויכול להיות שבעוד חשבונות שם בגמ' לפי שיטה זו של השיפוע אפשר לשאול את זה הענין הוא מה שבאמת מעניין אותי האם באמת אין התייחסות של אחד האחרונים או קובצי חידו"ת שמקיף את כל הענין? כולל המדידות?

אשמח לקבל מקורות עם מראי מקומות מדוייקים.

תודה

Re: שאלה בסוגיא כיסוי יריעות המשכן פרק הזורק מס' שבת

פורסם: ג' מאי 07, 2019 1:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
מחישוב ע"פ משפט פיתגורס - מדובר על מעט מן המעט שהיה מגולה (כחצי טפח לכל היותר).

Re: שאלה בסוגיא כיסוי יריעות המשכן פרק הזורק מס' שבת

פורסם: ד' מאי 08, 2019 9:18 pm
על ידי אריה לייב
ר' עזריאל , תוכל לתת חשבון מדוייק?

Re: שאלה בסוגיא כיסוי יריעות המשכן פרק הזורק מס' שבת

פורסם: ה' מאי 09, 2019 2:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
אריה לייב כתב:ר' עזריאל , תוכל לתת חשבון מדוייק?

משפט פיתגורס קובע כי "סכום שטחי הריבועים, הבנויים על הניצבים במשולש ישר-זווית, שווה לשטח הריבוע הבנוי על היתר" (הניצבים הם שתי צלעות שביניהן כלואה הזווית הישרה, והיתר הוא הצלע הארוכה של המשולש).
עפ"ז ננסה לבנות את המשולש ישר הזוית הריק שנוצר מעל הקרש:
גובהו כגובה הקרש - 10 אמות, שהן 240 אצבעות, ואב"א 9 אמות שהן 216 אצבעות (בניכוי האמה התחתונה המכוסה באדן, שאולי היתה חלקה ולא באלכסון).
רוחבו 23 אצבעות (אמה פחות אצבע).
את"ל שגובהו הוא 240 אצבעות - אלכסונו הוא כ241.099 אצבעות.
ואת"ל שגובהו הוא 216 אצבעות - אלכסונו הוא כ217.22 אצבעות.
כך או כך מדובר על מעט יותר מאצבע אחת שנוספה באלכסון, ועוד אצבע אחת בחודו של הקרש למעלה - סה"כ מעט יותר מחצי טפח.

Re: שאלה בסוגיא כיסוי יריעות המשכן פרק הזורק מס' שבת

פורסם: ג' מאי 14, 2019 9:02 pm
על ידי אריה לייב
יישר כח


אבל גם חצי טפח ניכר

Re: שאלה בסוגיא כיסוי יריעות המשכן פרק הזורק מס' שבת

פורסם: ה' מאי 16, 2019 1:24 am
על ידי לענין
הר"ן אומר שבגלל שאין בזה אמה לא הזכירו את זה
והגרח"ק שליט"א (בברייתא דמלאכת המשכן) אומר שהמיעוט המגולה הזה הושלם ע"י מקום הלולאות והקרסים (שג"כ לא הוזכרו בחשבון).

Re: שאלה בסוגיא כיסוי יריעות המשכן פרק הזורק מס' שבת

פורסם: ה' מאי 16, 2019 9:29 am
על ידי עזריאל ברגר
לענין כתב:והגרח"ק שליט"א (בברייתא דמלאכת המשכן) אומר שהמיעוט המגולה הזה הושלם ע"י מקום הלולאות והקרסים (שג"כ לא הוזכרו בחשבון).

זה מתרץ לאורכו של המשכן (ממזרח למערב). לא לרוחבו.