אי פעם ראיתי מי שמחלק שלשון 'חייב' - משמעו חוב גמור, ואילו לשון 'צריך' - משמעו חיוב לכתחילה בלבד.
לאי מי ידוע על מקור קדום לכך?
צריך. כתב רבינו הר"ב כנסת הגדולה ז"ל [או"ח סימן קנח ד"ה ע"ב שיטה ד], דבטור (אבה"ע) [או"ח] סימן רי"ט, [ואבה"ע] (ו)סימן (קמ"ו) [קמ"א] כתב מרן הב"י ז"ל, דלשון צריך לכתחילה משמע, הא דיעבד שפיר דמי, עיין שם בכנסת הגדולה באורך. ועיין בתשובת משאת משה חלק האחרון שנדפס מחדש [חלק יו"ד סימן ט] דף י"ד ע"ג ודף י"ו ע"א. ובתשובת פרח מטה אהרן [חלק א] סימן ן' דף ק' ע"ב. ובתשובת בית יעקב סוף סימן קל"ח. ובהשמטות ספר חוות יאיר (דף רס"ב ע"ב) [סימן קסו] כמה רבוותא בזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 323 אורחים