עמוד 1 מתוך 1

קבלת עול 'תלמוד תורה' כתנאי לעיכובא בגירות

פורסם: ב' מאי 20, 2019 10:17 pm
על ידי נוטר הכרמים
רשימות שיעורים (רי"ד סולובייצ'יק) מסכת יבמות דף מה עמוד ב
ג) וברמב"ם בפי"ג מא"ב (הל"ד) איתא שגר הבא להתגייר צריך לקבל עליו עול תורה, וז"ל וכן לדורות כשירצה העכו"ם להכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה צריך מילה וטבילה והרצאת קרבן עכ"ל. ונראה דס"ל דלא סגי בקבלת עול המצוות בלבד ואפי' קבלת כל תרי"ג מצוות, אלא יש עליו חיוב לקבל עליו עול תורה ולימודה, וגר שרוצה ליכנס לקהל ולקבל עליו עול מצוות, אך אינו מוכן לעמל בתורה, הרי זה חסרון בגירות. ועיין בלשון הרמב"ם בפי"ג שם (הלי"ד) ז"ל מודיעין אותן כובד עול התורה וטורח שיש בעשייתה עכ"ל, ומבואר שמודיעין אותן ב' דברים "עול התורה" "וטורח שיש בעשייתה", והיינו דגר הבא להתגייר צריך לקבל על עצמו עול תלמוד תורה בנוסף לקבלת עול עשיית המצוות. ונראה דהיסוד לזה הם דברי הברית האמורים בפ' בחוקותי: "אם בחוקותי תלכו" שפרש"י שתהיו עמלים בתורה, ומבואר דבעמלה תלויה כל ברית התורה, וע"כ זהו ג"כ חלק ממעשה הגירות. ועיין במשנה במס' אבות (פ"ג מ"ה) "רבי נחוניא בן הקנה אומר כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ", ופי' שם הרמב"ם בפיה"מ ז"ל עול תורה התמדת הקריאה עכ"ל, ולפ"ז עול תורה שצריך הגר לקבל הוא עמלה והתמדה בלימוד התורה

Re: קבלת עול 'תלמוד תורה' כתנאי לעיכובא בגירות

פורסם: ב' מאי 20, 2019 10:56 pm
על ידי ההוא דאמר
נאה.
אולם לא משמע כן בסוגיא בבכורות [ל, ב], דשם מדובר רק על קבלת כל התרי"ג מצוות שמעכבת.

Re: קבלת עול 'תלמוד תורה' כתנאי לעיכובא בגירות

פורסם: ב' מאי 20, 2019 11:22 pm
על ידי קראקובער
המחבר כדרכו בקודש מערב הלכה ואגדה וקצת מתפלא שטרחת בכלל להביא דבריו המופרכים.

Re: קבלת עול 'תלמוד תורה' כתנאי לעיכובא בגירות

פורסם: ב' מאי 20, 2019 11:37 pm
על ידי נוטר הכרמים
קראקובער כתב:המחבר כדרכו בקודש מערב הלכה ואגדה וקצת מתפלא שטרחת בכלל להביא דבריו המופרכים.
אסור להתענג מעט?
דווקא כאן אלו דיוקים יפים ברמב"ם, וההסבר מפר' בחוקותי אינו הבסיס. ברור לי שזה לא להלכה, אבל זה בהחלט מעניין.

Re: קבלת עול 'תלמוד תורה' כתנאי לעיכובא בגירות

פורסם: ג' מאי 21, 2019 1:44 pm
על ידי בברכה המשולשת
נוטר הכרמים כתב:
קראקובער כתב:המחבר כדרכו בקודש מערב הלכה ואגדה וקצת מתפלא שטרחת בכלל להביא דבריו המופרכים.
אסור להתענג מעט?
דווקא כאן אלו דיוקים יפים ברמב"ם, וההסבר מפר' בחוקותי אינו הבסיס. ברור לי שזה לא להלכה, אבל זה בהחלט מעניין.


בכל מקרה רשימות שיעורים זה לא הכרעתו למעשה אלא מה שאמר בלמדנות במסירת השיעור
(ויעויין מש"כ בעצם גדרי גירות תלמידו הגדול, הגר"צ שכטר שליט"א בספר ארץ הצבי)