ש. ספראי כתב:האם יהודי שאסור לו או שאינו יכול לאכול בשבת, מחוייב מדינא להתענג בשבת בדברים אחרים המענגים אותו, או שחז"ל קבעו שעונג שבת הוא רק באכילה ושתייה?
אשמח למקורות. תודה.
(מצינו בהלכה עוד תענוגי שבת, כמו שינה ואו"ח ר"פ וכו', אך השאלה האם אדם שאינו יכול לאכול, מחוייב בעינוגים אחרים).
לכאורה מה פתאום שיהיה פחות מצווה בשאר עינוגים, משאר כל אדם?
ואולי כוונת השאלה האם מחוייב
לפצות על העדר האכילה בעינוגים אחרים, יותר מכל אדם אחר.
ואם כן השואל לא קיבל תשובה
עוד אפשר שכוונת השואל שמא למתענה בשבת יש מסלול של כולו לה' כמו שמצינו דעת ר"א ביו"ט.
וא"כ שייך לדברי הב"ח בהלכות שבת אורח חיים סימן רמב ( ועיין באליהו רבה שם ע"ז)
וז"ל חלק מלשון הב"ח
במרדכי פרק קמא דשבת (סי' רל) שכתב וז"ל ואסור להתענות עד שש שעות בשבת (כדלקמן ריש סי' רפ"ח) וכתב ראבי"ה (הלכות תענית סי' תתעו) אבל בתפלה ובתלמוד שרי לעסוק בשבת ולהתענות דקיימא לן כרבי אליעזר (פסחים סח ב) דאמר או כולו לכם או כולו לגבוה ותו (שם) מר בריה דרבינא הוה יתיב בתעניתא כולא שתא בר מעצרתא וכו' ושוב ראיתי דכתב בפרק שני דסוכה דס"ל כרבי יהושע וכן פסק ראבי"ה (הלכות סוכה סי' תרלו) עכ"ל [המרדכי] משמע דמתחלה כתב ראבי"ה כרבי אליעזר ואחר כך חזר בו וכתב דהלכה כרבי יהושע וכן פסק הלכה למעשה. ואיכא לתמוה היאך כתב מתחלה דהלכה כרבי אליעזר ושרי להתענות בשבת הלא קאמר רבא התם דבשבת כולי עלמא מודו דבעינן נמי לכם ואפשר היה לומר דהיה מפרש דמר בריה דרבינא דיתיב בתעניתא כולי שתא אפילו בשבת חולק הוא ארבא וסובר דלרבי אליעזר גם בשבת או כולו לה' והלכה כמותו ודלא כרבא אלא דממה שכתב ותו מר בריה דרבינא וכו' אלמא דמתחלה כתב כך בלאו הך מר בריה דרבינא. ולכן נראה דראבי"ה מתחלה כתב דבריו על המתענה כל השנה מחמת תשובה וחסידות ועוסק בתלמודו ובתפלה דתעניתו הוא תענוג לו ואכילה בשבת הוא לו לצער מפני שינוי ווסת וסובר ראבי"ה דאף רבא דקאמר דבשבת כולי עלמא מודו דבעינן נמי לכם מדכתיב וקראת לשבת עונג מודה בהא דכיון דעונג דידיה הוא התענית הדרינן לדברי רבי אליעזר דהלכתא כוותיה בהא דאמר או כולו לה' ותו ראיה ממר בריה דרבינא דהוה בכהאי גוונא ושרי וכדלקמן בסימן רפ"ח עיין שם, וזה היה דעת ראבי"ה מתחלה ואחר כך חזר בו דהלכה כרבי יהושע דהכי משמע בפ"ב דסוכה (דף כ"ז א) דקאמר התם ורבנן כדירה מה דירה אי בעי אכיל וכו' ועיין שם בתוספות (ד"ה אי בעי):