עמוד 1 מתוך 1

יכול להדיוט יהיה טהור להקדש יהיה טמא.

פורסם: ד' יוני 12, 2019 11:54 pm
על ידי הורודנאי
איתא בפסחים כג ע"א, שיטת ר"ע שחלב נבילה בעיקרון הוא בכלל נבילה, ואמור לטמא. ובא הפסוק ואומר 'יעשה לכל מלאכה' לטהרו, ומדוע ריבה הפסוק 'לכל' שהיה צד שלהקדש יהיה טמא. קמ"ל שגם להקדש טהור.
וקשה לי העניין, מה שייך לומר שלגבי דבר מסוים זה טהור, ולגבי דבר אחר זה טמא.
ושלישי לטומאה שמטמא הקדש ולא חולין, לא קשור לענייננו, כיוון שבין לגבי ההקדש ובין לגבי החולין זה שלישי לטומאה. אלא שרביעי לטומאה יכול להיתפס רק בהקדש ולא בחולין. משא"כ פה הטומאה שנתפסת בהקדש שייכת גם בהדיוט.

Re: יכול להדיוט יהיה טהור להקדש יהיה טמא.

פורסם: ה' יוני 13, 2019 2:14 am
על ידי אהרן חן
הורודנאי כתב:איתא בפסחים כג ע"א, שיטת ר"ע שחלב נבילה בעיקרון הוא בכלל נבילה, ואמור לטמא. ובא הפסוק ואומר 'יעשה לכל מלאכה' לטהרו, ומדוע ריבה הפסוק 'לכל' שהיה צד שלהקדש יהיה טמא. קמ"ל שגם להקדש טהור.
וקשה לי העניין, מה שייך לומר שלגבי דבר מסוים זה טהור, ולגבי דבר אחר זה טמא.
ושלישי לטומאה שמטמא הקדש ולא חולין, לא קשור לענייננו, כיוון שבין לגבי ההקדש ובין לגבי החולין זה שלישי לטומאה. אלא שרביעי לטומאה יכול להיתפס רק בהקדש ולא בחולין. משא"כ פה הטומאה שנתפסת בהקדש שייכת גם בהדיוט.

בפנ"י דוקא כן מדמה שלישי לקדשים לס"ד של הגמ'. עי"ש ועי' מהר"ם חלאווה. ומ"מ החילוק שלך נראה אמת, וצ"ב.

Re: יכול להדיוט יהיה טהור להקדש יהיה טמא.

פורסם: ה' יוני 13, 2019 8:33 am
על ידי עזריאל ברגר
קשה להקשות מסברא על הוו"א.

Re: יכול להדיוט יהיה טהור להקדש יהיה טמא.

פורסם: ה' יוני 13, 2019 12:19 pm
על ידי מאיר סובל
ילמד כ"ת בפסחים הלאה [בסביבות דף לד ואין המסכתא תח"י ברגע זה] וימצא את "מעלה עשו להקדש" ואת "חיבת הקודש", שאכן לא רק בהו"א אלא גם למסקנא קיימא הא, שבחולין יש טהרה גמורה, ואילו קדשים ותרומה מיטמאים או מוכשרים לקבלת טומאה או נשארים בטומאה אחרי טבילה / זריעה.