עמוד 1 מתוך 1

רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 13, 2019 9:41 pm
על ידי הצעיר באלפי
כידוע במג"א הל' שבת (סי' שכ"ו סק"ח) מביא תורה"ד ומהרי"ל שיש מנהג שאין לרחוץ בנהר כל גופו במים קרים, אף שמדינא מותר (ודן שם לגבי טבילה) ע"ש. והמנהג הובא למעשה בגדולי הפוסקים שם (שועה"ר משנ"ב ערוה"ש וכו').
השאלה הוא האם מנהג זה הוא שייך גם ביום טוב או לא ?

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 13, 2019 9:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
מאי שנא?
החששות הם אותם חששות.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 13, 2019 9:53 pm
על ידי ביליצר
לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 13, 2019 9:58 pm
על ידי הצעיר באלפי
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש

זה לא היה השאלה !
מסתמא יש אשכול נפרד לשאלה זו.
השאלה הוא כאן הוא שאלה בהלכות יום טוב !

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 13, 2019 9:59 pm
על ידי הצעיר באלפי
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש

העברה ליכא, כי אי אפשר לומר שזה לא לצורך ממש.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 13, 2019 9:59 pm
על ידי קראקובער
עזריאל ברגר כתב:מאי שנא?
החששות הם אותם חששות.

לא מדויק, אחד מהחששות הוא הוצאה.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 14, 2019 5:05 am
על ידי הצעיר באלפי
עזריאל ברגר כתב:מאי שנא?
החששות הם אותם חששות.

תורת השלמים סימן קצז ס"ק ג
.....וכל שכן דזו אינו אלא חומרא ומנהג בעלמא ומכ"ש בי"ט דלא הוזכר כלל בדברי תרומת הדשן [סי' רנה] והרב ושאר אחרונים לאסור אלא בשבת אבל בי"ט נראה דאין להחמיר כלל כי הבו דלא לוסיף עלה (ועיין בא"ח סימן תקי"א) ולא ידעתי מאין יצא לבעל חוט השני (סי' ע') לאסור בי"ט לכתחלה וכתב שם כן בשם תרומת הדשן [שם] ושם לא זכר כלל מי"ט וגם לפי הטעם שכתב בת"ה נ"ל דוקא שבת ודו"ק ועיין בתשובת מהר"ם מלובלין סימן נ"ג:

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 14, 2019 5:19 am
על ידי שמואל דוד
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש

גם אני חשבתי כן אולם חיפשתי ולא מצאתי מי שמתיר ואדרבה מצאתי שאוסרים!

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 14, 2019 5:36 am
על ידי ביליצר
שמואל דוד כתב:
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש

גם אני חשבתי כן אולם חיפשתי ולא מצאתי מי שמתיר ואדרבה מצאתי שאוסרים!




viewtopic.php?t=6405

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 14, 2019 5:37 am
על ידי הצעיר באלפי
שמואל דוד כתב:
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש

גם אני חשבתי כן אולם חיפשתי ולא מצאתי מי שמתיר ואדרבה מצאתי שאוסרים!

בבקשה נא להתמקד לענין הנושא המדובר ולא להיגרר לנושאים אחרים !!!
הנושא הוא שאלה מאוד ספציפי !
האם המנהג המוזכר בתרוה"ד מהרי"ל ומג"א סי' שכו נוגע ביום טוב או לא ?

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 14, 2019 6:07 am
על ידי שמואל דוד
הצעיר באלפי כתב:
שמואל דוד כתב:
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש

גם אני חשבתי כן אולם חיפשתי ולא מצאתי מי שמתיר ואדרבה מצאתי שאוסרים!

בבקשה נא להתמקד לענין הנושא המדובר ולא להיגרר לנושאים אחרים !!!
הנושא הוא שאלה מאוד ספציפי !
האם המנהג המוזכר בתרוה"ד מהרי"ל ומג"א סי' שכו נוגע ביום טוב או לא ?

סליחה

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 14, 2019 8:38 am
על ידי העיברי
מדברי מהרי"ל מביאור שדוקא כששייך כל החששות היה נוהגים כהני נשי שהחמירו על עצמם ולכן ביו"ט שלא שייך כל החששות בודאי לא קבלו על עצמם ועל זרעם המנהג כן נראה פשטות דברי מהרי"ל.

אמנם במחצה"ש סוסי' קכ"ח נקט שדעת המג"א שם ס"ק ע' לאסור משום הך מנהגא גם ביו"ט משום חשש סחיטה לחוד, אבל המעיין בד' המג"א יראה שאין להוכיח מדבריו כן שמש"כ לציין למש"כ בסי' שכ"ו אפשר כוונתו לסוף דברי המהרי"ל שמשום דמחזי כמתקן לענין טבילה, כנ"ל פשוט.

ושו"ר מי שרצה לפרש שדעת הפמ"ג בסי' תקי"א א"א אות ח' להחמיר גם ביו"ט לנהוג כהני צדקניות, אבל האמת יורה דרכו שאין זה כוונת הפמ"ג כלל אלא להזהיר משום סחיטה אבל לא לנהוג ולאסור בשביל זה לחוד, ע"כ אין לחדש חדשות יותר ממש"כ מהרי"ל שדוקא כשיש כל החששות איכא למגזר ולנהוג כן.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 14, 2019 8:52 am
על ידי עזריאל ברגר
הצעיר באלפי כתב:
עזריאל ברגר כתב:מאי שנא?
החששות הם אותם חששות.

תורת השלמים סימן קצז ס"ק ג
.....וכל שכן דזו אינו אלא חומרא ומנהג בעלמא ומכ"ש בי"ט דלא הוזכר כלל בדברי תרומת הדשן [סי' רנה] והרב ושאר אחרונים לאסור אלא בשבת אבל בי"ט נראה דאין להחמיר כלל כי הבו דלא לוסיף עלה (ועיין בא"ח סימן תקי"א) ולא ידעתי מאין יצא לבעל חוט השני (סי' ע') לאסור בי"ט לכתחלה וכתב שם כן בשם תרומת הדשן [שם] ושם לא זכר כלל מי"ט וגם לפי הטעם שכתב בת"ה נ"ל דוקא שבת ודו"ק ועיין בתשובת מהר"ם מלובלין סימן נ"ג:

או בקיצור, במילה אחת: מחלוקת.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 14, 2019 11:12 am
על ידי קראקובער
חכם אחד טוען מזה שהמשנה ברורה תקי"א ס"ק י"ח דן לגבי מים שהוחמו מערב יום טוב שאסור לפי הרמ"א ובכלל לא התייחס למים קרים פשיטא שלדידיה שמותר.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 14, 2019 6:37 pm
על ידי הצעיר באלפי
קראקובער כתב:חכם אחד טוען מזה שהמשנה ברורה תקי"א ס"ק י"ח דן לגבי מים שהוחמו מערב יום טוב שאסור לפי הרמ"א ובכלל לא התייחס למים קרים פשיטא שלדידיה שמותר.

לאו דוקא מדברי המשנ"ב, אלא בכלל רוב גדולי הפוסקים שהזכירו המנהג בהל' שבת לא הזכירוהו בהל' יום טוב בפירוש,
כולל המג"א, שו"ע הרב, משנ"ב, ערוה"ש, ועוד,
רק שי"א שחלקם הזכירוהו בהל' יום טוב ברמיזה, וזה חידוש לומר כן, אילו ס"ל כן לדינא, לכן מסתבר שלא נקטו כן למעשה.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: א' יוני 16, 2019 9:39 pm
על ידי הצעיר באלפי
העיברי כתב:מדברי מהרי"ל מביאור שדוקא כששייך כל החששות היה נוהגים כהני נשי שהחמירו על עצמם ולכן ביו"ט שלא שייך כל החששות בודאי לא קבלו על עצמם ועל זרעם המנהג כן נראה פשטות דברי מהרי"ל.

אמנם במחצה"ש סוסי' קכ"ח נקט שדעת המג"א שם ס"ק ע' לאסור משום הך מנהגא גם ביו"ט משום חשש סחיטה לחוד, אבל המעיין בד' המג"א יראה שאין להוכיח מדבריו כן שמש"כ לציין למש"כ בסי' שכ"ו אפשר כוונתו לסוף דברי המהרי"ל שמשום דמחזי כמתקן לענין טבילה, כנ"ל פשוט.

ושו"ר מי שרצה לפרש שדעת הפמ"ג בסי' תקי"א א"א אות ח' להחמיר גם ביו"ט לנהוג כהני צדקניות, אבל האמת יורה דרכו שאין זה כוונת הפמ"ג כלל אלא להזהיר משום סחיטה אבל לא לנהוג ולאסור בשביל זה לחוד, ע"כ אין לחדש חדשות יותר ממש"כ מהרי"ל שדוקא כשיש כל החששות איכא למגזר ולנהוג כן.

אכן אין הכרח מדברי הפמ"ג וכפי שכתבתם.
ויש להביא סייעתא למש"כ בהבנת המג"א, ודלא כהמחצה"ש, שהרי לא הביאו הפוסקים להאי מנהגא אלא בסעיף העוסק בדין טבילה, ולא בסעי' העוסק ברחיצה ודו"ק.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 27, 2019 2:49 am
על ידי הצעיר באלפי
עזריאל ברגר כתב:
הצעיר באלפי כתב:
עזריאל ברגר כתב:מאי שנא?
החששות הם אותם חששות.

תורת השלמים סימן קצז ס"ק ג
.....וכל שכן דזו אינו אלא חומרא ומנהג בעלמא ומכ"ש בי"ט דלא הוזכר כלל בדברי תרומת הדשן [סי' רנה] והרב ושאר אחרונים לאסור אלא בשבת אבל בי"ט נראה דאין להחמיר כלל כי הבו דלא לוסיף עלה (ועיין בא"ח סימן תקי"א) ולא ידעתי מאין יצא לבעל חוט השני (סי' ע') לאסור בי"ט לכתחלה וכתב שם כן בשם תרומת הדשן [שם] ושם לא זכר כלל מי"ט וגם לפי הטעם שכתב בת"ה נ"ל דוקא שבת ודו"ק ועיין בתשובת מהר"ם מלובלין סימן נ"ג:

או בקיצור, במילה אחת: מחלוקת.

ספק מנהג לקולא או לחומרא ?

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 27, 2019 9:56 am
על ידי עזריאל ברגר
הצעיר באלפי כתב:
עזריאל ברגר כתב:או בקיצור, במילה אחת: מחלוקת.

ספק מנהג לקולא או לחומרא ?

מן הסברא - לקולא, דלא חמיר מדרבנן.
אבל מנהג ישראל (בפרט האשכנזים) שלא ממהרים ללכת לקולא בספקות.

אבל לכאורה יש ללכת לפי הכלל "פוק חזי מאי עמא דבר", ורובא דרובא דעמא אינם מתרחצים כלל אפילו ביו"ט של שבועות שחל בימים ראשון ושני, דהיינו ג ימים רצופים בלא רחיצה כלל (לנשים, משא"כ הגברים הטובלים במקווה) בימי הקיץ הלוהטים והמלאים זעה!

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 27, 2019 10:53 am
על ידי יח''ד
באגרות משה (ח"ד סי' ע"ה) כתב שלא נמצא מנהג לא להתקלח (בשבת) בספרי רבותינו וכל האיסור הוא בנהר (ששייך בו שיטת גופו שיטת קיסמים וטלטול המים) ומטעם סחיטה לבד לא היו מתקנים.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 27, 2019 11:07 am
על ידי קראקובער
עזריאל ברגר כתב:אבל לכאורה יש ללכת לפי הכלל "פוק חזי מאי עמא דבר", ורובא דרובא דעמא אינם מתרחצים כלל אפילו ביו"ט של שבועות שחל בימים ראשון ושני, דהיינו ג ימים רצופים בלא רחיצה כלל (לנשים, משא"כ הגברים הטובלים במקווה) בימי הקיץ הלוהטים והמלאים זעה!

אטו בני ברק רובא דעלמא נינהו?!

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ה' יוני 27, 2019 2:06 pm
על ידי הצעיר באלפי
קראקובער כתב:
עזריאל ברגר כתב:אבל לכאורה יש ללכת לפי הכלל "פוק חזי מאי עמא דבר", ורובא דרובא דעמא אינם מתרחצים כלל אפילו ביו"ט של שבועות שחל בימים ראשון ושני, דהיינו ג ימים רצופים בלא רחיצה כלל (לנשים, משא"כ הגברים הטובלים במקווה) בימי הקיץ הלוהטים והמלאים זעה!

אטו בני ברק רובא דעלמא נינהו?!

אני מסכים !
אדרבה הרי לאחרונה שמעתי מהרבה רבנים שיש צורך לדבר מנושא זו, כי אנשים רבים מתרחצים בבתי המקוואות בבוקרו של החג וזה אסור משום מרחצאות ולכן יש ליידע הציבור דאלו שמתרחצים יעשו את זה בבית.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 28, 2019 6:05 pm
על ידי לבי במערב
הצעיר באלפי כתב:אדרבה הרי לאחרונה שמעתי מהרבה רבנים שיש צורך לדבר מנושא זו, כי אנשים רבים מתרחצים בבתי המקוואות בבוקרו של החג וזה אסור משום מרחצאות ולכן יש ליידע הציבור דאלו שמתרחצים יעשו את זה בבית.

מה הדין במקלחת שבישיבה? אף היא בכלל גזרת מרחצאות?

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: א' יוני 30, 2019 2:00 pm
על ידי הצעיר באלפי
לבי במערב כתב:
הצעיר באלפי כתב:אדרבה הרי לאחרונה שמעתי מהרבה רבנים שיש צורך לדבר מנושא זו, כי אנשים רבים מתרחצים בבתי המקוואות בבוקרו של החג וזה אסור משום מרחצאות ולכן יש ליידע הציבור דאלו שמתרחצים יעשו את זה בבית.

מה הדין במקלחת שבישיבה? אף היא בכלל גזרת מרחצאות?

בפשטות כל מקלחת שהוא ציבורי, נכלל בגזירת מרחצאות.

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: א' יוני 30, 2019 2:49 pm
על ידי יח''ד
הצעיר באלפי כתב:
לבי במערב כתב:
הצעיר באלפי כתב:אדרבה הרי לאחרונה שמעתי מהרבה רבנים שיש צורך לדבר מנושא זו, כי אנשים רבים מתרחצים בבתי המקוואות בבוקרו של החג וזה אסור משום מרחצאות ולכן יש ליידע הציבור דאלו שמתרחצים יעשו את זה בבית.

מה הדין במקלחת שבישיבה? אף היא בכלל גזרת מרחצאות?

בפשטות כל מקלחת שהוא ציבורי, נכלל בגזירת מרחצאות.


אתם מדברים על מים חמים??

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 03, 2022 12:09 am
על ידי מן הדרום
הצעיר באלפי כתב:
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש

זה לא היה השאלה !
מסתמא יש אשכול נפרד לשאלה זו.
השאלה הוא כאן הוא שאלה בהלכות יום טוב !


האם מוכרים דברי הרב נבנצל אלו? [קובץ בעלי אסופות]
בס“ד
לא עיינתי בכל מה ששלחתם לי, כי בידי
פסק אדמו“ר הגרש“ז אויערבאך זללה“ה
כי בימנו רחיצת כל גופו היא דבר השוה
לכל נפש ומותרת ביו“ט.
ביקרא דאורייתא
צעיר הלוים
אביגדר נבנצל

Re: רחיצה במים קרים ביום טוב

פורסם: ו' יוני 03, 2022 12:22 am
על ידי ביליצר
מן הדרום כתב:
הצעיר באלפי כתב:
ביליצר כתב:לענ"ד היום מותר גם בחמין כל גופו דשוה הוא לכל נפש

זה לא היה השאלה !
מסתמא יש אשכול נפרד לשאלה זו.
השאלה הוא כאן הוא שאלה בהלכות יום טוב !


האם מוכרים דברי הרב נבנצל אלו? [קובץ בעלי אסופות]
בס“ד
לא עיינתי בכל מה ששלחתם לי, כי בידי
פסק אדמו“ר הגרש“ז אויערבאך זללה“ה
כי בימנו רחיצת כל גופו היא דבר השוה
לכל נפש ומותרת ביו“ט.
ביקרא דאורייתא
צעיר הלוים
אביגדר נבנצל


יישר כח!