עמוד 1 מתוך 1

מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: ו' יוני 14, 2019 3:50 pm
על ידי עושה חדשות
אם יש כבר אשכול מתאים, נא לצרף.


כתב ג"א שליט"א;
בין תבין כי לבקש טעם מפני מה החזיר אסור, הוא כמו לבקש טעם מפני מה האש שורפת. והרי מצוותיה של תורה הם הם השרשים, ומה לי מאמר יהי אור, ומאמר לא תאכל כל תועבה.

ומה נואלו מבקשי טעמים, לומר שהחזיר מזיק לאוכליו, והלא מי עשה את החזיר שיזיק, הלא אני ד', ולמה עשה כן, הלא אין להם טעם, א"כ למה לא יוכל לאוסרו בלא טעם. ולא עוד אלא שכל נתינת טעם היא חוצפה מאין כמוה, ויתר ע"כ כי כמוה כהגשמה רח"ל, וכי את שכלנו נשכין במרומים. ולא בלבד שלא נוכל להשכין שם את שכלנו בתוכן הטעם, אלא גם עצם ענין בקשת טעם היא השגת שכלנו בלבד, אשר כך בריאתו לבקש טעם לכל דבר. אין לנו במצותיו אלא את רצונו יתעלה. תורה ניתנה באני ד'. ולא עוד אלא שאם אמרת טעם, הרי כאילו אמרת שהוא מוכרח לזה רח"ל, וכאילו אמרת שיש דבר מוקדם רח"ל, אותה עובדא עליה בא הטעם.

אבל יש תוכן והאזנת למצוותיו, שמע את אשר אמרו לך. כי כאשר אמרו החזיר יהיה אסור לך, הבן מה הוא תוכן אסור, תוכן חפצא דאיסורא, אשר הוא המצוה שהחזיר יהיה לנו כך, תוכן ריחוק ותועבה וכיו"ב, שקץ יהיו לכם, ואלו הם משפטי התורה. וכ"מ שתמצא לרבותנו מפני מה אמרה תורה, הוא התוכן.

וכאשר תמצא לשונות ברבותנו המורות שהמצוה יש בה תועלת לאדם, והיא תחשב טעם, יתפרש הענין עם האסתכל באורייתא וברא עלמא, ושנוכל לשפוט את המצוה מהמסובב לסיבה, והדברים מבוארים בבית הלוי עה"פ והגדת לבנך ביום ההוא, עיי"ש.

והנה יש חקה כחזיר ושעטנז אשר ענינה שלא נוכל לשפוט את המצוה בהעדר ראיית המסובב ממנה, והשטן ואוה"ע מונים אותנו שאין הבריאה נכונה עם דינים אלו. ואלו דברי שקר, שהרי אאע"ה ראה אותם נכונה בבריאה, לכן אינם אלא חקה בעורוננו, לא חקת התורה, והכתוב חיזק אותנו באמור חקתי. ואילו כאשר תהא לנו סתירה וחוסר תורת משפט בגוף הדינים אשר ניתנו לנו, כי מצד אחד אמרו לנו זה יהיה לך טמא, ומצד שני אמרו זה יהיה לך מטהר, אז באה חקת התורה, החקה הנפלאת, להנהגת משפטים סותרים. והגילוי שיהא בה לעתיד, ואשר היה למשה או לר"ע וחבריו, ענינו כי יש השגה עליונה במצוה זו, שאין בה סתירה זו.

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: ו' יוני 14, 2019 4:24 pm
על ידי אוהב תוכחה
זה תורה שרייבריסטית קלאסית. יש מצב שזה ציטוט מספר התגין שלו?

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: ו' יוני 14, 2019 4:27 pm
על ידי תם מה הוא אומר
וע' יומא כא: חמשה דברים נאמרו באש וכו'.

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: ד' אוגוסט 05, 2020 5:33 pm
על ידי עושה חדשות
ראיתי כעת את הוכחת המהר"ל כנגד טעמים אלו,
ז"ל בתפארת ישראל פרק ח -
ולפיכך כל מי שנותן במצות טעם על פי הטבע, לומר כי לכך אסרה תורה חזיר (ויקרא יא, ז - ח), מפני שהוא מוליד בגוף מזג רע, וכן הוא בודאי האמת. וכן נתנו טעם באיסור חלב, שהוא מוליד מזג רע, וכן בדם. ומכל שכן בשקצים ובעופות הטמאות, בכולם נתנו טעם על פי הטבע. וכאילו היתה התורה ספר מספרי הרפואות או ספר הטבע, חס ושלום לומר כך. ואם היה הדבר כמו שאמרו הם, הרי אמרו בפרקא קמא דחולין (יז א), "ובתים מלאים כל טוב" (דברים ו, יא), אמר רבי ירמיה אמר רב, כתלי דחזירי התיר להם. ואם שורש האסור בשביל מזג רע, האסור להיכן הלך. וכן חלב, אם מזגו רע, אם כן בן פקוע למה חלבו מותר, כדאיתא בפרק (גיד הנשה) [בהמה מקשה] (חולין עד א), מה טעם בזה. וכן אם אסר השחיטה שלא נתאכזר, למה התירה התורה בן פקוע בלא שחיטה (שם). לכך אין ראוי לומר כך. ואף אמנם כי האמת הוא כי כל אלו יש בהם מזג רע, דבר זה ימשך בודאי במה שיש בהם שנוי רע גם כן. אבל אין זה עיקר טעם המצוה, רק שאינם ראוים אל האדם כפי הסדר אשר סדר השם יתברך, לכך הרחיקה אותם. ולפעמים לא הרחיקה התורה. וזה אשר הבטיח השם יתברך "ואכלת את כל העמים", לא היה ראוי הרחקה, מצד שעתה ראוי שיהיה מקוים (דברים ו, יא) "ובתים מלאים כל טוב", ולפיכך לא הרחיקה התורה דברים אלו. וכמו שהתורה אסרה כאשר היה ראוי לאסור לפי הסדר השכלי, כך התורה התירה אותו כאשר הוא להתיר. והכל לפי השכל אשר ראוי שיהיה בו הנהגת האדם.
(אגב, האחרונים נקטו שבאותה האכילה היה טמטום הלב).

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: ה' אוגוסט 06, 2020 2:32 am
על ידי חרסון
עושה חדשות כתב:אם יש כבר אשכול מתאים, נא לצרף.


כתב ג"א שליט"א;
בין תבין כי לבקש טעם מפני מה החזיר אסור, הוא כמו לבקש טעם מפני מה האש שורפת. והרי מצוותיה של תורה הם הם השרשים, ומה לי מאמר יהי אור, ומאמר לא תאכל כל תועבה.

ומה נואלו מבקשי טעמים, לומר שהחזיר מזיק לאוכליו, והלא מי עשה את החזיר שיזיק, הלא אני ד', ולמה עשה כן, הלא אין להם טעם, א"כ למה לא יוכל לאוסרו בלא טעם. ולא עוד אלא שכל נתינת טעם היא חוצפה מאין כמוה, ויתר ע"כ כי כמוה כהגשמה רח"ל, וכי את שכלנו נשכין במרומים. ולא בלבד שלא נוכל להשכין שם את שכלנו בתוכן הטעם, אלא גם עצם ענין בקשת טעם היא השגת שכלנו בלבד, אשר כך בריאתו לבקש טעם לכל דבר. אין לנו במצותיו אלא את רצונו יתעלה. תורה ניתנה באני ד'. ולא עוד אלא שאם אמרת טעם, הרי כאילו אמרת שהוא מוכרח לזה רח"ל, וכאילו אמרת שיש דבר מוקדם רח"ל, אותה עובדא עליה בא הטעם.

אבל יש תוכן והאזנת למצוותיו, שמע את אשר אמרו לך. כי כאשר אמרו החזיר יהיה אסור לך, הבן מה הוא תוכן אסור, תוכן חפצא דאיסורא, אשר הוא המצוה שהחזיר יהיה לנו כך, תוכן ריחוק ותועבה וכיו"ב, שקץ יהיו לכם, ואלו הם משפטי התורה. וכ"מ שתמצא לרבותנו מפני מה אמרה תורה, הוא התוכן.

וכאשר תמצא לשונות ברבותנו המורות שהמצוה יש בה תועלת לאדם, והיא תחשב טעם, יתפרש הענין עם האסתכל באורייתא וברא עלמא, ושנוכל לשפוט את המצוה מהמסובב לסיבה, והדברים מבוארים בבית הלוי עה"פ והגדת לבנך ביום ההוא, עיי"ש.

והנה יש חקה כחזיר ושעטנז אשר ענינה שלא נוכל לשפוט את המצוה בהעדר ראיית המסובב ממנה, והשטן ואוה"ע מונים אותנו שאין הבריאה נכונה עם דינים אלו. ואלו דברי שקר, שהרי אאע"ה ראה אותם נכונה בבריאה, לכן אינם אלא חקה בעורוננו, לא חקת התורה, והכתוב חיזק אותנו באמור חקתי. ואילו כאשר תהא לנו סתירה וחוסר תורת משפט בגוף הדינים אשר ניתנו לנו, כי מצד אחד אמרו לנו זה יהיה לך טמא, ומצד שני אמרו זה יהיה לך מטהר, אז באה חקת התורה, החקה הנפלאת, להנהגת משפטים סותרים. והגילוי שיהא בה לעתיד, ואשר היה למשה או לר"ע וחבריו, ענינו כי יש השגה עליונה במצוה זו, שאין בה סתירה זו.


בשפת הקבלה השמיעונו כל זה (ובעומק יותר) במשפט אחד: המצוות הם ב'רצון', והרצון ירד ונתלבש ב'חכמה'.

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: ו' אוגוסט 07, 2020 12:14 pm
על ידי לארץ ולדרים
לא הבנתי האם בא לומר שאין טעמים אלא רק אסור כי אסור או שלא שייך לדורשם.
יהיה הפירוש בדבריו מה שיהיה אם כלשון ראשון מה נעשה למקראות שפירשו טעם הלא לא שייך טעם דהוא השורש,
ואם כלשון שני מה עם ר"ש דדריש טעמא דקרא, ועוד שלדעת כמה מרבותינו להחמיר-כלומר לא לומר על דברים שאינם בכלל הפסוק בגלל הטעם אלא להרחיב את גדר הפסוק לכו"ע דרשינן.

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: א' אוגוסט 30, 2020 8:33 pm
על ידי עושה חדשות
מעל"ע,
ראיתי בס' הבתים שכ' לתאר את כת הלומדים ועוסקים במצוות אבל מתרחקים מפלוסופ' וכו' ש"בעיניהם רחוק מה' כל מי שיתן סבה למצוה ויאמתה על דרך החכמה ויאמרו שזה תורה שלא לשמה", האם מצאנו טענה כזאת להדיא שטעמים וסיבות למצוה זה בגדר 'שלא לשמה'?

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: א' אוגוסט 30, 2020 9:14 pm
על ידי ביליצר
עושה חדשות כתב:מעל"ע,
ראיתי בס' הבתים שכ' לתאר את כת הלומדים ועוסקים במצוות אבל מתרחקים מפלוסופ' וכו' ש"בעיניהם רחוק מה' כל מי שיתן סבה למצוה ויאמתה על דרך החכמה ויאמרו שזה תורה שלא לשמה", האם מצאנו טענה כזאת להדיא שטעמים וסיבות למצוה זה בגדר 'שלא לשמה'?


זכר לדבר ,לא יאמר אדם אי איפשי ללבוש שעטנז, אי אפשי לאכול בשר חזיר, אי איפשי לבוא על הערוה, אבל איפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי כך.

אך הרי התורה עצמה נותנת טעם למצוות ,למען הרבות סוס , כי אחיך הוא , כי עני הוא ואיליו הוא נושא את נפשו ,כי גר היית ,

יתר מכן מצאנו תנא הדורש טעמא דקרא ופוסקים שמתמשים בהם ,
חוקה חקקתי בפרה אדומה כי אינו מובן ורוב המצוות טעם יש בהם הידוע גם לאומה"ע

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: א' אוגוסט 30, 2020 9:36 pm
על ידי בריה נמוכה

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: ב' ינואר 11, 2021 11:27 pm
על ידי עושה חדשות

Re: מפני מה האש שורפת / טעמי המצוות

פורסם: ו' יוני 10, 2022 2:17 pm
על ידי עושה חדשות
כדאי לצרף גם מ'משמר הלוי' מגילה סי' נ כדי להבין הנידון.

הגרשפ - אהל לאה.pdf
(718.13 KiB) הורד 149 פעמים