חוות דעת ביאורים סימן קסו ס"ק ה כתב:דהא ודאי דאסור לומר אתן לך מנה במתנה על מנת שתתן לי לזמן פלוני מאתים
למה כ"כ פשוט לו לאסור (מדאו'?) נתינת מנה בתנאי שיתן לו מאתיים? האם יש חולקים להדיא?
חוות דעת ביאורים סימן קסו ס"ק ה כתב:דהא ודאי דאסור לומר אתן לך מנה במתנה על מנת שתתן לי לזמן פלוני מאתים
עושה חדשות כתב:חוות דעת ביאורים סימן קסו ס"ק ה כתב:דהא ודאי דאסור לומר אתן לך מנה במתנה על מנת שתתן לי לזמן פלוני מאתים
למה כ"כ פשוט לו לאסור (מדאו'?) נתינת מנה בתנאי שיתן לו מאתיים? האם יש חולקים להדיא?
עושה חדשות כתב:חוות דעת ביאורים סימן קסו ס"ק ה כתב:דהא ודאי דאסור לומר אתן לך מנה במתנה על מנת שתתן לי לזמן פלוני מאתים
למה כ"כ פשוט לו לאסור (מדאו'?) נתינת מנה בתנאי שיתן לו מאתיים? האם יש חולקים להדיא?
אני נותנו לך במתנה, עי' בשו"ת תשובה מאהבה ח"א מסימן נ"ד עד סימן נ"ח אודות שנשאל באחד שאומר לחבירו הנני נותן לך מנה במתנה גמורה מעכשיו ולעולם ע"מ שתתן לי אחר ל' יום ק"כ היש בזה חשש רבית דאורייתא או דרבנן או הערמת רבית. וכל מ"ש בפוסקים היינו שהיא מלוה גמורה והתנאי היה על הרבית לתת לו דרך מתנה משא"כ בזה שאין כאן מלוה ולא זכרון הלואה כלל והשיב על זה באריכות ודעתו נוטה שאין בזה רבית דאורייתא או דרבנן רק הערמת רבית או מחזי כרבית ושוב חזר החכם השואל והאריך לבאר דיש כאן איסור תורה ור"ק היוצא בדיינים ובעל המחבר הודה לו והביא לזה עוד ראיות ע"ש ועמש"ל סימן ש"ה סקי"א בשמו ועיין בשאלות ותשובות פרח מטה אהרן ח"ב סי' ק"ח.
נחלי אפרסמון כתב:וע"ע בדרשות חת"ס לשובבי"ם דהוי הערמת ריבית.
יהודה בן יעקב כתב:נחלי אפרסמון כתב:וע"ע בדרשות חת"ס לשובבי"ם דהוי הערמת ריבית.
בדרשות חת"ס (ח"א דרוש הספד שובבי״ם תקנ״ד, דף קה, ד) כתב בתוה"ד וז"ל ונהי דגבי' בנ״א אפי׳ בכה״ג אסור שלא יהי׳ המלוה אומר הנני נותן לך מאה זהובים מתנה והלוה יתן לו ק"י במתנה משום הערמת רבית שאין אדם יודע מה בלבו של חבירו וכו', עכ"ל.
ומכל דברי החת"ס שם נראה דמיירי בלא תנאי להחזיר, אלא שאחר שהוא נתן לו מתנה חוזר המקבל ונותן לו מתנה, והוא חידוש לחומרא דאף בלא תנאי הוי הערמת רבית, ולא מצאתי מי שאומר כן. אך אין כאן קולא בנידון המדובר במקרה שמתנה ע"מ להחזיר.
פתחי תשובה יורה דעה סימן שה ס"ק יד כתב:דמתנה על מנת להחזיר שמה מתנה עיין בשו"ת תשובה מאהבה (ח"א סימן נ"ה) (ונ"ו) (ונ"ז) דדוקא ע"מ להחזיר אותו הדבר בעצמו שמה מתנה דעכ"פ תוך אותו זמן שנותן לו הוי שלו ופטור מאונסין משא"כ ע"מ להחזיר מעות אחרים לא שמה מתנה רק הלואה גמורה ומש"ה אם נותן לו ה' סלעים ע"מ להחזיר לו ה' סלעים אחרים אין בנו פדוי עי' שם שהאריך בזה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים