עמוד 1 מתוך 1

מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: א' יוני 23, 2019 2:39 pm
על ידי עושה חדשות
חוות דעת ביאורים סימן קסו ס"ק ה כתב:דהא ודאי דאסור לומר אתן לך מנה במתנה על מנת שתתן לי לזמן פלוני מאתים


למה כ"כ פשוט לו לאסור (מדאו'?) נתינת מנה בתנאי שיתן לו מאתיים? האם יש חולקים להדיא?

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: א' יוני 23, 2019 2:48 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את הכוונה. ואם לא יתן לו מאתים מה יהיה חייב לו?

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: א' יוני 23, 2019 2:49 pm
על ידי גמח
בחלקת יואב יו"ד סי' כ"ג כתב דאסור מדרבנן.

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: א' יוני 23, 2019 2:54 pm
על ידי נחלי אפרסמון
יש בית מאיר על זה בסוף הלכות ריבית.וע"ע בדרשות חת"ס לשובבי"ם דהוי הערמת ריבית.[בתקוה שלא תימחק ההודעה על חנם]

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: א' יוני 23, 2019 4:24 pm
על ידי הוה אמינא
עושה חדשות כתב:
חוות דעת ביאורים סימן קסו ס"ק ה כתב:דהא ודאי דאסור לומר אתן לך מנה במתנה על מנת שתתן לי לזמן פלוני מאתים


למה כ"כ פשוט לו לאסור (מדאו'?) נתינת מנה בתנאי שיתן לו מאתיים? האם יש חולקים להדיא?



עדור עמי ואנכש עמך זה לא ממש או כעין מתנה בתנאי? הרי זו ודאי לא הלוואה. ואסור מדרבנן. וה"נ הא.

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: א' יוני 23, 2019 5:01 pm
על ידי עושה חדשות
נתן לחבירו מנה במתנה ע"מ שילך למקום פלוני לזמן קבוע, ובסוף לא הלך. איגלאי מילתא שהכסף בידו היה רק פיקדון או שאלה או גזילה, ישיב לו מנה ודיו. ומאי שנא אם הטלת התנאי היתה לתת לו במתנה אחרת מאתיים זוז, ואם לא יקיים התנאי יצטרך ליתן לו מנה תמורת הפיקדון/גזילה וכו' שבתחילה. [לכאו' זה מלמד את היסוד הידוע בגדרי תנאים, ואכמ"ל, אבל קודם אני שואל מה נודע בזה בביהמ"ד].

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: א' יוני 23, 2019 5:41 pm
על ידי קראקובער
עושה חדשות כתב:
חוות דעת ביאורים סימן קסו ס"ק ה כתב:דהא ודאי דאסור לומר אתן לך מנה במתנה על מנת שתתן לי לזמן פלוני מאתים


למה כ"כ פשוט לו לאסור (מדאו'?) נתינת מנה בתנאי שיתן לו מאתיים? האם יש חולקים להדיא?

בחידושי רמ"ש על הש"ס פשוט ליה דהוי ריבית קצוצה כי זה סתם משחק מילים.

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: א' יוני 23, 2019 8:09 pm
על ידי יהודה בן יעקב
פתחי תשובה יו"ד קס, ה
אני נותנו לך במתנה, עי' בשו"ת תשובה מאהבה ח"א מסימן נ"ד עד סימן נ"ח אודות שנשאל באחד שאומר לחבירו הנני נותן לך מנה במתנה גמורה מעכשיו ולעולם ע"מ שתתן לי אחר ל' יום ק"כ היש בזה חשש רבית דאורייתא או דרבנן או הערמת רבית. וכל מ"ש בפוסקים היינו שהיא מלוה גמורה והתנאי היה על הרבית לתת לו דרך מתנה משא"כ בזה שאין כאן מלוה ולא זכרון הלואה כלל והשיב על זה באריכות ודעתו נוטה שאין בזה רבית דאורייתא או דרבנן רק הערמת רבית או מחזי כרבית ושוב חזר החכם השואל והאריך לבאר דיש כאן איסור תורה ור"ק היוצא בדיינים ובעל המחבר הודה לו והביא לזה עוד ראיות ע"ש ועמש"ל סימן ש"ה סקי"א בשמו ועיין בשאלות ותשובות פרח מטה אהרן ח"ב סי' ק"ח.

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: א' יוני 23, 2019 8:11 pm
על ידי יהודה בן יעקב
נחלי אפרסמון כתב:וע"ע בדרשות חת"ס לשובבי"ם דהוי הערמת ריבית.

בדרשות חת"ס (ח"א דרוש הספד שובבי״ם תקנ״ד, דף קה, ד) כתב בתוה"ד וז"ל ונהי דגבי' בנ״א אפי׳ בכה״ג אסור שלא יהי׳ המלוה אומר הנני נותן לך מאה זהובים מתנה והלוה יתן לו ק"י במתנה משום הערמת רבית שאין אדם יודע מה בלבו של חבירו וכו', עכ"ל.
ומכל דברי החת"ס שם נראה דמיירי בלא תנאי להחזיר, אלא שאחר שהוא נתן לו מתנה חוזר המקבל ונותן לו מתנה, והוא חידוש לחומרא דאף בלא תנאי הוי הערמת רבית, ולא מצאתי מי שאומר כן. אך אין כאן קולא בנידון המדובר במקרה שמתנה ע"מ להחזיר.

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: ב' יוני 24, 2019 12:00 am
על ידי נחלי אפרסמון
יהודה בן יעקב כתב:
נחלי אפרסמון כתב:וע"ע בדרשות חת"ס לשובבי"ם דהוי הערמת ריבית.

בדרשות חת"ס (ח"א דרוש הספד שובבי״ם תקנ״ד, דף קה, ד) כתב בתוה"ד וז"ל ונהי דגבי' בנ״א אפי׳ בכה״ג אסור שלא יהי׳ המלוה אומר הנני נותן לך מאה זהובים מתנה והלוה יתן לו ק"י במתנה משום הערמת רבית שאין אדם יודע מה בלבו של חבירו וכו', עכ"ל.
ומכל דברי החת"ס שם נראה דמיירי בלא תנאי להחזיר, אלא שאחר שהוא נתן לו מתנה חוזר המקבל ונותן לו מתנה, והוא חידוש לחומרא דאף בלא תנאי הוי הערמת רבית, ולא מצאתי מי שאומר כן. אך אין כאן קולא בנידון המדובר במקרה שמתנה ע"מ להחזיר.

יש"כ על השלמת הדברים מיני וכו'

Re: מנה במתנה ע"מ שתתן לי מאתיים

פורסם: ב' יוני 24, 2019 1:39 am
על ידי עושה חדשות
ג"ז שייך לכאו' -
פתחי תשובה יורה דעה סימן שה ס"ק יד כתב:דמתנה על מנת להחזיר שמה מתנה עיין בשו"ת תשובה מאהבה (ח"א סימן נ"ה) (ונ"ו) (ונ"ז) דדוקא ע"מ להחזיר אותו הדבר בעצמו שמה מתנה דעכ"פ תוך אותו זמן שנותן לו הוי שלו ופטור מאונסין משא"כ ע"מ להחזיר מעות אחרים לא שמה מתנה רק הלואה גמורה ומש"ה אם נותן לו ה' סלעים ע"מ להחזיר לו ה' סלעים אחרים אין בנו פדוי עי' שם שהאריך בזה