עמוד 1 מתוך 1

חיפוש יישוב ותירוץ לראשונים שנקטו כגירסת הגמ' דידן בפסחים קד.

פורסם: ד' יוני 26, 2019 3:12 am
על ידי סליחות
פסחים קד.
ואמר רב יהודה אמר שמואל: המבדיל צריך שיאמר מעין חתימה סמוך לחתימתו. ופומבדיתאי אמרי: מעין פתיחתן סמוך לחתימתן. - מאי בינייהו? - איכא בינייהו יום טוב שחל להיות אחר השבת, דחתמינן בין קודש לקודש, מאן דאמר מעין פתיחתן סמוך לחתימתן - לא בעי למימר בין קדושת שבת לקדושת יום טוב הבדלת. ומאן דאמר מעין חתימתן סמוך לחתימתן - בעי למימר בין קדושת שבת לקדושת יום טוב הבדלת.


יש נוסח נוסף בראשונים (ר"ח, רי"ף, רא"ש) כל הברכות כולן צריך שיאמר מעין חתימה סמוך לחתימתו. לגירסתם מובן מדוע פסקו כשמואל, כי ככה נהוג למעשה בכל הברכות. אבל לגירסה של הראשונים שגרסו כמו בגמ' דידן ('המבדיל צריך' וכו' כגון האור זרוע), וסוברים שהוא הדין בכל הברכות, איך הם יתרצו מדוע שמואל הזכיר דוקא את את המבדיל?