עמוד 1 מתוך 1

נסקלין נתלין - האם מחלל שבת נתלה לאחר סקילה

פורסם: ב' יולי 15, 2019 12:49 am
על ידי סייג לחכמה
במשנה במסכת סנהדרין מ"ה: כל הנסקלין נתלין דברי רבי אליעזר וחכ"א אינו נתלה אלא המגדף והעובד עבודה זרה. ובגמ' שם דפליגי אי דרשינן בכללי ופרטי או ריבויי ומיעוטי, ורבנן ס"ל דדרשינן כללי ופרטי ומש"ה לא מרבינן אלא עובד עבודת כוכבים דדמי למגדף, וכדפירש רש"י שם הואיל ודמיא לפרטא בכל מילי שכופר בעיקר כמותו:
ולי צריך עיון למה מחלל שבת דדינו בסקילה והטעם מבואר בתוספות במס' בבא בתרא קי"ט. ד"ה שנאמר מחלליה מות יומת בא"ד ויש לומר דמסברא היה נראה לו שנדון בסקילה כעובד ע"ז דבכל דוכתא (חולין ה.) אמר דדומה שבת לע"ז דהיינו מחלל שבת בפרהסיא לעובד ע"ז וכן פסק הרמב"ם בהל' שבת פ"ל הט"ו אבל המחלל שבת בפרהסיא הרי הוא כעובד עבודת כוכבים, וכן פסק בל' שחיטה פ"ד הי"ד ואם היה מומר לעבודה זרה או מחלל שבת בפרהסיא או אפיקורוס והוא הכופר בתורה ובמשה רבינו כמו שביארנו בהלכות תשובה הרי הוא כעכו"ם ושחיטתו נבלה,
א"כ למה לא דנו בכלל בגמ' שמחלל שבת עכ"פ בפרהסיא יהא צריך תליה לאחר שנסקל כמו מגדף ועובד עבודה זרה ?

Re: נסקלין נתלין - אלא המגדף והעובד ע"ז

פורסם: ב' יולי 15, 2019 6:23 am
על ידי שמואל דוד
בשו״ת דבר יהושע (אהרנברג) חלק ג העיר בזה

Re: נסקלין נתלין - אלא המגדף והעובד ע"ז

פורסם: ב' יולי 15, 2019 1:58 pm
על ידי סייג לחכמה
מצאתי בכלי חמדה פרשת תצא דף קפ"ו בתוך דבריו דמחלל שבת בפרהסיא היא בכלל עובד עבודה זרה דנתלה עיי"ש דברים נפלאים

Re: נסקלין נתלין - אלא המגדף והעובד ע"ז

פורסם: ב' יולי 15, 2019 2:05 pm
על ידי סייג לחכמה
שמואל דוד כתב:בשו״ת דבר יהושע (אהרנברג) חלק ג העיר בזה

ישר כוחכם אם אפשר לציין מראה מקום ?

Re: נסקלין נתלין - אלא המגדף והעובד ע"ז

פורסם: ב' יולי 15, 2019 3:35 pm
על ידי שמואל דוד
סייג לחכמה כתב:
שמואל דוד כתב:בשו״ת דבר יהושע (אהרנברג) חלק ג העיר בזה

ישר כוחכם אם אפשר לציין מראה מקום ?

עמוד 374 מדפי האוצר

Re: נסקלין נתלין - האם מחלל שבת נתלה לאחר סקילה

פורסם: ב' יולי 15, 2019 6:17 pm
על ידי סייג לחכמה
וכן מצאתי שהעיר בקושיא זו בספר אפיקי מים ח"ב עמוד 199

Re: נסקלין נתלין - האם מחלל שבת נתלה לאחר סקילה

פורסם: ב' יולי 15, 2019 8:57 pm
על ידי סייג לחכמה
מצאתי אחר חיפוש במוסף לשבת ביתד ויקהל תשמ"ו מאמר מאת הרב זאב שטיינר בנושא של מחלל שבת דינו כנכרי
ומתוך דבריו למדתי ישוב לכל הנ"ל, דבעיקר דין זה שמחלל שבת דינו כנכרי נאמרו כמה טעמים.
א') רש"י בחולין (דף ה.) כתב הטעם משום ששבת חמורה כעבודת כוכבים שהעובד כוכבים כופר בהקב"ה והמחלל שבת כופר במעשיו ומעיד שקר שלא שבת הקב"ה במעשה בראשית נמצא שלמעשה דינו של המחלל שבת הוא מדין מומר לעבודה זרה אלא שהתחדש שחילול שבת כיון שמהותו כפירה במעשה בראשית דינו כע"ז.

ב') הנצי"ב (הרחב דבר שמות ל"א י"ז) מביא בשם הגר"ח מבריסק ז"ל טעם אחר על פי הירושלמי (נדרים פ"ג) בתורה ובנביאים ובכתובים מצינו שהשבת שקולה כנגד כל המצוות, הרי שהמחלל שבת נחשב כעובר על כל מצוות התורה ואם כן נחשב הוא כנכרי מדין "מומר לכל התורה".

ג') התשב"ץ (ח"ג מ"ז) מביא בשם הגאונים מקור שלישי לדין זה לדעתו אין המחלל שבת נחשב כנכרי משום שהוא כמומר לעבודה זרה ולא משום שהוא כמומר לכל התודה אלא שנאמר פסוק מיוחד שהמחלל שבת יוצא מכלל ישראל שנאמר ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם כל המשמר שבת נקרא ישראל.
א"כ כל הקושיא לא קשה רק למהלך של רש"י אבל לפי טעם של הגר"ח מבריסק ז"ל והתשב"ץ נפל כל הבנין כיון מהכלל ופרט לא מרבינן רק אם דומה לעובד עבודה זרה, ודו"ק