מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היתכן שנוסח הקידוש סותר את פירושו של רש"י ?!

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

היתכן שנוסח הקידוש סותר את פירושו של רש"י ?!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' אפריל 14, 2011 10:47 pm

בחומש דברים פרק ג' פסוק טו
וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת:
וברש"י שם
וזכרת כי עבד היית וגו'. על מנת כן פדאך שתהיה לו עבד ותשמר מצותיו: (רש"י)
ובקידוש אנו אומרים
בָּרוּךְ אַתָּה השם אֱלֹקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְרָצָה בָנוּ וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית תְּחִלָּה לְמִקְרָאֵי קֹדֶשׁ זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם (יֵשׁ אוֹמְרִים: כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים) וְשַׁבַּת קָדְשֶׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה השם מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת:
האם נוסח הקידוש שאומרים בה שיום השבת הוא זכר ליציאת מצרים סותר לפירושו של רש"י.
אחד מי יודע?

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: היתכן שנוסח הקידוש סותר את פירושו של רש"י ?!

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ב' אפריל 18, 2011 1:49 am

לא סותר...
אמת כי עפ"י נוסח הקידוש יש לפרש המקראות באופן אחר מפירש"י ונאה דרשת...
הלא כל דברי וגו' וכפטיש יפוצץ סלע כתיב מקרא אחד יוצא לכמה טעמים.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: היתכן שנוסח הקידוש סותר את פירושו של רש"י ?!

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' אוגוסט 22, 2014 12:43 am

הטעם הזה שפירש רש"י דיו בשביל שיוכלו לומר בקידוש זכר ליציאת מצרים, ולא גרע מר"ה ושבועות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים