עמוד 1 מתוך 1

איסור שכר שבת

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 7:32 pm
על ידי הצעיר באלפי
איסור שכר שבת הוא משום גזירה משום מקח וממכר, ולכאורה צ"ע הא מקח וממכר גופא, אסור משום גזירה שמא יכתוב, וא"כ הו"ל גזירה לגזירה וצ"ע.

Re: איסור שכר שבת

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 8:40 pm
על ידי ביליצר
הצעיר באלפי כתב:איסור שכר שבת הוא משום גזירה משום מקח וממכר, ולכאורה צ"ע הא מקח וממכר גופא, אסור משום גזירה שמא יכתוב, וא"כ הו"ל גזירה לגזירה וצ"ע.


בית יוסף אורח חיים תקפה,

עכ"פ לדעת הרמבן מקח וממכר באופן קבוע בשבת הוי דאורייתא מדכתיב שבתון!

Re: איסור שכר שבת

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 9:39 pm
על ידי דורש טוב לעמו
עיין רש"י (ביצה לז. ד"ה משום) שכתב שאין להקשות דהוי גזירה לגזירה, שכולה חדא גזירה היא.

Re: איסור שכר שבת

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 9:54 pm
על ידי ביליצר
דורש טוב לעמו כתב:עיין רש"י (ביצה לז. ד"ה משום) שכתב שאין להקשות דהוי גזירה לגזירה, שכולה חדא גזירה היא.


רשי מדבר בהקדש דדמי למקח וממכר ולא בשכר שבת ,

יש רש"י בכתובות ועל זה מדבר הבית יוסף

Re: איסור שכר שבת

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 9:58 pm
על ידי דורש טוב לעמו
ביליצר כתב:
דורש טוב לעמו כתב:עיין רש"י (ביצה לז. ד"ה משום) שכתב שאין להקשות דהוי גזירה לגזירה, שכולה חדא גזירה היא.


רשי מדבר בהקדש דדמי למקח וממכר ולא בשכר שבת ,

יש רש"י בכתובות ועל זה מדבר הבית יוסף


לכאורה אין נפק"מ, גזרו על הקדש משום מקח וממכר, וא"כ כל דבר שגזרו משום מקח וממכר אפשר לומר את דברי רש"י.

Re: איסור שכר שבת

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 10:09 pm
על ידי ביליצר
דורש טוב לעמו כתב:
ביליצר כתב:
דורש טוב לעמו כתב:עיין רש"י (ביצה לז. ד"ה משום) שכתב שאין להקשות דהוי גזירה לגזירה, שכולה חדא גזירה היא.


רשי מדבר בהקדש דדמי למקח וממכר ולא בשכר שבת ,

יש רש"י בכתובות ועל זה מדבר הבית יוסף


לכאורה אין נפק"מ, גזרו על הקדש משום מקח וממכר, וא"כ כל דבר שגזרו משום מקח וממכר אפשר לומר את דברי רש"י.


אינו מופקע כלל כי כך כתב האליה רבה אך שאר האחרונים לא כתבו כך בדעת רש"י

Re: איסור שכר שבת

פורסם: ו' אוגוסט 02, 2019 7:46 am
על ידי חוות דעת
עי' תוס' חולין (דף קד. ד"ה ומנא תימרא ) דיש מקומות דגזרינן גזירה לגזירה, ואין לשאול איך גזרינן אלא היכא דהש"ס מדמה

Re: איסור שכר שבת

פורסם: ו' אוגוסט 02, 2019 1:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
א. מקח וממכר הוא מהשבותים החמורים, כיוון שהוזכר בכתובים בספר נחמיה, ולכן מחמירים בו יותר משאר שבותים (ועד"ז באמירה לנכרי, שיש לו אסמכתא בקרא ד"כל מלאכה לא תיעשה", והחמירו בו מאוד בגזירות לגזירות. וכן מוקצה יש בו לפעמים איסור דאורייתא, ואף בו החמירו בגזירות לגזירות).
ב. מאוד ממליץ ללמוד את ערך "גזירה לגזירה" באנציקלופדיה התלמודית, לפני שמתחילים לדון לעומקם של דברים.