עמוד 1 מתוך 1

לענות אמן על ברכת תינוקת

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2019 10:36 pm
על ידי מגופת חבית
כ' הערוך השולחן אורח חיים סימן רטו סוף הלכה ב' וז''ל
ונ"ל דתינוקת שאינה בת חנוך אין עונין אחריה אמן עד שתהא בת י"ב שנה ויום אחד עכ''ל

והדברים מחודשים שבלי חיוב חינוך אין על הברכה תורת ברכה לענות אמן

האם זה חידוש של הערוך השולחן או כבר קדמוה?

וביותר צ''ב דהלא כ' הערוך שולחן בסימן שמג הלכה א' וז''ל וכבר בררנו במקום אחר דאינו כן וגם האם חייבת בחינוך וגם להבת מחויבים לחנך עכ''ל, הרי דס''ל שיש חיוב גם על הבת

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2019 11:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
וכי גרעה מגוי?!

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2019 11:18 pm
על ידי שמואל דוד
ראיתי בספר אחד שצ״ל שהערוה״ש חזר בו. ועיין ברכת שמואל (זכאי) סימן רטו-ג.

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2019 11:23 pm
על ידי ביליצר
מגופת חבית כתב:כ' הערוך השולחן אורח חיים סימן רטו סוף הלכה ב' וז''ל
ונ"ל דתינוקת שאינה בת חנוך אין עונין אחריה אמן עד שתהא בת י"ב שנה ויום אחד עכ''ל

והדברים מחודשים שבלי חיוב חינוך אין על הברכה תורת ברכה לענות אמן

האם זה חידוש של הערוך השולחן או כבר קדמוה?

וביותר צ''ב דהלא כ' הערוך שולחן בסימן שמג הלכה א' וז''ל וכבר בררנו במקום אחר דאינו כן וגם האם חייבת בחינוך וגם להבת מחויבים לחנך עכ''ל, הרי דס''ל שיש חיוב גם על הבת


שו"ע אורח חיים סימן רטו , אבל בשעה שהם מברכין לפטור את עצמן, כיון דבני חינוך הם עונים אחריהם אמן,

ומכלל הן אתה שומע לאו ,ועיין משנה ברורה שם בשם הפר"מ

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

פורסם: ב' אוגוסט 19, 2019 11:41 pm
על ידי מגופת חבית
ביליצר כתב:
שו"ע אורח חיים סימן רטו , אבל בשעה שהם מברכין לפטור את עצמן, כיון דבני חינוך הם עונים אחריהם אמן,

ומכלל הן אתה שומע לאו ,ועיין משנה ברורה שם בשם הפר"מ


שורש השאילה היא, שלא נראה שהוי ברכה לבטלה אף לשי' הערוך השולחן, וא''כ למה אין עונין אמן אחריה, ואף שיש לדקדק כמש''כ מלשון השו''ע, מידי דיוק לא נפקא, והעיקר הוא אם יש עליה תורת ברכה או לא, וכבר מצינו ברכה שאינו מחיוב בה [כברכת שהחיינו על פירות חדשים] ובודאי עונין אחריו אמן

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 7:49 am
על ידי ביליצר
מגופת חבית כתב:
ביליצר כתב:
שו"ע אורח חיים סימן רטו , אבל בשעה שהם מברכין לפטור את עצמן, כיון דבני חינוך הם עונים אחריהם אמן,

ומכלל הן אתה שומע לאו ,ועיין משנה ברורה שם בשם הפר"מ


שורש השאילה היא, שלא נראה שהוי ברכה לבטלה אף לשי' הערוך השולחן, וא''כ למה אין עונין אמן אחריה, ואף שיש לדקדק כמש''כ מלשון השו''ע, מידי דיוק לא נפקא, והעיקר הוא אם יש עליה תורת ברכה או לא, וכבר מצינו ברכה שאינו מחיוב בה [כברכת שהחיינו על פירות חדשים] ובודאי עונין אחריו אמן


דיוק? אלו דברים מפורשים [בענותונותו המשנה ברורה מביא את הפמ"ג}

Re: לענות אמן על ברכת תינוקת

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 10:22 am
על ידי מגופת חבית
ביליצר כתב: דיוק? אלו דברים מפורשים [בענותונותו המשנה ברורה מביא את הפמ"ג}

נכון מפורש כמש''כ שהטעם דהוי ברכה הוא משום חובת חינוך
אבל הגע בעצמך לדברי הערוך השולחן האם מותר לבת בת י''א לברך ברכת הנהנין, נראה פשוט שכן, וכן נראה מסתימת דבריו שלא הזהיר רק שלא יענה אמן ולא הזהיר שקטנה לא תברך משום ברכה לבטלה
ובלי להאריך בביאור הדבר למה אינה ברכה לבטלה [השמטה במקום שאמרו להאריך] אך אם נניח שהיא כן יכולה לברך איני מבין למה אין יכולין לענות אמן