עמוד 1 מתוך 1

אין אדם מתקנא בבנו ותלמידו

פורסם: א' ספטמבר 01, 2019 12:31 am
על ידי אליהו בן עמרם
לכאורה הפשט הפשוט המקובל הוא, שטבעה של קנאה לקנא ברחוקים ממך ולא בקרובים אליך ביותר, שאדם חפץ בהצלחתם בלי נגיעות אישיות. כלומר יש איזשהי פינה נקייה מקנאה מגונה.
אך אולי ואולי הפשט שונה, ואדרבה יש בו ביקורת סמויה על טבע האדם:
כי דווקא לגבי בנו ותלמידו של אדם, שיכול לזקוף את הצלחתם לעצמו, כי הוא חינכם והדריכם, בהם אינו מתקנא.
האם ניתן להאמר?

Re: אין אדם מתקנא בבנו ותלמידו

פורסם: א' ספטמבר 01, 2019 12:51 am
על ידי עני בן פחמא
אני חושב שהפשט הפשוט הוא הפשט השני, והראיה שלא נאמר דין זה בחבר הטוב ביותר.

Re: אין אדם מתקנא בבנו ותלמידו

פורסם: א' ספטמבר 01, 2019 2:54 am
על ידי ביקורת תהיה
בנו של אדם הוא עטרה לראשו וצבי תפארתו, כמה שנאמר 'עטרת זקנים בני בנים', ומשום כך אין אדם מתקנא בבנו; אדרבה, שמח הוא בלבו על גדולתו והצלחתו.
תלמידו של אדם חביב עליו כגופו, כמו שכתב רש"י בסוף פרשת וילך, ומשום כך אין אדם מתקנא בתלמידו, לפי שאין קנאה קיימת אלא בהצלחת הזולת.

Re: אין אדם מתקנא בבנו ותלמידו

פורסם: א' ספטמבר 01, 2019 9:51 am
על ידי פלגינן
אולי אפשר לפשוט מהתקנאות בחתן, ראה הקדמת מהדו"ב לב"ק של חתן מהרש"א, אם כי היה גם תלמידו...

Re: אין אדם מתקנא בבנו ותלמידו

פורסם: א' ספטמבר 01, 2019 10:17 am
על ידי אליהו בן עמרם
אליהו בן עמרם כתב:לכאורה הפשט הפשוט המקובל הוא, שטבעה של קנאה לקנא ברחוקים ממך ולא בקרובים אליך ביותר, שאדם חפץ בהצלחתם בלי נגיעות אישיות. כלומר יש איזשהי פינה נקייה מקנאה מגונה.
אך אולי ואולי הפשט שונה, ואדרבה יש בו ביקורת סמויה על טבע האדם:
כי דווקא לגבי בנו ותלמידו של אדם, שיכול לזקוף את הצלחתם לעצמו, כי הוא חינכם והדריכם, בהם אינו מתקנא.
האם ניתן להאמר?


ונפק"מ כאשר לא יכול לייחס את הצלחת בנו/תלמידו לעצמו, שאז לפי הפשט השני - כן יקנא.
וניפוק ונחזי מאי עמא דבר?

Re: אין אדם מתקנא בבנו ותלמידו

פורסם: א' ספטמבר 01, 2019 11:07 am
על ידי יאיר
וכן האם זה נאמר גם על אם ובנה/ביתה, (וכן אב וביתו).

Re: אין אדם מתקנא בבנו ותלמידו

פורסם: א' ספטמבר 01, 2019 12:23 pm
על ידי לב חיים
אגב שמעתי פעם שאם רב מקנא בתלמידו זה סימן שאינו רבו ודו"ק והבן.

Re: אין אדם מתקנא בבנו ותלמידו

פורסם: א' ספטמבר 01, 2019 4:47 pm
על ידי דורש טוב לעמו
על זה נאמר: "בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני". וכל המלמד את בן חברו תורה כאילו ילדו, ולכן נראה כדברי הסברא השנייה.