עמוד 1 מתוך 1

ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 8:41 pm
על ידי הכתב והמכתב
למה נכתב בתורה רק ארור, כאשר בחז"ל מובא שהיה גם ברוך?

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 10:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
י"ל שזה אחד הדברים שמוכיחים על תושבע"פ, שבלעדיה התורה שבכתב נשארת לא מובנת.

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 10:50 pm
על ידי הכתב והמכתב
השאלה היא עדיין למה בתורה מופיע רק הארור ולא הברוך. האם הארור הוא חלק עיקרי יותר בכל המעמד?

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 11:04 pm
על ידי לייטנר
במקרה זה, בוודאי.
האם נראה לך שבח גדול לומר על מישהו: "ברוך שלא שכבת עם חותנתך"?

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 1:39 am
על ידי ביקורת תהיה
אכן נשמע מוזר לברך ברכות בנוסח:
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין שֹׁכֵב עִם אֵשֶׁת אָבִיו.
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין שֹׁכֵב עִם כָּל בְּהֵמָה.
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין שֹׁכֵב עִם אֲחֹתוֹ בַּת אָבִיו אוֹ בַת אִמּוֹ.
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין שֹׁכֵב עִם חֹתַנְתּוֹ.
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין מַכֶּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר.

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 1:01 pm
על ידי כדכד
הכתב והמכתב כתב:למה נכתב בתורה רק ארור, כאשר בחז"ל מובא שהיה גם ברוך?

לא ברור מדוע השאלה מתייחסת לחז"ל בעוד שזה מפורש בתורה

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 5:16 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
נראה שכיוון שמדובר בכריתת ברית הרי הברית נכרתת ונקבעת דווקא ע"י קללות, והברכות אינם אלא להשוות המידה אבל לא עיקריות לענין הברית כ"כ, וזה ענין אלות הברית, שמחייבות את קיום הברית וזה התוקף שלה.
ויתכן שלכן פירשה תורה את הקללות יותר מהברכות. וגם האריכה הרבה בקללה יותר מבברכה,
גם המזבח שבנו ישראל נבנה בהר עיבל, וזה מזבח לשמחת כריתת הברית, ולמה יעשה על הר שהוקבע לקלל ולא בהר גריזים, וכנראה שהברית נכרתת עלי זבח, וראויה שתעשה במקום אלות הברית שזה הדבר הכורת. וכענין דם הברית.

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 8:22 pm
על ידי הכתב והמכתב
לייטנר כתב:במקרה זה, בוודאי.
האם נראה לך שבח גדול לומר על מישהו: "ברוך שלא שכבת עם חותנתך"?

אבל הרי כך אמרו בפועל, הלא כן? אז מה הבעיה לכתוב את זה ?

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2019 11:39 pm
על ידי כח עליון
אבן עזרא ויקרא כו יד
וריקי מוח אמרו כי הקללו׳‎ רבות מהברכות ולא אמרו אמת רק נאמרו הברכות כלל ונאמרו בקללות פרטים לירא ולהפחיד. השומעי׳‎ והמסתכל היטב יתברר לו דברי:

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 9:24 am
על ידי הכתב והמכתב
שמואל שלומוביץ כתב:נראה שכיוון שמדובר בכריתת ברית הרי הברית נכרתת ונקבעת דווקא ע"י קללות, והברכות אינם אלא להשוות המידה אבל לא עיקריות לענין הברית כ"כ, וזה ענין אלות הברית, שמחייבות את קיום הברית וזה התוקף שלה.
ויתכן שלכן פירשה תורה את הקללות יותר מהברכות. וגם האריכה הרבה בקללה יותר מבברכה,
גם המזבח שבנו ישראל נבנה בהר עיבל, וזה מזבח לשמחת כריתת הברית, ולמה יעשה על הר שהוקבע לקלל ולא בהר גריזים, וכנראה שהברית נכרתת עלי זבח, וראויה שתעשה במקום אלות הברית שזה הדבר הכורת. וכענין דם הברית.

מצאתי שהמהר"ל בגור אריה תי' כמו שכתבת, וברוך שכוונת

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 10:44 am
על ידי שמואל שלומוביץ
תודה רבה!

ולהשלמת הדברים אעתיק לשונו:
גור אריה דברים כז יב
ופתחו בברכה וכו'. דהא ברכה קודם קללה כתיב, אם כן על כרחך פתחו בברכה. ואם תאמר, למה כתב קללה בקרא, אדרבה, הוי למכתב הברכה בקרא. ויראה לומר שהעיקר הוא הקללה, שהיו צריכים לקבל התורה באלה (רש"י פסוק כו), ולפיכך כתב הקללה בקרא:

וציין לדברי רש"י אלו
רש"י דברים כז, כו
אשר לא יקים - כאן כלל את כל התורה כולה וקבלוה עליהם באלה ובשבועה:

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 1:14 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:
הכתב והמכתב כתב:למה נכתב בתורה רק ארור, כאשר בחז"ל מובא שהיה גם ברוך?

לא ברור מדוע השאלה מתייחסת לחז"ל בעוד שזה מפורש בתורה

יש פרשנות שונה, ששמעתי פעם בשם א' ממיני הכופרים בתושבע"פ, וחוששני להביאה כאן משום האיסור לעסוק בדברי מינות.