עמוד 1 מתוך 1

פרד"ס

פורסם: ג' נובמבר 12, 2019 6:25 pm
על ידי תבונה1
כידוע פרד"ס הינו ראשי תבות של פשט רמז דרש סוד.
האם מישהו מכיר ספר או מאמר שמסביר באופן בהיר מה כלול בכל אחד מהמושגים הנ"ל - מהו פשט, מהו רמז, מהו דרש, ומהו סוד?

Re: פרד"ס

פורסם: ה' נובמבר 14, 2019 3:43 pm
על ידי צמאון
תשובה חלקית אבל חשובה:

"...אבל זה פשוט שערך המדרגות של העניינים הנקראים בשם "נסתרות" הולך הוא ומשתנה על פי הפרסומים שהרעיונות הכמוסים הולכים ומתפשטים בין הלומדים הרגילים..."

הראי"ה קוק זצ"ל מבאר שההגדרה הכללית ל"נסתרות" תשתנה עם חלוף הזמן והשתלשלות הדורות לפי מה שהידיעות הולכות ומתפשטות בין הלומדים. חלק מהידיעות שהיו מכוסות בעבר תהפוכנה לנגלות, ויעשו הנסתרות כנגלות. דהיינו, הדברים דינמים.

המקור לציטוט: אגרות הראי"ה, ח"ב, עמ' סט (וע"ש עוד בהרחבה בזה. למשל, ייתכן שמה שכתב מרן הרב בספר לנבוכי הדור, שדרישת טעמי המצוות שייכת לרובד הנסתר שבתורה, תשתנה.).

Re: פרד"ס

פורסם: ה' נובמבר 14, 2019 5:57 pm
על ידי תבונה1
יישר כח
אכן דברים חשובים ונפלאים

Re: פרד"ס

פורסם: ה' נובמבר 14, 2019 10:01 pm
על ידי צביב
בספר בעל שם ממיכלשטאט מובא ספרים ללימוד לפי סדרי פרד''ס

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 9:37 am
על ידי תבונה1
יישר כח

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 4:02 pm
על ידי איש חסידות והלכה
מה שמאד מעניין זה מהו המקור הראשוני למושג. ומהיכן באו ראשי תיבות אלו.

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 4:18 pm
על ידי חלמישצור
איש חסידות והלכה כתב:מה שמאד מעניין זה מהו המקור הראשוני למושג. ומהיכן באו ראשי תיבות אלו.

ויקיפדיה, פשט, רמז, דרש, סוד

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 4:39 pm
על ידי אבני גזית
חלמישצור כתב:
איש חסידות והלכה כתב:מה שמאד מעניין זה מהו המקור הראשוני למושג. ומהיכן באו ראשי תיבות אלו.

ויקיפדיה, פשט, רמז, דרש, סוד


בויקי מייחסים זאת לתיקו"ז, עם שיבוש ניסוח אופייני.

למיטב חיפושי, אין בזוה"ק התייחסות לפרד"ס בצורה הזו, אלא בצורה שהכל סודות.

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 5:15 pm
על ידי סגי נהור
אעתיק כאן משהו שכתבתי בעבר לצורך שיעור בנושא, ועיין בהערה:


...נביא דוגמא אחת מתוך סיפור שמופיע באחד השיעורים הראשונים – אברהם אבינו יורד מארץ ישראל למצרים בעקבות רעב השורר בארץ (בסופו של דבר הוא חוזר ארצה כשהוא עשיר ובעל מעמד פי כמה מאשר היה לפני שירד), ובלשון הפסוק: וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ.

לפי הפשט, אנחנו עוסקים כמובן במה שקרה: היה רעב כבד בארץ ישראל ואברהם נאלץ לרדת למצרים.

לפי הרמז[1], סיפור ירידתו של אברהם למצרים הוא רמז וסימן לאירוע עתידי – עם ישראל (יעקב ובני משפחתו, כשבעים נפש) עתיד לרדת למצרים מפני הרעב, מה שיהפוך לגלות מצרים. סיפורו של אברהם אינו קורות חיים של אדם פרטי, אלא כל צעד של אברהם המסופר בתורה מכין את הקרקע לקראת האירועים שיעברו על האומה כולה (בשיעורים הבאים נלמד על כך בהרחבה).

לפי הדרש, יש לנו כמה נקודות לעיין בהן. אברהם יורד למצרים "כי כבד הרעב". מה נחשב רעב כבד שמצדיק יציאה מהארץ? כי זאת עלינו לדעת, שיהודי היושב בארץ ישראל חל עליו איסור לעזוב את הארץ ללא סיבה מוצדקת, וכך כותב הרמב"ם על כך:

אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם... אלא אם כן חזק שם הרעב עד שנעשה שווה דינר חיטין בשני דינרים.

אם כן, כובד הרעב הוא בסיס לדיון הלכתי על יציאה מהארץ לחו"ל. הדיון הזה כבר איננו עוסק בסיפור שאירע אלא גוזר ממנו נושא לדיון הלכתי.

לפי הסוד, סיפורי התורה מסתירים מאחוריהם סודות רוחניים. ירידת אברהם למצרים היא ירידת הנשמה אל הגוף, ובהמשך לכך, כל ירידה או נפילה רוחנית שאדם חווה בחייו, שאם ידע להתמודד עמה כראוי יוכל לצאת ממנה מחוזק.


[1] בעניין הגדרת הרמז והגרש יש דרכים שונות. הרמז מתבאר כאן לפי דברי הרמב"ן, ואילו הדרש בהתאם למדרשי ההלכה.

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 5:31 pm
על ידי סגי נהור
ראוי להוסיף שרבינו בחיי בהקדמתו מחלק את דרכי הלימוד לארבעה, בחלוקה מאוד נוחה וקלה לאפיון שרלוונטית עד ימינו אלה: א. פשט. ב. מדרש. ג. פילוסופיה והגות. ד. סוד ונסתר.

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 5:39 pm
על ידי יאיר
אבני גזית כתב:
חלמישצור כתב:
איש חסידות והלכה כתב:מה שמאד מעניין זה מהו המקור הראשוני למושג. ומהיכן באו ראשי תיבות אלו.

ויקיפדיה, פשט, רמז, דרש, סוד


בויקי מייחסים זאת לתיקו"ז, עם שיבוש ניסוח אופייני.

למיטב חיפושי, אין בזוה"ק התייחסות לפרד"ס בצורה הזו, אלא בצורה שהכל סודות.

פשט, רמז, דרש, סוד
מסורת, שמופיעה בתיקוני זוהר, דורשת את המילה פרדס כראשי תיבות של המילים פשט, רמז, דרש וסוד. ככל הנראה המקור לראשי תיבות אלו מופיע אצל ר' משה די לאון בשלהי המאה ה־13: "כפי אשר פירשתי בספר אשר חברתי הנקרא פרד"ס, וקראתי שמו פרדס על עניין ידוע שחברתי אותו בסוד ארבעה דרכים בעניין שמו ממש ארבעה נכנסו לפרדס, פשט רמז דרשה סוד עניין פרדס".
ר' משה די ליאון, שו"ת לר' משה די ליאון בענייני קבלה, ישעיה תשבי, חקרי קבלה ושלוחותיה, חלק א, עמ' 64

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 5:42 pm
על ידי איש חסידות והלכה
תודה רבה

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 5:48 pm
על ידי אבני גזית
יאיר כתב:
אבני גזית כתב:
חלמישצור כתב:
איש חסידות והלכה כתב:מה שמאד מעניין זה מהו המקור הראשוני למושג. ומהיכן באו ראשי תיבות אלו.

ויקיפדיה, פשט, רמז, דרש, סוד


בויקי מייחסים זאת לתיקו"ז, עם שיבוש ניסוח אופייני.

למיטב חיפושי, אין בזוה"ק התייחסות לפרד"ס בצורה הזו, אלא בצורה שהכל סודות.

פשט, רמז, דרש, סוד
מסורת, שמופיעה בתיקוני זוהר, דורשת את המילה פרדס כראשי תיבות של המילים פשט, רמז, דרש וסוד. ככל הנראה המקור לראשי תיבות אלו מופיע אצל ר' משה די לאון בשלהי המאה ה־13: "כפי אשר פירשתי בספר אשר חברתי הנקרא פרד"ס, וקראתי שמו פרדס על עניין ידוע שחברתי אותו בסוד ארבעה דרכים בעניין שמו ממש ארבעה נכנסו לפרדס, פשט רמז דרשה סוד עניין פרדס".
ר' משה די ליאון, שו"ת לר' משה די ליאון בענייני קבלה, ישעיה תשבי, חקרי קבלה ושלוחותיה, חלק א, עמ' 64



זה הטקסט של ויקי.

מה מובן שם, שהמקור הוא מתיקוני הזוהר או מרבי משה די ליאון?

Re: פרד"ס

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 5:53 pm
על ידי איש חסידות והלכה
אבני גזית כתב:
יאיר כתב:
אבני גזית כתב:
חלמישצור כתב:
איש חסידות והלכה כתב:מה שמאד מעניין זה מהו המקור הראשוני למושג. ומהיכן באו ראשי תיבות אלו.

ויקיפדיה, פשט, רמז, דרש, סוד


בויקי מייחסים זאת לתיקו"ז, עם שיבוש ניסוח אופייני.

למיטב חיפושי, אין בזוה"ק התייחסות לפרד"ס בצורה הזו, אלא בצורה שהכל סודות.

פשט, רמז, דרש, סוד
מסורת, שמופיעה בתיקוני זוהר, דורשת את המילה פרדס כראשי תיבות של המילים פשט, רמז, דרש וסוד. ככל הנראה המקור לראשי תיבות אלו מופיע אצל ר' משה די לאון בשלהי המאה ה־13: "כפי אשר פירשתי בספר אשר חברתי הנקרא פרד"ס, וקראתי שמו פרדס על עניין ידוע שחברתי אותו בסוד ארבעה דרכים בעניין שמו ממש ארבעה נכנסו לפרדס, פשט רמז דרשה סוד עניין פרדס".
ר' משה די ליאון, שו"ת לר' משה די ליאון בענייני קבלה, ישעיה תשבי, חקרי קבלה ושלוחותיה, חלק א, עמ' 64



זה הטקסט של ויקי.

מה מובן שם, שהמקור הוא מתיקוני הזוהר או מרבי משה די ליאון?


גם לי זה הוקשה

Re: פרד"ס

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 3:00 am
על ידי לבי במערב
לנושא האשכול: יעויין גם כאן.

Re: פרד"ס

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 3:05 am
על ידי לבי במערב
איש חסידות והלכה כתב:
אבני גזית כתב:זה הטקסט של ויקי.
מה מובן שם, שהמקור הוא מתיקוני הזוהר או מרבי משה די ליאון?

גם לי זה הוקשה

לשונם מגומגם.
ראה גם הע' 1 שם:
רק מתקופת האר"י בערך נפתר השם כראשי תיבות של פשט, רמז, דרש וסוד, וראו בהמשך הערך.

[כמאתיים שנה(!) אחר רמד"ל ז"ל].

Re: פרד"ס

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 11:03 am
על ידי דודי צח
אומרים בשם חכ"א שליט"א, על כך שהספרדיים מחוברים יותר ל'סוד', דרשניהם, והציבור העממיים יודעים לשלב טקסטים קבליים לרוב, מה שלא נהוג בקרב האשכנזים הקלאסיים.

שכן, בעוד המונח 'פרדס' מורה כי ה'סוד' הוא השלב האחרון, הנה בשם "ספרד" (אותיות פרדס), אות ס' - סוד - היא הראשונה. הסוד קודם לפשט וכל השאר.

Re: פרד"ס

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 11:51 am
על ידי אבני גזית
דודי צח כתב:אומרים בשם חכ"א שליט"א, על כך שהספרדיים מחוברים יותר ל'סוד', דרשניהם, והציבור העממיים יודעים לשלב טקסטים קבליים לרוב, מה שלא נהוג בקרב האשכנזים הקלאסיים.

שכן, בעוד המונח 'פרדס' מורה כי ה'סוד' הוא השלב האחרון, הנה בשם "ספרד" (אותיות פרדס), אות ס' - סוד - היא הראשונה. הסוד קודם לפשט וכל השאר.


נאה. מי החכ"א?

Re: פרד"ס

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 12:11 pm
על ידי דודי צח
שמעתי בשם רבי צבי חשין