עמוד 1 מתוך 1

זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 11:28 pm
על ידי הצעיר באלפי
האם מותר לעשות בדיקות בז"נ בבוקר לפני נץ החמה ?
(מ"מ בבקשה)

Re: זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 11:40 pm
על ידי איש לוי
לכאו' יש לחלק בין בדיקות בז' נקיים לבדיקות בעונת הוסת.
ולגופו של ענין עי' בשו"ת חוט שני סי' כ"ד, ועיי' בשבט הלוי הלכות נידה קצ"ו ד'

Re: זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 11:57 pm
על ידי הצעיר באלפי
איש לוי כתב:לכאו' יש לחלק בין בדיקות בז' נקיים לבדיקות בעונת הוסת.
ולגופו של ענין עי' בשו"ת חוט שני סי' כ"ד, ועיי' בשבט הלוי הלכות נידה קצ"ו ד'

חוט השני אינו מדבר מבדיקות ז"נ אלא בדיקות יום הוסת.

Re: זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 12:11 am
על ידי עזריאל ברגר
הצעיר באלפי כתב:האם מותר לעשות בדיקות בז"נ בבוקר לפני נץ החמה ?
(מ"מ בבקשה)

בספר "טהרה כהלכה" לר"י פרקש דן בזה בפרק המדבר על ז נקיים, וכמדומני שמתיר בשעת הדחק.

אגב, מהי השעה המאוחרת ביותר לבדיקת "שחרית"?
מסברא אני רואה מקום לג' אפשרויות: ג שעות, ד שעות, חצות.

האם דנו בזה בפוסקים?

Re: זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 12:16 am
על ידי הצעיר באלפי
ראה כאן בשו"ת יגל יעקב שסובר שלכתחלה מותר לפני הנץ החמה
20191202_171445.jpg
20191202_171445.jpg (1.71 MiB) נצפה 3426 פעמים
20191202_171440.jpg
20191202_171440.jpg (1.76 MiB) נצפה 3426 פעמים

Re: זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 9:42 am
על ידי עזריאל ברגר
מתוך "טהרה כהלכה" להרה"ג יקותיאל פרקש שליט"א

Re: זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 9:49 pm
על ידי הצעיר באלפי
עזריאל ברגר כתב:מתוך "טהרה כהלכה" להרה"ג יקותיאל פרקש שליט"א

מעניין מהו הבסרא שלכחלה צ"ל מנץ החמה, הרי אין זה מדיני מצוות היום "שזמנם מהנץ ואם עשה משעלה השחר יצא"
וגם לא מביא היגל יעקב שכותב שזה לכתחלה וגם הביא ראיה לדבריו.

Re: זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 11:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
א. הרב פרקש הוא תלמידו של הרב וואזנער, אז לא פלא שהוא כותב כמותו, ועל כגון דא אמרו שהרב ותלמידו נמנין כאחד.
ב. מסברא - בדיקות צריכות להיות בזמן שיש אור טוב - היכא דאפשר.

Re: זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2019 9:33 pm
על ידי הצעיר באלפי
עזריאל ברגר כתב:א. הרב פרקש הוא תלמידו של הרב וואזנער, אז לא פלא שהוא כותב כמותו, ועל כגון דא אמרו שהרב ותלמידו נמנין כאחד.
ב. מסברא - בדיקות צריכות להיות בזמן שיש אור טוב - היכא דאפשר.

הוא גם מביא שכ"כ הצמח צדק בפסקי דינים, והרי הוא מחסידי חב"ד, אך פלא שלא ציין (כדרכו) גם לשאר שיטות.

Re: זמן הבדיקות בז"נ

פורסם: ו' דצמבר 06, 2019 12:52 am
על ידי יהושע100
מחל' רש"י ותוס' פסחים פ"א. אי בדיקת לילה מהני או לא. וע' רמ"א יו"ד סי' קצו ס"ד שכ' "והבדיקה תהיה לאור היום ולא לאור הנר ובדיעבד מהני אפי' לאור הנר" ודבריו קאי אדברי השו"ע על זמן הבדיקות (דהיינו באילו ימים חייבת לבדוק עכ"פ בדיעבד), ולא מסתבר שמדבר על אופן בדיקת העד וע' נובי"ק יו"ד סו"ס מו שכ' דלדעת השו"ע ג"כ מהני בדיקת לילה בדיעבד.

ובתוס' בנדה סט. שבדיקת לילה לא מהני אך בדיקת סוף היום מהני דאם לא כן "לא היתה תקנה לבנות ישראל אלא אם כן יבדקו בעליית עמוד השחר" שהיא תחילת היום.

מבו' א"כ שבדיקת לילה תלי במחל' ראשונים. ולדעת המתירים בלילה כ"ש אחר עה"ש. אך לדעת המצריכים בדיקה ביום אפשר להבין שכמו שכל הדינים שדינם ביום צריך לכת' מהנץ ולא מעלות השחר כך גם הדין בבדיקה.

אולם בל' התוס' יש להסתפק אם מתיר לכת' מעה"ש שהרי נקט כך רק אם נגיד שחייבים בדיקה בתחילת היום ממש ובזה אין דמיון לשאר מצוות שמצוותם ביום, לא משנה מתי, שתיקנו בהם חז"ל לכתח' מהנץ. שאם יש דין לעשות מיד בתחילת היום (מצד עצמם ולא מצד זריזים וכיוב) עומד הדין על עיקרו ותחילת היום הרי היא מעה"ש. אך מכיוון שמסיק דלדינא ניתן לבדוק גם בסוף היום, אפשר לומר שדומה הבדיקה לשאר מצוות שמצוותם ביום שנעשות לכת' מהנץ.